Har någon erfarenhet av att använda Biltemas hålsåg för betong? Det står "Hålsåg för stenmaterial" och "För effektiv håltagning i tegel, leca och liknande stenmaterial." För mig är betong visserligen ett stenmaterial men hårdare än "tegel, leca och liknande".

Så kanske har någon egen erfarenhet och vet?

Ska ha den till ett enda 65 mm hål för rörgenomföring så det gör inget att den bara håller för en borrning om det skulle vara så.

https://www.biltema.se/verktyg/borr/halsagar/halsag-for-stenmaterial-2000044820
 
Är det en tjock vägg? Tror inte den kommer fungera så bra. Ser framför mig att den kommer nypa och jävlas.
Hade hellre kört med en kapskiva och gjort ett fyrkantigt hål.
 
S snickar skrev:
Är det en tjock vägg? Tror inte den kommer fungera så bra. Ser framför mig att den kommer nypa och jävlas.
Hade hellre kört med en kapskiva och gjort ett fyrkantigt hål.
Det är nog betonghålsten runt 15-20 cm.

Har kört med hålsåg innan, då hyrd variant, genom samma slags vägg och det gick alldeles utmärkt utan hugg men man får ta det superlugnt och inte tvinga.
 
Jag borrade hål i ett betongrör med ett mycket likt borr. Minns inte var jag köpte, men förmodligen Biltema eller Jula.
Det gick hur bra som helst, och kommer nog att hålla för flera hål till.
Du har säkert koll, men inget slag på maskinen, och kör lite halvlugnt så att du inte överhettar borret.

/Höghus
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Tänk på att du måste köpa till fästet för hålsågen..
 
B
Har en liknande borr, men bara testat i leca. Där är den utmärkt. Jag är tveksam till hur den håller i betong.

För betonghålsten har jag ritat ut en cirkel med rätt diameter, och sedan borrat en massa hål längs omkretsen på cirkeln med betongborr, typ 15mm. Sedan knackat bort materialet innanför cirkeln med liten hammare och stämjärn. Går rätt fort.

Blir inte ett perfekt runt hål, man får putsa lite efteråt för att laga ytan, eller täcka med nån form av täckbricka.
 
U
Vad säger du @Ramnemark ? Är det inte denna typ av kärnborr du använt flitigt och är nöjd med? :)
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Vad säger du @Ramnemark ? Är det inte denna typ av kärnborr du använt flitigt och är nöjd med? :)
Jo helt riktigt. Det går fint i betong om man har tålamod och en maskin som pallar gå en stund. Jag har 14cm betongvalv med mycket sten och armering och det tog säkert att 1-1,5 timme att göra hålet. Men jag har gjort 2st 105mm hål genom valvet med en klen 500w Bosch borrmaskin (SDS+)

Cylinderformad betongbit på träbord, bakgrund med växter och fönster, dagtid, otydlig inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En cylinderformad betongbit på ett väderbitet blått och grönt bord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vithårig hörn med svarta fläckar, en rörbit synlig, till synes i behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrmaskin, borrkrona, träreglar, sladd, avfallssäck, byggarbetsplats, betonggolv, renovering eller byggprojekt pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rör sticker ut från en grov, ojämn betongvägg med stenar inbäddade. Rörets inre är mörkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i en vägg med synligt rör och genomglimt av ett annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Kakan på ena hålet är för att jag råkade köra med slag när jag gjorde sista biten. Inget att rekommender och på det andra hålet blev det en perfekt cirkel :kr
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 2 till
  • Laddar…
AXS
Men den här, eller väldigt lika, lyckades jag göra hål för dosor i redigt hård betongvägg. 4-5 hål utan märkbart slitage.

Klarar den av det så borde biltemas klara det utan problem.

Gäller bara att ta det lugnt.
 
  • Hårdmetall hålborr med SDS Plus adapter för borrning i betong, tegel. Online-produktbild på försäljningssida med pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har precis gjort 4 55mm (tror jag) med Biltemas borr och den fungerade bra. Det tar tid och kan man kyla med vatten så blir det lite lättare.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Är det någon som testat Biltemas blå hålborr i kakel? Tänker att det är ännu hårdare än betong, om än inte så tjockt, eller?
Jag vill ta upp ett 100 mm hål för en badrumsfläkt.
 
Jag hade köpt andra verktyg till det. Känns alldeles för riskabelt att testa
 
  • Gilla
hippas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.