Hejsan varför ingår inte takfotsplåtar till huset? Har just fått mitt västervik och är jätte nöjd med allt utom att det är vanlig montageskruv till plåten för vindskivorna och att det inte finns takfotsplåtar. Som jag tror så kommer troligen nedersta läktraden ruttna bort på kort tid utan takfotsplåtar. den billiga montageskruven håller jag oxå för troligt att den börjar läcka då den saknar gummibricka, vilket får till följd att vindskivorna blir förstörda. Det är ju inga stora kostnader :confused: Jag kommer köpa dessa saker och be snickarna montera detta när dom hänger dit rännor och annat dyl...
 
Takfotsplåten behövs inte på tak med grader över 14, den fyller inte sin funktion. Om du vill byta ut montageskruven så är det upp till dig. Vi litar på vår leverantör att dom skickar material som håller över tiden. Vi har inte haft några problem med detta.


Magnus Brusefält
SmålandsVillan, Marknadsstöd
 
Smalandsvillan skrev:
Takfotsplåten behövs inte på tak med grader över 14, den fyller inte sin funktion.
Säjer vem?
Jag hade ett hus med 45° taklutning som saknade takfotsplåt. Jag eftermonterade plåten, och kan definitvt intyga att den gjorde nytta.
 
Det säger de byggnormer som vi efterföljer. Du har ju alltid ett visst överhäng med takpannorna.
Jag har aldrig hört talas om att någon av våra kunder (Myresjöhus inräknat) som haft problem med detta. Jag anser att du kan känna dig trygg och säker med den konstruktion som vi har levererat.


Magnus Brusefält
SmålandsVillan, Marknadsstöd
 
Jag ska förtydliga att det inte var en smålandsvilla jag hade, det var ett äldre lösvirkeshus, så detta är ingen kritik mot era hus. Men icke desto mindre uppstår det ett fenomen med takpannorna. Vattnet släpper inte från kanten på den nedersta pannan utan fortsätter uppåt, in under pannan och hamnar till slut på den nedersta läkten och rinner ner mellan hängrännan och takfoten.
Detta problem kan uppstå oavsett fabrikat på huset och vad det står i byggnormerna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.