Ponera att huset är 10 meter långt och 5 meter brett. Takstolarna mäter alltså 5 meter i bredd.
Om man nu vill bredda huset så det blir typ 10x8 meter, hur kan man göra med taket då? Nya takstolar, absolut, men finns det andra smarta lösningar?

Förlänga/bredda på befintliga takstolar? Bygga eget tak på dessa 3 meter som på något smart sätt möter det gamla?

Tacksam för tips!
 
BirgitS
Man kan göra en utbyggnad med nästan platt tak. Om höjden är tillräcklig under taket.
Typ:

 
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan göra en utbyggnad med nästan platt tak. Om höjden är tillräcklig under taket.
Typ:

[bild]
Tack! Snyggt på det huset. Skall skissa lite på detta, altan ovanpå är schysst. Detta gäller dock ett enplanshus där en takkupa med altandörr skulle bli högre än takstolen. Men fick lite bra inspiration att skissa på nu. Tack!
 
Jag breddade mitt hus 2m.
Från 6.5 till 8.5m.
Byggde en ny långsidegrund, reglade upp en ny bärande yttervägg och ställde på nya takstolar som var 2m "bredare".
Behöll gamla ytterdörren till dess utbyggnaden var isolerad och hade golv.
Gick ganska smidigt ändå. Bygglov och kommunens hantering osv löpte smidigt och problemfritt.

Iom bredare hus så är de nya takstolarna högre så nu ryms en hel våning där uppe.

Gick från sadeltak till mansardtak.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag breddade mitt hus 2m.
Från 6.5 till 8.5m.
Byggde en ny långsidegrund, reglade upp en ny bärande yttervägg och ställde på nya takstolar som var 2m "bredare".
Behöll gamla ytterdörren till dess utbyggnaden var isolerad och hade golv.
Gick ganska smidigt ändå. Bygglov och kommunens hantering osv löpte smidigt och problemfritt.

Iom bredare hus så är de nya takstolarna högre så nu ryms en hel våning där uppe.

Gick från sadeltak till mansardtak.
I mitt fall är det en stuga där innertaket (planktak) är spikat i takstolarna. Ju mindre jag härjar i originalkåken ju bättre känner jag. Någon extra våning kommer det inte bli.

Funderar på om man kan riva råsponten på den sida där det skall förlängas och sedan ställa/skjuta in de nya takstolarna innanför de gamla (och ev skruva ihop de gamla takstolarna med de nya) och sedan råsponta till nock och nya taksidan på de nya takstolarna.

Typ så du menade, eller monterade du ner hela taket och gjorde om allt? :)
 
L LimpTheGimp skrev:
I mitt fall är det en stuga där innertaket (planktak) är spikat i takstolarna. Ju mindre jag härjar i originalkåken ju bättre känner jag. Någon extra våning kommer det inte bli.

Funderar på om man kan riva råsponten på den sida där det skall förlängas och sedan ställa/skjuta in de nya takstolarna innanför de gamla (och ev skruva ihop de gamla takstolarna med de nya) och sedan råsponta till nock och nya taksidan på de nya takstolarna.

Typ så du menade, eller monterade du ner hela taket och gjorde om allt? :)
Jag lät underarmen på de gamla takstolarna vara kvar i bjälklaget och positionerade de nya bredvid bara.
Detta eftersom takets läkt givetvis var spikade i de gamla underarmarna.

Otroligt smidigt att beställa och sänka ner nya kompletta takstolar med exakta mått.
Inte jättedyrt heller.

Jag ville samtidigt behålla symetriska och fina proportioner på huset så att bara ändra taket åt ett håll var aldrig ett alternativ. Ser ut som ett lågprisbygge, inte alls snyggt.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag lät underarmen på de gamla takstolarna vara kvar i bjälklaget och positionerade de nya bredvid bara.
Detta eftersom takets läkt givetvis var spikade i de gamla underarmarna.

Otroligt smidigt att beställa och sänka ner nya kompletta takstolar med exakta mått.
Inte jättedyrt heller.

Jag ville samtidigt behålla symetriska och fina proportioner på huset så att bara ändra taket åt ett håll var aldrig ett alternativ. Ser ut som ett lågprisbygge, inte alls snyggt.
håller med om att ett enhetligt tak oftast är snyggast. Platta tak till påbyggnader måste inte vara fel eller fult, typ som i exemplet ovan där man byggt en altan/balkong. Detta är dock inte görbart i mitt fall.
Vad fick du betala per stol, ungefär?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.