A
Blir inte klok på vilken inställning jag skall ha i appen för denna maskin för att den skall klippa över hela tomten. Klippytan är ca 420m3 så maskinen borde väl räcka till?
Idag har jag satt standardområde 50% och yta 1 50%. Guidekabeln är 60m från laddstation (svart markering) till koppling med begr.kabel (röd punkt). I appen för yta 1 har jag då satt 55m så den blåmarkerad ytan skall klippas
Tycker inte maskinen klipper över hela tomten.
 
  • Satellitbild av fastighet med måttmarkeringar: omkrets 161 m, area 419 m².
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du verifierat att klipparen går ut till slutet av guidekabeln och klipper i det smala området?
Normalt har man flest starter (högst %) på det största klippområdet.

Om du nu upplever att den inte klipper tillräckligt i det smala området så testa med att öka procentsatsen för klippstarter i just detta området.
Som du sedan har sett, är det fri körning och klipparen kan pga slumpen hamna lite var som helst inom hela klippområdet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 159024
  • Laddar…
A
E etompau skrev:
Har du verifierat att klipparen går ut till slutet av guidekabeln och klipper i det smala området?
Normalt har man flest starter (högst %) på det största klippområdet.

Om du nu upplever att den inte klipper tillräckligt i det smala området så testa med att öka procentsatsen för klippstarter i just detta området.
Som du sedan har sett, är det fri körning och klipparen kan pga slumpen hamna lite var som helst inom hela klippområdet.
Problemet med fabriksinställningarna i appen (grundytan 80% och yta1 20% och 99m guide) var att den inte gick till blå ytan vid röd punkt.
Fick sedan råd att mäta upp guidekabelns längd och ändra till 50/50%. Nu går den det men upplever att den klipper ej klart.

Förstår dock ej heller riktigt vad yttäckning innebär.
Vad är grundytan och vad är yta1 på min tomt?
 
Yttäckning är ett sätt att leda ut klipparen längs guidekabeln ett förinställt antal meter för att får jämna klippningen.
Efter att klipparen sedan har påbörjat klippningen är det fri körning och den kan hamna var som helst inom det av beg.kabeln avgränsat område.

Med "grundytan" menas troligtvis området vid laddstationen, alltså klippstart direkt vid laddaren. Område 1, 2 osv är platser längs guidekablen som den sedan väljer vid klippstarter, hur ofta bestäms av procentsatsen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 159024
  • Laddar…
A
E etompau skrev:
Yttäckning är ett sätt att leda ut klipparen längs guidekabeln ett förinställt antal meter för att får jämna klippningen.
Efter att klipparen sedan har påbörjat klippningen är det fri körning och den kan hamna var som helst inom det av beg.kabeln avgränsat område.

Med "grundytan" menas troligtvis området vid laddstationen, alltså klippstart direkt vid laddaren. Område 1, 2 osv är platser längs guidekablen som den sedan väljer vid klippstarter, hur ofta bestäms
E etompau skrev:
Yttäckning är ett sätt att leda ut klipparen längs guidekabeln ett förinställt antal meter för att får jämna klippningen.
Efter att klipparen sedan har påbörjat klippningen är det fri körning och den kan hamna var som helst inom det av beg.kabeln avgränsat område.

Med "grundytan" menas troligtvis området vid laddstationen, alltså klippstart direkt vid laddaren. Område 1, 2 osv är platser längs guidekablen som den sedan väljer vid klippstarter, hur ofta bestäms av procentsatsen.
Vad skulle man då kunna ha för inställningar utifrån min tomt i appen?
Klipper gör den, men tror inte optimalt.
 
Aztorboy skrev:
Vad skulle man då kunna ha för inställningar utifrån min tomt i appen?
Klipper gör den, men tror inte optimalt.
Öka % för fjärrstartspunkten längst bort. Tillse att avståndssträckan du ställer in för startpunkten är anpassat så att klipparen kör hela vägen ut till ytan längst bort i det av dig markerade området.

Du kan också behöva öka klipptiden i schemainställningarna.
Mer är där inte att skruva på. Klipparen vet inte var den är eller var den har kört, utan allt bygger på slumpen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 159024
  • Laddar…
A
E etompau skrev:
Öka % för fjärrstartspunkten längst bort. Tillse att avståndssträckan du ställer in för startpunkten är anpassat så att klipparen kör hela vägen ut till ytan längst bort i det av dig markerade området.

Du kan också behöva öka klipptiden i schemainställningarna.
Mer är där inte att skruva på. Klipparen vet inte var den är eller var den har kört, utan [bild]allt bygger på slumpen.
Om jag förstår dig rätt är det Yta1 som skall ökas? Hur mycket?
Har även ställt nu in 60m som guidekabeln är som tidigare nämnt.
 
  • Skärmbild av gräsklippningsapp, funktioner för CorridorCut och justering av fjärrstartpunkt, inställningsgränssnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aztorboy skrev:
Om jag förstår dig rätt är det Yta1 som skall ökas? Hur mycket?
Har även ställt nu in 60m som guidekabeln är som tidigare nämnt.
Det går inte att säga något exakt värde, du får testa.
Kanske 80%. Det betyder att 8 gånger av 10 klippstarter så drar klipparen iväg inställd körsträcka (60 m eller till den går emot beg.kabeln) och påbörjar därefter klippningen på denna plats.

Du är med på att den sedan snurrar runt över hela området och kan hamna var som helst?
 
  • Gilla
Anonymiserad 159024
  • Laddar…
A
Ok kan testa detta 😊 Ja jag hänger med på att den slumpvis går runt och klipper 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.