Jag ger mig på ett räkneexempel där jag chansar friskt. Rätta mig gärna om jag är fel ute.
Om man räknar på en ny skåpbil med dieselmotor så har den 30000:- per år i skatt, en leasingkostnad på 6000 per månad dvs 72000:- per.år, försäkring 8000:- per år och sen gissar jag på 15000:- per år i övriga kostnader. Totalt alltså 125000:- per år.
Går den 260 dagar per år blir det cirka 480:- per dag. 4 mil per dag blir då 120:- per mil plus bränsle. Räknar vi på 20:- per mil för diesel blir det alltså 140 kronor per mil, utan att den eller de som sitter i bilen är medräknade.
 
  • Gilla
  • Wow
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Jag ger mig på ett räkneexempel där jag chansar friskt. Rätta mig gärna om jag är fel ute.
Om man räknar på en ny skåpbil med dieselmotor så har den 30000:- per år i skatt, en leasingkostnad på 6000 per månad dvs 72000:- per.år, försäkring 8000:- per år och sen gissar jag på 15000:- per år i övriga kostnader. Totalt alltså 125000:- per år.
Går den 260 dagar per år blir det cirka 480:- per dag. 4 mil per dag blir då 120:- per mil plus bränsle. Räknar vi på 20:- per mil för diesel blir det alltså 140 kronor per mil, utan att den eller de som sitter i bilen är medräknade.
30.000:- i skatt? Varför leasa bilen? En hantverkare har väl sin egen bil? Har aldrig varit med om en hantverkare som har en leasing-bil.
 
L linkanbygg skrev:
30.000:- i skatt? Varför leasa bilen? En hantverkare har väl sin egen bil? Har aldrig varit med om en hantverkare som har en leasing-bil.
Jag ser många i byggbranschen som har leasade bilar, särskilt bland de som är nystartade.
Jag kollade på en transit flakbil nu, 26000:- i skatt. Har sett andra där skatten är närmare 40000:-.
 
  • Gilla
  • Wow
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
Vill man köpa en skåpbil som företagare får man dessutom inte tillbaka momsen om man köper den. Leasar man får man tillbala halva momsen.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Jag ser många i byggbranschen som har leasade bilar, särskilt bland de som är nystartade.
Jag kollade på en transit flakbil nu, 26000:- i skatt. Har sett andra där skatten är närmare 40000:-.
Jag har bara anlitat hantverkare/byggare som har egna firmabilar och har inte behövt bidra till deras inköp. Det gäller både relativt nystartade och äldre firmor. Jag skulle inte anlita en firma som har så dålig ekonomi att de inte har råd att köpa en firmabil. De är kanske inte betrodda och nekas lån? Min erfarenhet baseras på tre nybyggen och en totalrenovering av en gammal gård.
 
Claes Sörmland
L linkanbygg skrev:
30.000:- i skatt? Varför leasa bilen? En hantverkare har väl sin egen bil? Har aldrig varit med om en hantverkare som har en leasing-bil.
Eftersom våra hantverkare vanligen hyr sina verktyg, byggnadsställningar och vad det nu är så är väl leasa bil ett litet steg i den affärsmodellen? Bara en vanefråga, män gillar att äga bil men det var inte länge sedan män också gillade att äga verktyg och byggnadsställningar tänker jag.
 
  • Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
L linkanbygg skrev:
Jag har bara anlitat hantverkare/byggare som har egna firmabilar och har inte behövt bidra till deras inköp. Det gäller både relativt nystartade och äldre firmor. Jag skulle inte anlita en firma som har så dålig ekonomi att de inte har råd att köpa en firmabil. De är kanske inte betrodda och nekas lån? Min erfarenhet baseras på tre nybyggen och en totalrenovering av en gammal gård.
Jag har aldrig träffat en byggare som inte leasar!

Om du betalar bilen kontant eller alternativt har högre kontantinsats än 1/3 del så kommer Skatteverket kräva dig på momsen för bilen.

Min erfarenhet baseras från 17år av mitt liv i byggbranchen var av 10 som egenföretagare.
 
  • Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom våra hantverkare vanligen hyr sina verktyg, byggnadsställningar och vad det nu är så är väl leasa bil ett litet steg i den affärsmodellen? Bara en vanefråga, män gillar att äga bil men det var inte länge sedan män också gillade att äga verktyg och byggnadsställningar tänker jag.
Dem som jag har anlitat har haft firmabil, byggställningar och ägt sina verktyg men jag har fått betala ett påslag på 10% i hyra för verktygen hos en av hantverkarna, vilket inte hade behövts om jag hade försett hantverkaren. Tre av hantverkarna i ett av byggena hade nystartade företag (el, VVS och bygg) och hade egen, skyltad firmabil så var leasing-hantverkarna finns kan man ju fundera över. Till mina byggen kommer de iaf inte.
 
R Robin Knape skrev:
Jag har aldrig träffat en byggare som inte leasar!

Om du betalar bilen kontant eller alternativt har högre kontantinsats än 1/3 del så kommer Skatteverket kräva dig på momsen för bilen.

Min erfarenhet baseras från 17år av mitt liv i byggbranchen var av 10 som egenföretagare.
Det beror kanske på var i landet man befinner sig? Du har inte träffat någon byggare som inte leasar och jag har inte träffat någon byggare/hantverkare som leasar. Jag har 27 års erfarenhet av byggbranschen och skulle aldrig anlita en hantverkare/byggare som inte har råd med egen firmabil och egna verktyg (vid ett tillfälle blev det ett påslag på 10% för hyra av verktyg och redskap). Då vilar verksamheten på alldeles för lösa boliner för att jag skulle våga anlita dem. Man måste väl ha ett startkapital för att starta ett företag?
 
S Stubai skrev:
Jag ger mig på ett räkneexempel där jag chansar friskt. Rätta mig gärna om jag är fel ute.
Om man räknar på en ny skåpbil med dieselmotor så har den 30000:- per år i skatt, en leasingkostnad på 6000 per månad dvs 72000:- per.år, försäkring 8000:- per år och sen gissar jag på 15000:- per år i övriga kostnader. Totalt alltså 125000:- per år.
Går den 260 dagar per år blir det cirka 480:- per dag. 4 mil per dag blir då 120:- per mil plus bränsle. Räknar vi på 20:- per mil för diesel blir det alltså 140 kronor per mil, utan att den eller de som sitter i bilen är medräknade.
Var kommer de 15000 till om man leasar? Då ingår ju normalt allt slitage?
 
  • Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
Claes Sörmland
B BosseHansson skrev:
Var kommer de 15000 till om man leasar? Då ingår ju normalt allt slitage?
T ex lönekostnad för den som ska köra bilen till besiktning, service och reparation. Samt uteblivet täckningsbidrag om den personen är en anställd hantverkare som under den tiden inte kan jobba mot kund och dra in pengar.
 
L linkanbygg skrev:
Det beror kanske på var i landet man befinner sig? Du har inte träffat någon byggare som inte leasar och jag har inte träffat någon byggare/hantverkare som leasar. Jag har 27 års erfarenhet av byggbranschen och skulle aldrig anlita en hantverkare/byggare som inte har råd med egen firmabil och egna verktyg (vid ett tillfälle blev det ett påslag på 10% för hyra av verktyg och redskap). Då vilar verksamheten på alldeles för lösa boliner för att jag skulle våga anlita dem. Man måste väl ha ett startkapital för att starta ett företag?
OT

Det handlar inte om att ”ha råd”, det handlar om momsen. Du betalar bara halv moms på en skåpbil och noll moms på en pickup om du hyr bil(eller lesar). Köper du så åker du på 25%. Varför vill du betala 25% moms i onödan?

För att vara lite mer ontopic. Jag tar 65kr/ex moms för min caddy. Räknade ut med faktiska kostnader att bilen kostade mig drygt 60kr/mil på 3000mil/år. Normalt fakturerar jag aldrig mil då jag jobbar med fast pris, men nu är jag på ett sådant jobb.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
R Robin Knape skrev:
OT

Det handlar inte om att ”ha råd”, det handlar om momsen. Du betalar bara halv moms på en skåpbil och noll moms på en pickup om du hyr bil(eller lesar). Köper du så åker du på 25%. Varför vill du betala 25% moms i onödan?

För att vara lite mer ontopic. Jag tar 65kr/ex moms för min caddy. Räknade ut med faktiska kostnader att bilen kostade mig drygt 60kr/mil på 3000mil/år. Normalt fakturerar jag aldrig mil då jag jobbar med fast pris, men nu är jag på ett sådant jobb.
Det varierar säkert från hantverkare till hantverkare. Mina hantverkare har debiterat milpris (bränsle + slitage) vilket de har specificerat i sin offert och sedan i vårt avtal, så det har aldrig varit något problem. Men jag anlitar bara firmor med solid ekonomi och det kollar jag alltid upp innan. Det är en fördel om man som kund/beställare inte har bråttom för då har man tid att kolla upp företagets ekonomi och att det inte befinner sig på svarta listan! Man hinner också jämföra olika offerter och ta det bästa budet.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
T ex lönekostnad för den som ska köra bilen till besiktning, service och reparation. Samt uteblivet täckningsbidrag om den personen är en anställd hantverkare som under den tiden inte kan jobba mot kund och dra in pengar.
15 000 motsvarar väl en 30 timmar per år, eller 90 för första tre åren. På en NY bil. Ska ju besiktas först efter 3 år så då återstår att man ska behöva lägga minst 11 heldagar på att köra bilen till service? Även om man räknar med 2 timmar per gång så är det 15 besök om året!
 
  • Gilla
linkanbygg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
15 000 motsvarar väl en 30 timmar per år, eller 90 för första tre åren. På en NY bil. Ska ju besiktas först efter 3 år så då återstår att man ska behöva lägga minst 11 heldagar på att köra bilen till service? Även om man räknar med 2 timmar per gång så är det 15 besök om året!
Kanske mer realistiskt är två tillfällen per år om en halv arbetsdag var, en på våren och en på hösten alltså totalt 8 h. Man kan ju också tänka sig att man vill tvätta och städa bilen regelbundet så där går några timmar till per år, kanske en gång i månaden en halvdag en man (4 h) minus två sommarmånader, så 40 h till per år. Nu är vi uppe i 48 h. Nu ska vi addera kostnaden för uteblivet täckningsbidrag också för att tiden inte går att fakturera kund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.