J jonasz skrev:
Jo men det blir nog bra, du kanske inte märker att det kommer fram nyinfo hela tiden men det gör det, nyss hade du inte kunnat prataa med honom för han hade inte varit där sedan i tisdags, nu har ni en dialog. Du ämnar inte driva det om det inte drar ut mer på tiden i ett tidigare inlägg, nu skall du inte driva det alls.
Kör hårt och hoppas du får ett fint uterum
Jag förstår vad du menar, men eftersom hantverkaren började svara på mailet först idag så stämde det igår att samtalet stod still, medan nu har saker hänt. Klart att detta innebär ny info.

Jag ämnar inte driva tidsfrågan 28/7 för vår dialog pekar mot att det inte kommer bli aktuellt. Dock, OM det mot förmodan drar ut på tiden mycket, typ veckor, så kommer jag nog ta upp det i samtalet.
 
De som skriver att man kan avbryta och slutfakturera verkar miss en liten detalj, avtalet förutsätter att arbetet är gjort.

Det går alltså inte att fakturera för 60 timmar och inte slutföra avtalet. Hantverkaren har att väja att fakturera 60 timmar och slutföra eller avbryta och inte fakturera 60 timmar. Summan som faktureras i det sistnämnda går inte att avgöra förrän uppdragsgivaren vet kostnaden för att avsluta uppdraget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Däremot har hantverkaren troligen,, beroende på avtalet, en rätt att fakturera merkostnader för förseningen. Inte full tid, utan merkostnader. Dessa kan vara mindre, samma eller högre än den faktiskt timdebiteringen.

Låt oss säga att hantverkaren är inbokad på annat jobb och på grund av det drabbas av ett vite då hen inte kan starta det nya uppdraget - denna kostnad skulle troligen (återigen beroende på avtal) kunna drabba uppdragsgivaren

Det andra alternativet är att hantverkaren tar ett annat jobb och (väljer) att inte få några direkta extra kostnader eller minskade intäkter. Då är också ersättningen ingen eller liten.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
E eztoril skrev:
Hej,

Vi har ett pågående projekt vilket vi har anlitat en hantverkare för att färdigställa - ett uterum. Jag hjälper till som hantlangare, vilket var överenskommet från början. Vi använder oss av hantverkaravtalet -17.

Avtalet säger att hantverkare arbetar på löpande räkning, men med övriga överenskommelser enligt nedan:



Projektet påbörjades och fortlöpte till synes bra till en början ,men efterhand kände jag/vi att den uppgivna tiden började sina. När ca 32 timmar hade gått frågade jag hantverkaren vad han tror det återstår i tid. Han sade då "2-3 dagar", vilket i mina öron lät som ca. 20 timmar. Dvs, vi kom upp till 32 + 20 = 52 timmar. OK, fortfarande inom uppgivna tiden.

Dock nu, efter fyra dagars ytterligare arbete frågade jag honom igen. Han säger nu att det återstår 11 timmar för att färdigställa uterummet och att vi hittills har kommit upp i 67 timmar fakturerad tid.

Alltså, projektet sägs nu ta 78 timmar (om hans nya uppskattade tid inte överskrids igen), dvs nästan dubbelt upp mot vad han skrev i kontraktet och långt över den maximala tiden på 60 timmar! Vi känner oss nu därför lurade.

Jag lutar åt att säga till honom nu att välja mellan:

1) Projektet avbryts här och nu och vi betalar maximala timmarna minus det han säger som återstår, dvs 60 - 11 = 49 timmar.
2) Vi betalar 60 timmar och han får färdigställa "gratis", dvs inte fakturera oss för några fler timmar.

Något annat alternativ?

Vad skulle i gjort nu i vårt läge? Hur ser ni på detta?

/Ezt
Det verkar som om han har börjat maska. Du skriver att det gick bra i början men att det nu blir mer och mer timmar. Han vet väl att ni när han väl har påbörjat arbetet, kommer att fortsätta att betala honom och inte kommer att anlita någon annan, även om det skenar iväg. Man ska aldrig gå med på löpande! Det är lätt att vara efterklok när man ser hur någon som man trodde var ärlig och skulle hålla sig till den överenskomna tiden, inte är det utan utnyttjar situationen med "löpande". Står det max. 60 timmar i kontraktet? Då måste han hålla sig till det! Om han sedan behöver mer tid, är det hans problem. Har ni betalat honom redan? Håll inne med betalningen annars och hänvisa till er överenskommelse!
 
  • Gilla
eztoril
  • Laddar…
S
AndersPS AndersPS skrev:
De som skriver att man kan avbryta och slutfakturera verkar miss en liten detalj, avtalet förutsätter att arbetet är gjort.

Det går alltså inte att fakturera för 60 timmar och inte slutföra avtalet. Hantverkaren har att väja att fakturera 60 timmar och slutföra eller avbryta och inte fakturera 60 timmar. Summan som faktureras i det sistnämnda går inte att avgöra förrän uppdragsgivaren vet kostnaden för att avsluta uppdraget.
Hmmm...
TS inleder sitt inlägg i forumet med att berätta han skall låta hantverkaren slutföra hela jobbet och bara betala för 60 timmar. Lite fult tycker jag (och antagligen du också)
Mottdraget är att lusläsa avtalet som beställaren krävt som skydd mot att bli blåst etc.
(Överaskande nog gäller avtalet båda parter.)

Vid läget 60 timmar skall beställaren (och kanske öven snickaren ) bestämma om avtalet skall fullföljas, eller avbrytas (enl. upprättat avtal). I detta läge (60 tim) skall snickaren debitera omedelbart, och avvakta beställarens besked. Beställaren har bollen och avgör.

Dröjer beslutet länge så har snickaren rätten att ta andra jobb. Självfallet vill snickaren avsluta jobbet, och även beställaren har det visat sig, så skriverierna i forumet verkar ganska onödiga.

Man förstår att hantverkaren ännu inte läst här på ByggaHus, men när han gör det så kommer han att ändra uppfattning om beställaren. Willab Garden har skadats av skriverierna här; svår bruksanvisning, svår montering, monteringstiderna håller inte etc. Tror inte dom är nöjda.

Lägg märke till noga återhållen info från TS. Ingen modell av Willab Garden har avslöjats. Inget avtal i sin helhet.

Nåja, efter min analys här i forumet har TS krupit till korset och skickat inställsam epost till snickaren. Vi kör vidare, jag betalar. Slutet gott, allt gott!
 
  • Gilla
  • Haha
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Hmmm...
TS inleder sitt inlägg i forumet med att berätta han skall låta hantverkaren slutföra hela jobbet och bara betala för 60 timmar. Lite fult tycker jag (och antagligen du också)
Mottdraget är att lusläsa avtalet som beställaren krävt som skydd mot att bli blåst etc.
(Överaskande nog gäller avtalet båda parter.)

Vid läget 60 timmar skall beställaren (och kanske öven snickaren ) bestämma om avtalet skall fullföljas, eller avbrytas (enl. upprättat avtal). I detta läge (60 tim) skall snickaren debitera omedelbart, och avvakta beställarens besked. Beställaren har bollen och avgör.

Dröjer beslutet länge så har snickaren rätten att ta andra jobb. Självfallet vill snickaren avsluta jobbet, och även beställaren har det visat sig, så skriverierna i forumet verkar ganska onödiga.

Man förstår att hantverkaren ännu inte läst här på ByggaHus, men när han gör det så kommer han att ändra uppfattning om beställaren. Willab Garden har skadats av skriverierna här; svår bruksanvisning, svår montering, monteringstiderna håller inte etc. Tror inte dom är nöjda.

Lägg märke till noga återhållen info från TS. Ingen modell av Willab Garden har avslöjats. Inget avtal i sin helhet.

Nåja, efter min analys här i forumet har TS krupit till korset och skickat inställsam epost till snickaren. Vi kör vidare, jag betalar. Slutet gott, allt gott!
Eftersom vi inte har hela avtalet är det omöjligt att i detalj veta. Men ett generellt avtal med takpris innebär inte att man slutar jobba när man når det taket, utan att man slutar debitera.

slutför man inte arbetet enligt avtalet kan man inte fakturera alls, utan troligtvis drabbas av merkostnader.

Samtidigt är troligt att TS kan vara ersättningsskyldig för förseningen.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 6 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Hmmm...
TS inleder sitt inlägg i forumet med att berätta han skall låta hantverkaren slutföra hela jobbet och bara betala för 60 timmar. Lite fult tycker jag (och antagligen du också)
Mottdraget är att lusläsa avtalet som beställaren krävt som skydd mot att bli blåst etc.
(Överaskande nog gäller avtalet båda parter.)

Vid läget 60 timmar skall beställaren (och kanske öven snickaren ) bestämma om avtalet skall fullföljas, eller avbrytas (enl. upprättat avtal). I detta läge (60 tim) skall snickaren debitera omedelbart, och avvakta beställarens besked. Beställaren har bollen och avgör.

Dröjer beslutet länge så har snickaren rätten att ta andra jobb. Självfallet vill snickaren avsluta jobbet, och även beställaren har det visat sig, så skriverierna i forumet verkar ganska onödiga.

Man förstår att hantverkaren ännu inte läst här på ByggaHus, men när han gör det så kommer han att ändra uppfattning om beställaren. Willab Garden har skadats av skriverierna här; svår bruksanvisning, svår montering, monteringstiderna håller inte etc. Tror inte dom är nöjda.

Lägg märke till noga återhållen info från TS. Ingen modell av Willab Garden har avslöjats. Inget avtal i sin helhet.

Nåja, efter min analys här i forumet har TS krupit till korset och skickat inställsam epost till snickaren. Vi kör vidare, jag betalar. Slutet gott, allt gott!
Förlåt, styren, men jag förstår inte vad du menar?

Jag inledde min tråd med en fråga hur folk här tycker att jag/vi ska se på det här med ett "Hantverkarformuläret -17" (nedladdat från Konsumentverket) i vilket vi har en maxtid specificerad.

Jag skrev ner två olika förslag på, utan att då exakt veta, hur vi tycker vi och hantverkaren ska gå vidare från detta läge. Vilken ståndpunkt vi kan hålla.

Du klagar på att du inte fått se hela avtalet: Menar du att du vill se en inskannad kopia? Jag kan ju inte lägga ut personinfo här?

"Hantverkarformuläret -17"/avtalet vi båda har skrivit på har vi fyllt i "Parterna" dvs beställare/hantverkare, Under "Omfattning" står det:
"Uppförande/färdigställande av uterum från Willab Garden. Fler detaljer, se separat bilaga "Projektbeskrivning, ver A".

I denna projektbeskrivning har jag ritat in planritning och fasadritning, söder/öster efter projektets slutförande samt skrivit ner exakt vad vi vill får gjort under rubriker som: material, innergolv, el/belysning, målning, ventilation, allmånt, extra kostnader, förberett av beställare innan projektstart, m.m.

Vidare i avtalet står det att det är löpande räkning, hantverkarens timpris, samt resekostnader, datum när projektet börjar samt ska vara färdigt,

Sedan, under "Övriga överenskommelser" står det neningarna jag skrev i mitt första inlägg, inkl. maxpris.

Det är alltså som AndersPS skriver: Ett generellt avtal med takpris inkluderat.

Vad är det som du anser vara fult? Jag har ju flera gånger under projektets gång frågat om det här med arbetstiden. När vi skrev avtalet trodde jag inte att vi skulle ens nå maxtiden i avtalet, men den fanns där som ett slags skydd för oss som beställare. Siffrorna var hans egna. Vi som beställare såg då detta som att: "OK, nu vet vi vad vi maximalt behöver budgetera för". Jag har ju också försökt ta reda på vad som gäller direkt efter att jag fått reda på att vi nått maxtaket.

När han kom med sina 67 timmar (efter senaste förfrågan från mig) så blev vi rädda att vi skulle behöva betala först 67 timmar och därefter även de timmar (11h) han ansåg sig behöva för att slutföra - detta trots en maxtid specificerad.

Jag startade då tråden för att se vad "maxpris" i ett avtal betyder. Någon här kanske kunde veta det.

Efter någon dag kontaktade jag Konsumentverket som meddelade att "maxpris" är det som gäller, även vid "löpande räkning", vilket även vissa här också höll med om.

Då jag fick detta bekräftat författade jag honom ett mail direkt för att vi och hantverkaren skulle så fort som möjligt vara "on the same page", Fult hade varit att inte säga ngt till dess han blev helt klar och därefter nämna detta.

Resultatet blev alltså enligt min punkt 2) i första inlägget: Hantverkaren färdigställer nu, utan vidare debitering. Vi betalar 60 timmar.

---

Ang. Willab Garden-modell "inte avslöjats": Det är ett uterum med sadeltak, vinterklassat, kanalplast i taket. Jag har inte försökt dölja något utan bara sett det som ej relevant i sammanhanget.

Jag har aldrig skrivit ngt om att hantverkaren inte varit en bra snickare. Det är han. Det enda jag ha påpekat är tidåtgången vs tidsuppskattningen samt frågat hur vi skulle se på detta.

Willab Garden skadats? Det enda som jag skrivit om dem är att de missat att skicka med en mkt viktig detalj till bygget. Det är fakta och ingen smutskastning. Jag bad om denna detalj i tisdags och fick den i lördags. Willab Garden har aldrig nämnt ngt om monteringstider. Vad fick du det ifrån? Svår montering har jag heller inte sagt. Det jag har sagt är att tiden det tog för hantverkaren är över den maxtid min hantverkare skrev i avtalet, men det kan ju inte lastas Willab Garden.
Tvärtom tycker jag att Willab Gardes uterum som vi beställde är gediget. Skönt att få mkt exaktkapat också. Det finns förstås fler pros- and cons-, men det hör inte hit.

Idag har hantverkaren och jag jobbat fullt ös. Inte mkt kvar nu. Tror att vi behöver halva morgondagen också.

Hoppas detta reder ut dina funderingar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Hmmm...
TS inleder sitt inlägg i forumet med att berätta han skall låta hantverkaren slutföra hela jobbet och bara betala för 60 timmar. Lite fult tycker jag (och antagligen du också)
Mottdraget är att lusläsa avtalet som beställaren krävt som skydd mot att bli blåst etc.
(Överaskande nog gäller avtalet båda parter.)

Vid läget 60 timmar skall beställaren (och kanske öven snickaren ) bestämma om avtalet skall fullföljas, eller avbrytas (enl. upprättat avtal). I detta läge (60 tim) skall snickaren debitera omedelbart, och avvakta beställarens besked. Beställaren har bollen och avgör.

Dröjer beslutet länge så har snickaren rätten att ta andra jobb. Självfallet vill snickaren avsluta jobbet, och även beställaren har det visat sig, så skriverierna i forumet verkar ganska onödiga.

Man förstår att hantverkaren ännu inte läst här på ByggaHus, men när han gör det så kommer han att ändra uppfattning om beställaren. Willab Garden har skadats av skriverierna här; svår bruksanvisning, svår montering, monteringstiderna håller inte etc. Tror inte dom är nöjda.

Lägg märke till noga återhållen info från TS. Ingen modell av Willab Garden har avslöjats. Inget avtal i sin helhet.

Nåja, efter min analys här i forumet har TS krupit till korset och skickat inställsam epost till snickaren. Vi kör vidare, jag betalar. Slutet gott, allt gott!
Intressant vinkel! Kan du inte skriva vilken firma du jobbar på?
 
  • Haha
  • Gilla
mushu och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
P Putte 9497 skrev:
Precis, men tycker ju att du kunde pratat muntligt med hantverkaren när du ändå jobbade med honom och påtala att du tycker att det drar iväg i tid och säga att du inte tänker betala mer än vad som står i kontraktet.

Varje gång du frågat om tiden som återstår skulle du påminna honom. När du nu inte gjort det kanske han tror att det är ok från din sida.

Att då mejla och smsa i efterhand känns ju fegt från din sida. Men det är bara min åsikt.
Ja det är bara din åsikt.
 
  • Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
E eztoril skrev:
Jag menar att det inte var ngn okänd faktor som skulle vara anledningen till den dåliga tidsuppskattningen.

Om en hantverkare ger oss en tidsuppskattning på 40 timmar, max 60 timmar, anser jag att han får på ngt vis stå för vad han säger.
Därav mitt ena förslag: maxtiden som han själv sa, 60 timmar minus den tid han själv säger sig behöva för att färdigställa, alltså 49 timmar. Vi har ju inte fått det vi beställt på hans maxtid, därav avdraget.

Man kan också vända på det. Vad är hans bedömning av tidsåtgång skriven i kontraktet värd isåfall om man kan utan konsekvens överstiga maxtiden med hur mkt som helst?
Vill man med säkerhet veta hur mycket ett arbete kostar så begär man ett fast pris för arbetet . Det har du inte gjort utan begärt ett uppskattat och därmed löpande pris , vilket är helt annat.
Dessutom jobbar du med som hantlangare och vet att det inte fuskas med tiden.
 
Fairlane
Står det verkligen såhär eller är det ett skrivfel här på forumet:

Av hantverkare uppskattad tidsåtgång: 40 timmar
Av hantverkare uppkattad tidsåtgång: 60 timmar.

Där står det ju inget om maxtid? Det är bara en märklig skrivning?

Ska det egentligen vara "Av hantverkare uppskattad max tidsåtgång: 60 timmar"?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Marie-Helen skrev:
Vill man med säkerhet veta hur mycket ett arbete kostar så begär man ett fast pris för arbetet . Det har du inte gjort utan begärt ett uppskattat och därmed löpande pris , vilket är helt annat.
Dessutom jobbar du med som hantlangare och vet att det inte fuskas med tiden.
Fast han har ju ett avtalat maxpris/takpris. Något som är ännu bättre för konsumenten ofta.

Nu är det en uppskattning på 40 Tim och maximalt 60 timmar. Så det kostar det antal timmar som går åt upp till 60 sedan inte mer.

Ett fastprisavtal på 60 timmar hade gett samma ekonomiska effekt nu. Också 60 Tim debitering.

Men om man kommit överens om fastprisavtal från början hade kanske det blivit tex 52 Tim. Då hade de blivit 52 Tim oavsett vad som hänt.

Hur kan det vara så svårt att fatta? Dessutom verkar hantverkaren vara helt i förstådd med detta. Så möjligen var tråden helt onödig men informativ iallafall.
 
  • Gilla
Nillea och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M Marie-Helen skrev:
Vill man med säkerhet veta hur mycket ett arbete kostar så begär man ett fast pris för arbetet . Det har du inte gjort utan begärt ett uppskattat och därmed löpande pris , vilket är helt annat.
Dessutom jobbar du med som hantlangare och vet att det inte fuskas med tiden.
Nej, man kan komma överens om löpande med takpris, inget ovanligt eller konstigt alls.

Jag jobbar inom IT-området och det är inte ovanligt att vi anger ett tidsspann och ett timpris. Har vi uppskattat fel (för lågt) så gör vi på vår firma klart och fakturerar för de timmar som vi satte som max. Undantaget är väl om förutsättningarna inte stämmer med vad kunden sagt innan, då tar man en diskussion, så tidigt som möjligt.

Ett exempel på när förutsättningarna inte var vad kunde sagt var:
Min kollega reste till kund på annan ort (annat land) och kunden hade upprepade gånger sagt att alla förberedelser var klara. Arbetet skulle utföras måndag-fredag. Det dröjde till onsdag eftermiddag innan kollegan kunde börja jobba för det var då man kopplade in ström ...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Står det verkligen såhär eller är det ett skrivfel här på forumet:

Av hantverkare uppskattad tidsåtgång: 40 timmar
Av hantverkare uppkattad tidsåtgång: 60 timmar.

Där står det ju inget om maxtid? Det är bara en märklig skrivning?

Ska det egentligen vara "Av hantverkare uppskattad max tidsåtgång: 60 timmar"?
Exakt! Jag missade ordet maximal i 60 timmars-meningen. Sorry. Kan inte gå tillbaka och redigera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ett exempel på när förutsättningarna inte var vad kunde sagt var:
Min kollega reste till kund på annan ort (annat land) och kunden hade upprepade gånger sagt att alla förberedelser var klara. Arbetet skulle utföras måndag-fredag. Det dröjde till onsdag eftermiddag innan kollegan kunde börja jobba för det var då man kopplade in ström ...
Fullt rimligt, men man gör ju naturligtvis vad man kan för att minimera kostnaderna. Det går kanske att förbereda arbetet från hotellet, att börja på slutrapporten eller att arbeta med ett annat projekt på distans. Man behöver ju inte sätta sig på baken och rulla tummarna för att det går.
 
  • Gilla
Andreas1 Hantverkare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.