Intager frukostkaffet ett par meter från en hundraårig stenmur mot kohage. Plötsligt fästes blicken på en liten musliknande slank varelse som är tio till 20 cm lång. Den är vackert mörk på huvud och rygg men det jag mest uppmärksammade var att hela undersidan är helvit. Rör sig ryckigt som en mus med lite smalare nos och stående öron?

Kan det vara rest av den för 20 år sedan nedlagda minkfarmen - djuret såg "för vackert ut" för att vara "naturligt". Vilket annat smådjur har kritvit mage?

Annars ser jag ofta skogs/åkermöss i muren.
 
Redigerat:
En vessla kanske.

Edit: Minkar är större och inte vita på magen.
 

Bästa svaret

S
Hermelin
 
Kan i så fall vara ett ungdjur. Visste inte att vi hade den här i trakten men på bilder verkar du ha rätt.
 
Gissar också på en vessla, den minsta av mårddjuren, ser dem sällan här. Stöter man på något är det skogsmården, förutom grävling och utter.
 
Det var nog vesslan jag såg även om jag tyckte den var mycket mörkare än på nätets bilder. Uppfattade inte svansen. Här finns väldigt mycket åkermöss (då jag hade katt förärades jag dagligen en halvdöd mus som placerades under mitt arbetsbord). När jag sitter i bastun och glor på stenmuren är det inte sällan jag ser liten musnos sticka ut mellan stenbumlingarna. En vessla har här god tillgång på mat.
 
Åkermus är nog inget som finns. Det borde vara husmus eller skogsmus. Om det inte är en åkersork.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.