Vi håller på med en utbyggnad på ca 55 m2 uppvärmd yta, som ska bli matsalsdel+större kök, tvättstuga och badrum. Vi har lagt in golvvärmeslang i plattan redan och väntar nu på att väggar och tak kommer på plats. Vi kommer att jobba en del själva med bygget när skalet är klart, och driftsätta lite efterhand. Prioritet är badrum och tvättstuga.

När det gäller uppvärmning är vi sugna på ett flerkällesystem med vattenmantlad köksspis (som kräver att vi tittar över skorstenen, så inte klart särskilt snart), solfångare och elpatron. Eventuellt även en lvvp.

Jag resonerar så här: solfångare är enkelt och ger "gratis" värme när det inte behövs så mycket - på sommaren lär vi bara ha lite golvvärme i badrummet och förvärma tappvarmvatten. Dimensionering bör därför vara nära vårt faktiska behov på sommaren, så att vi inte får problem med att dumpa överskottet eller att solfångaren kokar.

Det känns därför rimligt att förbereda för solfångare, men inte koppla in förrän vi bott in oss i utbyggnaden något år. Under den tiden kör vi sommartid på elpatron och mäter energiförbrukningen (om jag orkar också med något som även kollar solinstrålning (korrelera mot solcellerna?) och utetemperatur, och om vi eldar). Först därefter väljs solfångare.

Reaktioner?
 
Solceller känns vettigare än solfångare. Då kan man sälja överskottet och köpa tillbaks det när det behövs istället för att dumpa värmen.
 
Försök att hålla systemen så enkla som möjligt. Därför skulle jag skippa solvärme och köra solceller. Samma sak med den vattenmantlade kaminen.

Vanlig kamin för mys eller vedspis
LVVP för uppvärmning
Solceller för extra elproduktion
 
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering: vi har pratat med byggare som kommer att hjälpa oss igen efter ett tags stillastående.

Förslaget är nu FTX (möjligen med koppling till acktank, om det går), LVVP för grundvärme av golvvärme och förvärmning av vatten till varmvattenberedaren. Acktanken förbereds för vattenmantlad vedspis, billigare att förbereda innan än efter.

Troligen kör vi elpatron tills vi får till LVVP.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.