Hej.
Har sedan drygt ett år ett nybyggt hus. I duschen har vi glasmosaik på golvet och vit klinkers på väggarna. Duschen har 3 kaklade väggar och en glas dörr. Nu har golvet och fogen men framförallt silikonen i skarven mellan golv och vägg blivit angripen.

Husfirman är i konkurs så jag har inget att hämta där tyvärr (en lång och tråkig historia som är ett kapitel för sig).

Fungerar på att bara kratsa bort den skadade silikonen och läggga på ny, är det rätt metod eller?

Bifogar lite bilder... tack på förhand
 
  • DSC_0013_Liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0010_liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0012_lietn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0011_liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skrapa bort så mycket av silikon som möjligt och försök ta bort resterna med nåt borttagningsmedel för silikon, typ Silstrip, till slut rengör plattorna med nån typ av sprit. Lägg på ny silikon som inte möglar. Detta är nog ite så farligt men att det dyker upp efter ett år är ju lite oroande. Kanske var plattorna inte helt rena när silikon lades på.
 
Kan det vara så att det ursprungliga inte är våtrumssilicon utan vanlig?
För så där borde den inte se ut efter så kort tid. Eller blir det vatten stående där?
 
När jag var i kontakt med Rune Berglund på Länsförsäkringar inför vår duschrenovering så rekommenderade han att man skulle undvika mjukfog (silikon) i det längsta pga mögelangrepp. Visst kan fogen spricka i skarven mellan vägg och golv men det har ingen större funktionell betydelse menade han.
 
Det har han alldeles rätt i, men jag tycker nog man ska dra den där en vanlig cementfog riskerar att spricka. I det här fallet ser det ut att vara en genomskinlig silkon dock, det ser jag inte poängen med?
 
Jag har köpt vit silikon anpassad för duschar som jag då funderar att ersätta med, skulle inte vara förvånad om det är så att de använt felaktig genomskinlig silikon.

Jo, det kan stå lite vatten där, lutningen mot golvbrunnen är ej helt optimal ;) tyvärr

Vet inte om jag vågar använda bara vanlig fog om den skulle spricka... tänk om underarbetet ej är perfekt utfört. Är det inte då skönt att ha mjukfog.

Dock skall tilläggas att det är på bottenvåning, betongplatta och sipporexväggar. Enda (?) farliga är där duschdörren är satt, det är en utbyggnad med träregel. Kommer det in fukt där så kan det ruttna... (bild 2 )
 
Tänk bara på att silikonfogen inte får gå ner till tätskiktet.
 
Aha.. undrar hur de gjort som har gjort det från början.. hoppas de har fogat först då i så fall...
 
Hur gick det då...?

Jo, de hade inte siliconat ner utan det var fog under den gamla siliconen. Jag tog bort den gamla siliconen. Siliconade om alla kanter och körde med vit fogfinish på golvytan. Det blev som nytt (eller snarare bättre). Det jag fogade håller sig hittils mkt bra men fogfinish lär man få lägga på 2ggr/år för att det skall se snyggt ut.
Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.