S
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Rimlig är nog inte ett alldeles enkelt begrepp. Det råder ju frihet att avtala nästan vad man vill (med lagstiftning om ocker åt ena hållet och fusk med ROT åt andra hållet i åtanke).

Det mest centrala anser jag är att priset är tydligt kommunicerat.

Med det sagt så har vi som mål att milkostnaden vi debiterar kunden skall täcka våra kostnader. Det går hittills ganska knackigt (nu kör vi förvisso mycket mindre än de genomsnittlige byggfirman så de fasta kostnaderna är fördelade över förhållandevis få mil per år). Vi tar 75kr ex moms per påbörjad mil. Till det kommer timpriset (ingen särskild taxa för restid) för den/de som åker. Det är en 10 år gammal skåpbil, nypris drygt 500'.

Kostnader för bilar som man som kund kanske inte tänker på (om vi nu pratar rimlighetsdiskussion med tanken att bilen ska gå +/- 0 för företaget) är text sådant som service, besiktning, däckbyte etc. Inte bara själva kostnaden för de olika momenten - utan också att exempelvis en besiktning innebär att en anställd är borta 1h på tid som ej går att fakturera.
Jag skulle säga att det är ca 100% över den verkliga milkostnaden,inklusive allt.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Jag skulle säga att det är ca 100% över den verkliga milkostnaden,inklusive allt.
Det är min erfarenhet med.
 
S SonnyListon skrev:
Jag skulle säga att det är ca 100% över den verkliga milkostnaden,inklusive allt.
Hur många mil har du räknat på att vi kör per år då?
 
RoTe
mickekobbens mickekobbens skrev:
Många gnäller över vad hantverkarna idag kostar. Men har ni funderat vad ni själva kostar att anlita, oavsett bransch. det är inte bara lönekostnader somn skall täckas in. Fundera bara på vad ni själva kostar att ha anställd med ex kontor datorer mmm Kolla det först.
¨
Jag kostar helt sanslöst mycket pengar för er skattebetalare och det finns ingen vilja överhuvudtaget någonstans att göra det billigare. Synd bara att långt ifrån alla pengarna jag kostar hamnar i min ficka, då menar jag inte skatterna alltså.
 
L linkanbygg skrev:
75kr milen? Hur räknar du då?
Samtliga kostnader för bilen, rörliga samt fasta. Viktigt att inte glömma bort de timmar som försvinner som icke debiterbara för att någon anställd är och besiktigar bilen, lämnar/hämtar på verkstad etc. Samtliga kostnader delas sen på antalet mil per år. Är det få mil blir kostnader per mil då högre.
 
  • Gilla
nameloser
  • Laddar…
S
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Hur många mil har du räknat på att vi kör per år då?
Du har rätt, det kan jag iofs inte veta.
 
  • Gilla
Andreas1 Hantverkare
  • Laddar…
mickekobbens mickekobbens skrev:
Många gnäller över vad hantverkarna idag kostar. Men har ni funderat vad ni själva kostar att anlita, oavsett bransch. det är inte bara lönekostnader somn skall täckas in. Fundera bara på vad ni själva kostar att ha anställd med ex kontor datorer mmm Kolla det först.
¨
Det är intressant det där. Även om det är off topic.
Jag fakturerar som hantverkare 550kr plus moms per timme, men får själv betala 700kr för 10 minuter hos bilprovningen eller 1200kr för 20 minuter hos en tandhygienist. Eller 2000kr per timme hos en bilverkstad.

150kr per dag tar jag för min så kallade servicebil, om det är inom kommunen.
 
L linkanbygg skrev:
Det är min erfarenhet med.
Hur många mil har du räknat med att vi kör då?
 
RoTe RoTe skrev:
Jag kostar helt sanslöst mycket pengar för er skattebetalare och det finns ingen vilja överhuvudtaget någonstans att göra det billigare. Synd bara att långt ifrån alla pengarna jag kostar hamnar i min ficka, då menar jag inte skatterna alltså.
Vad har du då för arbete?
 
S
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Hur många mil har du räknat med att vi kör då?
Säg 3000 mil. Då borde det ligga på runt 50kr/mil. Tror jag...
 
RoTe
S Stubai skrev:
Vad har du då för arbete?
Hör inte direkt hit
 
S SonnyListon skrev:
Säg 3000 mil. Då borde det ligga på runt 50kr/mil. Tror jag...
O vad får dig att tro det när jag uttryckligen skriver att "vi kör mycket mindre än den genomsnittliga byggfirman"? Du har ju gjort en uträkning med otroligt många okända faktorer för att landa i resultatet att vi tar dubbelt så mycket som vi borde?

Jag tycker att det är svårt att hamna rätt i uträkningarna (kanske speciellt avseende hur mycket man bör räkna på tex kommande kostnader i form av reparationer) och då har jag ändå otroligt mycket mer info än dig om den specifika situationen. Förutom det jag skrev innan om kostnader för anställda som tex besiktigar bilen så är också många skaer dyrare i allmänhet med en 3500kg skåpbil än en personbil. I form av tex C-däck eller förbrukning av diesel.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
S
A Andreas1 Hantverkare skrev:
O vad får dig att tro det när jag uttryckligen skriver att "vi kör mycket mindre än den genomsnittliga byggfirman"? Du har ju gjort en uträkning med otroligt många okända faktorer för att landa i resultatet att vi tar dubbelt så mycket som vi borde?

Jag tycker att det är svårt att hamna rätt i uträkningarna (kanske speciellt avseende hur mycket man bör räkna på tex kommande kostnader i form av reparationer) och då har jag ändå otroligt mycket mer info än dig om den specifika situationen. Förutom det jag skrev innan om kostnader för anställda som tex besiktigar bilen så är också många skaer dyrare i allmänhet med en 3500kg skåpbil än en personbil. I form av tex C-däck eller förbrukning av diesel.
Japp, det har du rätt i. Jag inser att jag inte har någon anledning att misstro dig i det här egentligen.
 
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Japp, det har du rätt i. Jag inser att jag inte har någon anledning att misstro dig i det här egentligen.
Uppskattar ditt svar. Kan också tillägga att vi aldrig har haft någon diskussion eller synpunkter med någon kund om detta. Å andra sidan har de alla (dvs förutom de som har fått fast pris, den absoluta majoriteten, där frågan inte är relevant) fått information i förväg om vad milkostnaden är.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Uppskattar ditt svar. Kan också tillägga att vi aldrig har haft någon diskussion eller synpunkter med någon kund om detta. Å andra sidan har de alla (dvs förutom de som har fått fast pris, den absoluta majoriteten, där frågan inte är relevant) fått information i förväg om vad milkostnaden är.
Precis, det är ju det som är det viktiga, att informationen är tydlig.
Jag har ibland svurit över vissa kostnader, men varit ok med det eftersom det inte varit en överraskning.
I andra fall har jag fått något "för billigt", nästan så jag blivit förbannad då också 😄
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.