Nu efter att ha krälat i grundarbetet får jag lägga trallbrädor.
Har 28*120 NTR A/B som legat under tak i soliga 2.5 månader. Fuktkvot mellan 8-11% (dvs torrt) och ca bredd 117-118mm utöver plankerna.

Distans mellan trall för två 117mm plankor skulle enligt montageanvisning från svenskt trä bliva hugade 9mm.
Frågade byggare på brädgården som rekommenderade 4 mm och en annan som alltid körde "en morakniv" oavsett vad.

Också läst åtskilliga trådar i detta forum.

Jag kommer behöva köpa till trall och får då nypressad fuktig trall sannolikt.

Tänkte såldes köra på med Kant-till-kant 126 mm och genom detta få jämna glipor.
Mäter ni varje bräda med skjutmått innan montage?

Åsikter mottages tacksamt.
 
L Leif i Skåne skrev:
[länk]
Läs inlägg #47

Ett tillägg, försök att få samma täthet på årsringar intill varandra.
En trall med 2 mm årsringar krymper olika jämfört med en trall med 5 mm mellan årsringar.
Jag har stött på din lösning och sparat ner den Leif. Har också sparat dina kommentarer om antal årsringar och hur brädgården hyvlar samt hur genomsnitts 120 trall är 117 i juli!
Alla bra tips!
Har du själv testat din metod i jämförelse med den svensk trä rekommenderar? Deras metod innebär att trallen kan skruvas samma dag vilket är frestande så klart.
Till din metod hurdana är träkilarna? Kommer de röra sig med trallen eller faller de bort när den torkar till?

Säg att jag blandar fuktiga brädor 125mm med torra 117mm med kilar mellan som skapar distanser som ögat gillar. Då kommer rörelsen ge mig samma springa över alla bröder förutsatt att de rör sig jämnt?

Tack för svar!
Mvh
 
Hej
Jag byggde min solskensaltan genom att mäta kant till kant.
Körde 145or så jag lade kantmåttet på 153, kanske 152, minns inte.
Jag mätte från första raden hela tiden och skruvade exakt.
Till skruvarna gjorde jag en mall som jag klämde ner på golvregeln för att få det exakt.
Tjärpapp mellan bärlina och golvreglar och trallvirke för att hålla konstruktionen torr.
Min som som är en väldigt duktig byggare kommenterade skruvraderna :cool:

Lägg fram all trall ute tillsammans med det inköpta så de får samma fuktighet.

Ja, jag krånglade, men det blev väldigt bra :cool:
/W
 
  • Gilla
eliasson93
  • Laddar…
Jag tillverkade avståndsmallar. Sågade några bitar av reglar till 128mm (om jag minns det rekommenderade måttet). Skruvade spikplåtar på sidorna. Sedan bara att trycka ned dem över plankan som skall skruvas.
 
H hempularen skrev:
Jag tillverkade avståndsmallar. Sågade några bitar av reglar till 128mm (om jag minns det rekommenderade måttet). Skruvade spikplåtar på sidorna. Sedan bara att trycka ned dem över plankan som skall skruvas.
Vad hade du för brädor (torra/fuktiga) och hade de lika förhållanden?
Hur blev resultatet och vad blev största glipan?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.