Har precis byggt en ny entré och när vi göt plattan så passade vi på att lägga ner lite golvvärmerör (ca 5m2), nu tänkte vi koppla in rören. Vi kontaktade en rörfirma och bad dom offerera en shunt för ett mindre område (5m2) och arbete, altså koppla i rören från en närliggande radiator, elen exkluderad.
Fick nu offerten, över 20000, tycker det låter lite i mesta laget för en shunt och koppla ihop 2 rör.
Eller är det något jag missar, har kollat runt på golvvärmesidor hittar inga shuntar över 5 tusen, i allafall till 5m. Några tankar?
 
1-rörs eller 2-rörs system ?
 
J jonaserik skrev:
1-rörs eller 2-rörs system ?
2 rörs system antar jag, slingan i plattan är ju ett långt rör där båda ändarna kommer upp ur golvet i gamla hallen en dryg halvmeter från radiatorn som golvsystemet ska ersätta, och däremellan ska shunten sitta.
 
Är det bara en liten slinga så behövs ingen shunt. Det räcker med att sätta dit en maxtermostat som ställs in på en temp mellan 20 - 30 C . den kan med fördel sättas i en garderob eller liknande för att komma undan.
Finns med givare för tempen i rummet eller att sättas på eller i matarröret. Att sätta in en GV-shunt med pump och allt därtill tar en stor plats och i mitt tycke för dig, klar överkurs. Bra mycket billigare med endast termostat och fungerar lika bra, eftersom du har 2 -rörs.
Rumsgivare
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...SQ9jB2cew956bL6TYe3suNpJoPjzQHYRoC6k4QAvD_BwE

Rörgivare
https://rorfokus.se/produkt/shuntun..._hYDvGl0vMbBYHYactGwc19fTYEpBdHBoCSHYQAvD_BwE
 
J jonaserik skrev:
Är det bara en liten slinga så behövs ingen shunt. Det räcker med att sätta dit en maxtermostat som ställs in på en temp mellan 20 - 30 C . den kan med fördel sättas i en garderob eller liknande för att komma undan.
Finns med givare för tempen i rummet eller att sättas på eller i matarröret. Att sätta in en GV-shunt med pump och allt därtill tar en stor plats och i mitt tycke för dig, klar överkurs. Bra mycket billigare med endast termostat och fungerar lika bra, eftersom du har 2 -rörs.
Rumsgivare
[länk]

Rörgivare
[länk]
Tackar för utmärkt info, tar detta med rörmokaren, men gissar att han gärna säljer en shunt till mig😏
 
Det är ju så också om man tänker till när man drar rören så kan man ju på ett enkelt sätt isofall sätta dit en shunt i ett senare tillfälle om det inte skulle funka med den lite enlare lösningen som föreslås
 
V Vector skrev:
Det är ju så också om man tänker till när man drar rören så kan man ju på ett enkelt sätt isofall sätta dit en shunt i ett senare tillfälle om det inte skulle funka med den lite enlare lösningen som föreslås
Jo precis, tänkte väl försöka få plats med shunten i den innervägg som radiatorn sitter på. Den är 12-15 cm tjock
 
J jonaserik skrev:
Är det bara en liten slinga så behövs ingen shunt. Det räcker med att sätta dit en maxtermostat som ställs in på en temp mellan 20 - 30 C . den kan med fördel sättas i en garderob eller liknande för att komma undan.
Finns med givare för tempen i rummet eller att sättas på eller i matarröret. Att sätta in en GV-shunt med pump och allt därtill tar en stor plats och i mitt tycke för dig, klar överkurs. Bra mycket billigare med endast termostat och fungerar lika bra, eftersom du har 2 -rörs.
Rumsgivare
[länk]

Rörgivare
[länk]
Kort uppdatering, de här är shunten man offererade, känns klart överkurs
 
  • Golvvärme shunt, ventiler, mätare, hemsida, onlineköp, produktinformation, 12559 kronor, värme, vvsutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle nästan vara lite småförbannad att dom försökte sälja å installera en så dyr å stor shunt utan att det behövs. Om man nu måste ha någon shunt där har ju lk m60 räckt gott å väl
 
K Kolmårdstomten skrev:
Tackar för utmärkt info, tar detta med rörmokaren, men gissar att han gärna säljer en shunt till mig😏
Vad tror du, alla är sin egen plånbok närmast, klart han vill sälja, men det är kunden som bestämmer vad som ska göras och inget annat. Vill han inte det så ta en annan röris, ganska enkelt.
Jepp och med den pumpen som klarar säkert 40 m2 golv och 5 slingor, utan att förta sig.
 
Vid små system funkar det utmärkt med en returtempbegränsning, som LK RTB. Finns för 2500 kr hos Rinkabyrör, ingen extra eldragning till cirkpump behövs.
Värmesystemkomponent, termostatventil, tryckmätare, säkerhetsventiler, justeringsrattar, monteringsplatta, industriell utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
M -MaH- skrev:
Vid små system funkar det utmärkt med en returtempbegränsning, som LK RTB. Finns för 2500 kr hos Rinkabyrör, ingen extra eldragning till cirkpump behövs.
[bild]
Kanon, kollar upp det👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.