Jag har en amortering på ett bolån med låst ränta. Jag behöver ta ett nytt lån och då vill jag flytta över amortering dit istället men enligt banken går det inte. Det är ju en frivillig amortering och ingår ej i amorteringskravet. Så varför skulle detta inte gå?
 
Vilken bank? Det bör gå att avsluta amorteringen på ett bundet lån om det inte står annat i villkoren?
 
J Joukko skrev:
Jag har en amortering på ett bolån med låst ränta. Jag behöver ta ett nytt lån och då vill jag flytta över amortering dit istället men enligt banken går det inte. Det är ju en frivillig amortering och ingår ej i amorteringskravet. Så varför skulle detta inte gå?
Varför skulle de acceptera att du flyttar amorteringen till ett lån de tjänar mer på? Du har ju ett avtal om att du ska amortera på det lån du amorterar på.
 
Man kan också se på det från en annan vinkel, om enbart fösta lånen fanns, skulle TS kunna ändra amortering eller avsluta denna helt?

När TS sedan tar ett nytt lån kan TS självklart välja valfritt belopp att amortera.

Vissa bankers handläggare verkar tro att de är banken själva i person, sektifiering kallas det.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilken bank? Det bör gå att avsluta amorteringen på ett bundet lån om det inte står annat i villkoren?
En fristående sparbank/ Swedbank.
 
Det är säkert så att du inte kan ändra under lånets bindningstid enligt ditt låneavtal. Våra lån har varit sådana.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.