Behöver era hjälp med förslag till kaminplacering på vardgsrummet med tanke på max nytta av värme och utseende. Vardagsrummet är förlängt med 1.2 meter.
Bifogar planlösning.
Tack på förhand
/Qassim

http://www.lbhus.se/bildvxl.asp?id=104&typ=m
 
Åt vilket håll ska ni förlänga vardagsrummet?
Har ni tänkt möblera enligt förslaget på ritningen?

/Elin
 
Åt den sida med rak vägg( utan fönster). Vardagsrummet med ryggåstak glömde att säga. Det här möblering lite svårt med tanke på matbord och soffgrupp. men det ska inte möbleras enl bliden.

/Qassim
 
Detta blir inte så lätt beroende på vad du prioriterar.
Vill du sitta i vardagsrummet och mysa framför brasan så är ju föreslagen placering att föredra.
Den placeringen har ju några nackdelar, du "förstör" en bra vägg för TV elelr bokhylla, du får en industriskorsten.

Den alternativa placeringen som jag ser det är i entrén på den korta snedväggen mot köket.
Fördelen är en mycket central och bra placering för du tar en vägg som blir svår att göra annat med. Dessutom får du en fin skorsten på utsidan, men ett problem på övervåningen. Det måste kanske dras lite inåt för att komma upp vid väggen mot WC:n. Sedan missar du fördelen med att ha en braskamin i vardagsrummet såklart.

Man kan också tänka sig att ställa en braskamin i någon av hörnen i vardagsrummet tex där TV:n är placerad.

Men tänk inte bara på inomhusplaceringen utan också var skorstenen kommer upp. Om den kommer ut lågt på "enplansdelen" så måste den upp över nock vilket kan bli rätt långt och fult.

Det hänger ju mycket på hur du tänkt möblera vardagsrummet. Så fundera på det först och kanske bo in dig i huset ett tag för att känna in var den optimala placeringen kan vara.

Lycka till!
 
S
Entrén om du vill ha bra spridning.
 
Jag har läst någon gång i forumet att om man ta alt 4 enl bifogad bilden kan man isf inte ta hänsyn till högsta taknock i huset om skorsten står c:a 6 meter i från men detta måste vara efter godkännde från byggnadsnämden. Då behöver inte skorsten vara rätt hög. I mitt fall står skorsten mer än 9 meter från högsta taknock.
Har ni hört om det? Vad ska nämden ta hänsyn till också?



/Qassim
 
  • Kaminplacering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
jag har nyss installerat en kamin vid yttervägg. där skorstenen kommer ut nära takfoten, och min går upp till nock. inget krav på 1m över nock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.