Jag har kopplat in golvvärme i ett rum med en pusch12:a & bytt säkerhetsventil (1,5 bar), jag har redan ett befintligt två rörs system men radiatorer och kombipanna.

Problemet jag nu fått när jag ”tömt” systemet och fyllt på det igen är att jag inte får bort all luft, när jag eldar upp till 70grader, och luftar så får jag det varmt i översta radioatorn, men när värmen sjunker blir det också luft i systemet. Men trycker bibehålls även om jag släpper ut luft, dvs jag måste inte fylla på något vatten.

Hur mycket luft kan vara bunden i vattnet?
Jag har fått luftat så jag fått värme i översta elementet ca:25 gånger nu, men varje gång temperaturen sjunker så kommer luften tillbaka.. vad skall jag göra, vad är det för fel?

Mvh
Ulf
 
Det kan ta tid innan all luft har lämnat vattnet.
Det är bra att du ”kokar ur” vattnet i pannan.
Då frigörs luften snabbare.
Prova stänga av alla pumpar över en natt så att vattnet blir stilla.
Då kanske mera luft får möjlighet att i lugn och ro leta sig upp till dina radiatorer.
 
Hur högt tryck har du?
Hur stor höjdskillnad är det mellan expansionskärlet och den högst belägna radiatorn?
 
* Om jag luftar ofta håller det sig på 1 bar (70grader), men om jag "glömmer bort" att lufta kommer jag upp på 1,5bar.
* Ca4-4,5 meter
 
Ökar trycket i systemet när du inte luftar?
 
Om jag inte luftar så stiger det över 1bar till 1,5bar, men om jag luftar håller sig trycket kring 1bar.
 
te96usn skrev:
Jag har kopplat in golvvärme i ett rum med en pusch12:a & bytt säkerhetsventil (1,5 bar), jag har redan ett befintligt två rörs system men radiatorer och kombipanna.

Problemet jag nu fått när jag ”tömt” systemet och fyllt på det igen är att jag inte får bort all luft, när jag eldar upp till 70grader, och luftar så får jag det varmt i översta radioatorn, men när värmen sjunker blir det också luft i systemet. Men trycker bibehålls även om jag släpper ut luft, dvs jag måste inte fylla på något vatten.

Hur mycket luft kan vara bunden i vattnet?
Jag har fått luftat så jag fått värme i översta elementet ca:25 gånger nu, men varje gång temperaturen sjunker så kommer luften tillbaka.. vad skall jag göra, vad är det för fel?

Mvh
Ulf
vet inte vad du har för system men om du eldar med tex ved och har tryckkärl så kolla att trycket inte är för högt i tryckkärl för då trycker det ut varmvatten i skvalröret sen när det är kallt så har du för lite vatten därmed luft. högre tryck i kärlen ifrån fabrik de måste släppas ur lite för att det ska stämma med värmesystemet jag råkade ut för det här höll på att lufta ihjäl mig innan jag kom på vad det var...rörisen hade mätt med en kass mätare fick släppa ut flera bar sen när han kollade med en riktig mätare..:cool:
 
Jag har ett slutet system.
Jag håller det på 1 bar (75grader) men när det svalnar sjunker trycket till 0,5bar.
Men då det svalnar och sjunker till 0,5 så komer det luft från någonstans, för när jag eldar upp det igen till 75 grader blir trycket 1,5 bar.
dvs när jag luftar måste jag inte fylla på med vatten för att hålla det på 1bar.
 
Jag har ju golvvärme i ett rum på ovanvåningen och pusch 12:a kopplat till system, kan det vara den som suger in luft och men inte släppa ut vatten?
 
Nu tror jag att jag har löst problemet med återkommande luft!
Jag skulle kolla expansionskärlet att det var 0,5 bar i det då visade det sig kärlet var sönder, så jag bytte expansionslärl!
Köpte begagnat så även säkerhetsventilen blev bytt, men nu verkar det fungera!

/Ulf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.