Tonåringar umgås helst med vänner i:

  • I ett allrum

    28 Röster 23,7%
  • I ett stort eget rum

    81 Röster 68,6%
  • I ett eget rum med anslutande separat sovalkov

    12 Röster 10,2%
  • Antal röster
    118
Vi ska så småningom bygga nytt igen, nu har vi barn som går in i tonåren. Frågan är nu hur vi ska planera för ungdomarna, ett allrum där de kan hänga och små sovrum, eller ska man i stället ge de varsitt väl!tilltaget rum där det finns plats för en liten soffa och TV? Jag var till och med inne på att de skulle få varsitt stort rum med sovalkov, men min bättre hälft strängar emot här. Huset ska även gå att sälja om 10 år, så får inte sväva ut för mycket.

Det jag ser hos barnens kompisar är att allrummet mest är uppställningsyta/förråd när barnen blir äldre.

Jag ser lite äldre trådar om allrum, men inte där det vägs mot stora egna rum.

Tips och idéer?
 
Min erfarenhet är att behoven hela tiden förändras, och därför tycker jag att möjligheten att kunna ändra kommer högt upp på listan. Sedan funkar ju alla familjer och tonåringar olika, så vad passar er bäst?

Mina tonåringar har mest umgåtts online med sina kompisar på fritiden och då är ett eget rum viktigast. Samtidigt har det gemensamma vardagsrummet ”tvingat” de att umgås med varandra och även att tillsammans ta ansvar för att städa och hålla ordning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Det beror så mycket på intressen, antal kompisar, hur barnen trivs med varandra osv.
Våra döttrar har haft relativt små rum. 1-2 kompisar har fått plats men är de fler har de varit i vardagsrummet och vi har då fått hålla oss i köket eller vårt sovrum.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Jag tror också på stort eget rum. Finns det hjärterum finns det stjärterum som det heter, om de vill umgås ett gäng inomhus så behöver det inte vara ett stort gemensamt rum utan de tränger glatt ihop sig. Just i tonåren finns det ju andra fördelar med att det är lite trångt, även med lite blyghet kan man få sitta nära den man tänkt sig.

Men att kunna stänga om sig är viktigt, annars kommer de söka avskildhet på annat håll. Det är ungefär som när vi vuxna anmärker på de löjliga brallorna med häng eller den utmanande kjol-längden, vi är inte målgruppen eller tänkta publiken!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det beror så mycket på intressen, antal kompisar, hur barnen trivs med varandra osv.
Våra döttrar har haft relativt små rum. 1-2 kompisar har fått plats men är de fler har de varit i vardagsrummet och vi har då fått hålla oss i köket eller vårt sovrum.
Så har vi det också nu, och dränkte bygga bort det när vi ändå bygger nytt 😊
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag tror också på stort eget rum. Finns det hjärterum finns det stjärterum som det heter, om de vill umgås ett gäng inomhus så behöver det inte vara ett stort gemensamt rum utan de tränger glatt ihop sig. Just i tonåren finns det ju andra fördelar med att det är lite trångt, även med lite blyghet kan man få sitta nära den man tänkt sig.

Men att kunna stänga om sig är viktigt, annars kommer de söka avskildhet på annat håll. Det är ungefär som när vi vuxna anmärker på de löjliga brallorna med häng eller den utmanande kjol-längden, vi är inte målgruppen eller tänkta publiken!
Bra inspel 🙌
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Vi ska så småningom bygga nytt igen, nu har vi barn som går in i tonåren. Frågan är nu hur vi ska planera för ungdomarna, ett allrum där de kan hänga och små sovrum, eller ska man i stället ge de varsitt väl!tilltaget rum där det finns plats för en liten soffa och TV? Jag var till och med inne på att de skulle få varsitt stort rum med sovalkov, men min bättre hälft strängar emot här. Huset ska även gå att sälja om 10 år, så får inte sväva ut för mycket.

Det jag ser hos barnens kompisar är att allrummet mest är uppställningsyta/förråd när barnen blir äldre.

Jag ser lite äldre trådar om allrum, men inte där det vägs mot stora egna rum.

Tips och idéer?
stora egna rum vem vill hänga med bror eller syran man vill ju kunna vara med sina egna kompisar eller flickvän eller pojkvän
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
var hemma oss en familj för några år sen som hade 2 stycken stugor med sov loft på tomten som var sit barn hade jävligt praktiskt
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Vi ska så småningom bygga nytt igen, nu har vi barn som går in i tonåren. Frågan är nu hur vi ska planera för ungdomarna, ett allrum där de kan hänga och små sovrum, eller ska man i stället ge de varsitt väl!tilltaget rum där det finns plats för en liten soffa och TV? Jag var till och med inne på att de skulle få varsitt stort rum med sovalkov, men min bättre hälft strängar emot här. Huset ska även gå att sälja om 10 år, så får inte sväva ut för mycket.

Det jag ser hos barnens kompisar är att allrummet mest är uppställningsyta/förråd när barnen blir äldre.

Jag ser lite äldre trådar om allrum, men inte där det vägs mot stora egna rum.

Tips och idéer?
Har två döttrar 17 och 19 år och definitivt egna rum skulle jag säga. De har behov av att stänga in sig helt ibland. Vi byggde om för typ fem år sen och gjorde ungarnas rum samt köket på nedervåningen större. Äldsta dottern har ett större kompisgäng och de brukar sitta i köket när de spelar D&D. Nära till att poppa popcorn och blanda dip etc så det funkar bättre än ett allrum för oss i alla fall...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Med energiprisernas utveckling tror jag "lyxbostäder" är på dekis. Men visst, vill ni kasta bort era pengar så, då föreslår jag stort allrum och stora sovrum för största flexibilitet.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Vispen74 Vispen74 skrev:
Huset ska även gå att sälja om 10 år, så får inte sväva ut för mycket.
Med tanke på att huset ska säljas så pass snart kan det vara bra att försöka planera de stora sovrummen så att det lätt går att göra om det till mindre sovrum och ett allrum eftersom de flesta som köper hus har (eller snart har) små barn och då ofta är mer intresserade av ett gemensamt allrum för lek och TV.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Med energiprisernas utveckling tror jag "lyxbostäder" är på dekis. Men visst, vill ni kasta bort era pengar så, då föreslår jag stort allrum och stora sovrum för största flexibilitet.
I så fall borde modernare och energieffektiva stora hus bli populärare än små hus med stora energibehov i framtiden.

Jag hade satsat på hyggligt stora rum som går att möblera bra. Yta är inte allt, den ska vara användbar också.

Ett extra allrum i huset är inte fel heller, men det behöver inte ligga i anslutning till barnens rum.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på att huset ska säljas så pass snart kan det vara bra att försöka planera de stora sovrummen så att det lätt går att göra om det till mindre sovrum och ett allrum eftersom de flesta som köper hus har (eller snart har) små barn och då ofta är mer intresserade av ett gemensamt allrum för lek och TV.
Bra idé 💡
 
Bygg med källare och stor gillestuga och diverse hobbyrum till ungdomarna. Gärna med ingång utifrån också.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på att huset ska säljas så pass snart kan det vara bra att försöka planera de stora sovrummen så att det lätt går att göra om det till mindre sovrum och ett allrum eftersom de flesta som köper hus har (eller snart har) små barn och då ofta är mer intresserade av ett gemensamt allrum för lek och TV.
Precis, bra inlägg!

Vi hade ett ca. 36 kvm stort "rum" som vi först delade av så det blev två mindre sovrum på 10+10 kvm och sen ett 16 kvm stort "allrum".
Allrummet användes i princip aldrig till något annat än att spela XBox som vi då hade där med Kinect (många år sedan).
Sen gjorde vi om det till två sovrum istället, och nu har det blivit ett stort rum igen med walk-in closet...

Väggarna byggde jag genom att fästa in dem i vägg och tak med plugg/skruv, men på golvet (som har sammanhängande) lade jag dubbelhäftande tejp och en U-profil i plåt som väggen sen byggdes i.
På det sättet kunde vi enkelt flytta om väggar utan att det blir märken i golvet och de hål som är i vägg/tak går lätt att spackla och måla över igen.
 
  • Gilla
Pen och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.