Hejsan! Jag håller på o byter fasadpanel och upptäckte idag ett för mig okänt hål i grundmuren. Jag vill täppa till det men vet inte hur. Jag kan inte komma åt platsen från insidan. (Eller det KANSKE inte är omöjligt men jag vill inte försöka). Vi har nyligen renoverat köket o lagt nytt golv så att ta upp det är också ointressant. Försöker ladda upp en video där jag pratar o beskriver problemet. Hur ska jag lösa detta? Gjuta verkar ju smart men jag kan ju inte bygga nån form som stoppar betongen från att bara rinna in i grunden. Vill ju inte ha organiskt material i grunden. Det är också viktigt att grunden är tät pga att vi har en krypgrundsavfuktare installerad.
 
  • Gilla
Mffnicke
  • Laddar…
Det är som du är inne på viktigt att kolla konstruktionen så asfaboarden bör tas bort. Det ser ut som syllen (om det nu är en sån) svävar ovanför kantelementet och den ska ju ligga fastskruvad på kantelementet med sylltätning så det där ser inte optimalt ut. Syllen ska ju bl.a. bära upp de stående väggreglarna.
Vet du hur grunden är gjord? Om det är kantelement som står på mark kan just det här elementet satt sig och sjunkit? Det ser ut som ovankanten inte är helt vågrät men det kan också vara en synvilla?

Eftersom vatten och kanske annan servis kommer in här kan just det här kantelementet vara lite special och sakna bärande funktion?
 
Claes Sörmland
Är det ett plintgrund?
 
Det är en torpargrund. Huset är tillbyggt o påbyggt så från början är det stenblock etc i ytterkanter med stockar liggande på dessa. Även stenar här o var under huset. Diverse tillbyggen i andra delar av huset har typ lecablock i yttermur. Just i detta hål kommer endast vatten in, inget annat. Vi har nyligen renoverat köket o haft uppe allt golv ner till grunden men tyvärr missade vi detta hål då, annars hade de ju varit en enkel match att fixa. Själva hålet är ca 50cm brett o 5 cm högt. Ganska rektangulärt. Att det inte ser helt rakt ut beror på den brädbit som någon försökt gjuta in o betongen när de försökte täppa till hålet nån gång när detta ”byggdes”. Jag har nu fått ett bra tips i ett annat forum o det går ut på att skära till frigolit o passa in i hålet, sedan täcka det med en slät plåt som jag sätter i nedersta regeln och även ned mot gruset/betongen och sen sätter tillbaks asfaboarden o därefter sätter panel. Frigolit eller rockwool har nämnts men alltså en plåt utanpå. Låter detta vettigt? Jag tycker det.
Grunden har inte sjunkit just här.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.