A
arneri68 arneri68 skrev:
Tror de har skrivit lite knasigt. Luften mellan chassi och det isolerade ugnsutrymmet ventileras av kylfläkten.

Om en ugn ventilerar mer värme än en annan lär det i första hand bero på sämre isolering av ugnsutrymmet.

Om den varma luften inte ventileras ut i rummet finns risk att skåpstomme och luckor tar skada. Kantband är ofta limmade med smältlim.
kantband?

det är faktiskt inte alla inbyggnadsugnar som har någon kylfläkt. och de första var för att kyla luckglaset
 
MultiMan
En bekant med mer pengar än jag köpte nyligen en Neff inbyggnadsugn för dryga 20'.

Den blåser också luft ut framåt men jag vet inte vilken magi de använder (värmeväxlare?), för luften som kommer ut är knappt ljummen även när man kör varmluften för fullt.
 
Unikt namn
Man kan ju gissa att dyrare ugnar har tystare fläktar, bättre isolering och effektivare termostatstyrd kylning.

Min siemens ugn i mellanklassen blåser också luft emellanåt, men den är oftast relativt sval.
 
MrJay
Vår Bosch-varmluftsugn (toppmodell, 8-serien) blåser ut varm luft framför när den blivit varm. Jag har aldrig ens tänkt tanken att det skulle vara någon typ av fel utan helt enkelt kyllösning de valt att köra med. Kan även nämna att vår micro (samma serie) gör samma sak när den körts länge. Förstår ärligt talat inte problemet.
 
electroluxaren skrev:
kantband?
Skåp byggda av bla spånskivor har ofta kantband istället för kantlister. Även kantband av faner limmas ofta med smältlim. Du har väl pro-skåp i rostfritt och drabbas inte av konsumentproblem?😉
 
  • Gilla
Vonelffors
  • Laddar…
A
arneri68 arneri68 skrev:
Skåp byggda av bla spånskivor har ofta kantband istället för kantlister. Även kantband av faner limmas ofta med smältlim. Du har väl pro-skåp i rostfritt och drabbas inte av konsumentproblem?😉
nä usch vem f-n vill ha spånskivor i ett kök, där hör bara rostfritt hemma
 
Vi har haft flera Ikea ugnar och denna gången valde jag aktivt bort Ikea som ugn för att kylningen av ugnarna är väldigt omfattande och fläkten på de ugnar vi har haft har låtit väldigt mycket och länge. Vilket det inte har gjort på ugnar från andra tillverkare.

Det som beskrivs är Ikeas lösning av kylningen av ugnarna. (Vet ej om det gäller dom dyraste men definitivt dom billiga och medel).

Det är inte luften inuti som skickas ut utan man kyler utsidan pga att den inte skall bli för varm. Självklart finns det många sätt att bygga och isolera en ugn.
 
A
D Dr Benz skrev:
Vi har haft flera Ikea ugnar och denna gången valde jag aktivt bort Ikea som ugn för att kylningen av ugnarna är väldigt omfattande och fläkten på de ugnar vi har haft har låtit väldigt mycket och länge. Vilket det inte har gjort på ugnar från andra tillverkare.

Det som beskrivs är Ikeas lösning av kylningen av ugnarna. (Vet ej om det gäller dom dyraste men definitivt dom billiga och medel).

Det är inte luften inuti som skickas ut utan man kyler utsidan pga att den inte skall bli för varm. Självklart finns det många sätt att bygga och isolera en ugn.
ikea gör ju inga ugnar
de flesta är electrolux/husqvarna ugnar en och annan whirlpool förekommer oxå
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ikea gör ju inga ugnar
de flesta är electrolux/husqvarna ugnar en och annan whirlpool förekommer oxå
Nä det finns ju många som inte tillverkar det man säljer. Vet inte riktigt vad jag skall göra med detta?
 
A
D Dr Benz skrev:
Nä det finns ju många som inte tillverkar det man säljer. Vet inte riktigt vad jag skall göra med detta?
till en början inte påstå att det är ikes konstruktion
 
  • Gilla
MrJay och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Magnus (TS) har problem med en varm luftström framför sin ugn, om det beror på ett konstruktionsfel av IKEA-ugnen eller något annat verkar inte framgå.
Men uppenbarligen har vissa ugnstillverkare, t.ex. din (Siemens) och min (Miele) löst problemet.
Man kan säkert kontinuerligt suga in kalluft via sidor, botten, baksida och översida, värma luften och värma maten, för att därefter blåsa ut den varma luften framåt, men det låter som ett oerhört korkat sätt att konstruera en ugn.
Men vem vet, ugnen var kanske väldigt billig ?
Min Siemens ugn för 12,000:- blåser också ut varm luft mellan luckan och panelen. Mig veterligen så gör alla varmluftsugn at så? Precis som andra sagt så har jag läst i manualen att det är för kylning utav ugnen.
 
A
H hablam skrev:
Min Siemens ugn för 12,000:- blåser också ut varm luft mellan luckan och panelen. Mig veterligen så gör alla varmluftsugn at så? Precis som andra sagt så har jag läst i manualen att det är för kylning utav ugnen.
nu har de flesta varmluftsfunktion i ugnen men det hör inte ihop med kylningen av luckan, två helt skilda mål och funktioner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.