Hej på er.

Går i funderingar på att bygga en köksö av ikea stommar pga pris då nuvarande är ett ek kök från Lundins kök och kostar därefter.

Någon här som har några tips på vad som skulle kunna passa ihop med mitt ekkök utifrån Ikeas sortiment? Lägger upp en bild som referens.

Väggarna är vitmålade men går att ändra på!

Obs ön skall stå som den röda markeringen på planritningen
 
  • Modernt kök med träskåp, rostfria vitvaror, kakel och parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk planritning av en lägenhet med markerat kök och text på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Matcha ek med annat trä tror jag är svårt. Jag skulle nog försöka mer matcha luckans utseende men i grått eller vitt.

Stilrent kök med ljusgrå skåp, köksredskap, belysning ovanför spisen, och gröna växter vid fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med grå skåp, vita kakelväggar, fönster, matbord, stolar och gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit köksinredning, luckor, träbänkskiva, metallskaft, gröna växter, och förvaringsburkar på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med off-white skåp, träbänkskivor, svarta detaljer, gröna växter, fönster och inbyggd ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men var ska ni äta?
 
S Stabbsson skrev:
Hej på er.

Går i funderingar på att bygga en köksö av ikea stommar pga pris då nuvarande är ett ek kök från Lundins kök och kostar därefter.

Någon här som har några tips på vad som skulle kunna passa ihop med mitt ekkök utifrån Ikeas sortiment? Lägger upp en bild som referens.

Väggarna är vitmålade men går att ändra på!

Obs ön skall stå som den röda markeringen på planritningen
Något som bryter av helt kanske. T.ex. svarta luckor för att matcha det svarta i vitvarorna.
Eller så väljer ni någon snygg färg och målar väggarna i samma färgskala.
 
Ikeas lucka BODBYN påminner mycket om de luckor du har idag. Finns i grått, vilket jag tycker matchar diskbänken. Om ni inte får tag på samma bänkskiva heller så skulle laminat i samma färg som befintliga luckor kunna fungera.

Lister och eventuellt täcksidor i ek/eklaminat.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Men var ska ni äta?
Vi har matbordet i vardagsrummet längre ner. Öppnade nyligen upp väggen
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Fairlane
Om ni vill ha ek även på delen med köksön, så är ju ett alternativ att leta luckor på annat håll och köpa stommen på Ikea.
Det ni har nu påminner om köksluckor som Ikea hade runt 2005, så det kanske inte är modern och säljer längre?!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S Stabbsson skrev:
Vi har matbordet i vardagsrummet längre ner. Öppnade nyligen upp väggen
Ahh, förstår. Ett tips från en som också byggt sin egen köksö är att bygga upp en fullskalig modell med flyttkartonger och skiva etc och ställa i köket. Öppna sedan diskmaskin, ugn och kyl/frys och se om det blir trångt att komma förbi nånstans. Bör vara minst en meter fritt till skåp etc (kanske inte till öppna kylskåpsdörren dock).
Sen är det nästan ett måste att ha ett eluttag på bänken också.
Annars har du fått bra råd ovan och jag håller med!
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.