D Bubblebubb skrev:
Varför frågar du inte folk i ditt hus eller styrelsen, mycket märkligt att fråga här kan man tycka. Men lycka till.
Antar att så kan man resonera angående nästa alla inlägg som finns här på forumet.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Föreningen jag bodde i för några år sedan hade ett system där en låssmed ett kvarter bort hade avtalet för att kopiera upp nycklar. Det var fritt att gå dit och göra kopior, men de förde register och man var tvungen att identifiera sig. Om man köpte en lägenhet så kunde man gå dit och få reda på hur många kopior som gjorts, för att få koll på att tidigare boende verkligen hade lämnat över alla (lagliga) kopior. Nycklarna hade även ett nummer "kopia nummer tre" så om man hade en nyckel som det stod "5" på så visste man att det åtminstone fanns fyra nycklar till.
Föreningen hade inte huvudnyckel, och oklart om det gick att återskapa nyckelns geometri från koden. Kan lika gärna varit en kod för registrets skull.
 
  • Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Jag har nu idag ringt två olika låssmed och frågat om nycklar som är kopieringsskyddade går att spåra till lägenheten på något sätt, fick två olika svar:
Svar 1: Går inte att på något sätt att spåra till adressen genom nyckeln och alla dessa siffror.
Svar 2: Låssmed kan spåra till adressen som nyckeln går till.

Jag är nu mycket förvirrad 🫤
Eftersom nyckeln är kopieringsskyddad så finns det en ägare registrerad till nyckeln, det är inte bara ägarens namn utan även adress medmera.

Förenklat kan man säga att registrerad ägare är:
- Privatperson, om privatperson har köpt låsen, tex till enskilda villan.
- Företag/orgasisation/BRF-förening/etc, om juridisk person har köpt låset, tex till lägenhetshus.
 
D
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Antar att så kan man resonera angående nästa alla inlägg som finns här på forumet.
Ja absolut men i det här fallet känns det som att du redan vet vad som gäller men försöker slippa kostnaden för låssystemet.

Berätta för styrelsen att nyckeln är borta.

Vänligen
S. Holmes 🧐
 
Redigerat:
D Bubblebubb skrev:
Ja absolut men i det här fallet känns det som att du redan vet vad som gäller men försöker slippa kostnaden för låssystemet.

Berätta för styrelsen att nyckeln är borta.

Vänligen
S. Holmes 🧐
”berätta för styrelsen att nyckeln är borta”??? Du får det att låta som att jag är 5 år och du är min fröken på dagis. Jag tror faktiskt att jag vet bäst själv när det gäller vad och när jag ska berätta någonting för styrelsen. Jag frågade här i tråden vad som gäller, under tiden så hittade jag mycket info själv. Jag vill faktiskt inte ha svar från dig mer, det du svarar på är inte det som jag efterfrågade.
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
C
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Jag är nu mycket förvirrad 🫤
Jag räknar med att allt som en låssmed kan göra kan andra också göra. Något annat är bara security by obscurity, något som förvisso är väl etablerat i den branschen. Men det är klart att frågar du en låssmed får du ju förmodligen höra den kundvänliga versionen.

Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom nyckeln är kopieringsskyddad så finns det en ägare registrerad till nyckeln, det är inte bara ägarens namn utan även adress medmera.
Beror nog på vilken typ av "kopieringsskydd" det handlar om. Är det en systemnyckel är det säkert så, men vanliga patentskyddade nycklar kräver ingen registrering, åtminstone inte Assa. Däremot måste du ha ditt "ägarbevis" med dig när man skall beställa nya nycklar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Hej
Jag har tappat bort mina nycklar (har över och underblås) till min bostadsrätt. Har tre till, men behöver ha fjärde. Är det fritt fram att kopiera eller behöver jag har godkännande från styrelsen? Hur fungerar det?
Du har säkert redan fått svar men jag gjorde detta nyligen :) Dörrnycklar kan man bara kopiera inga problem. Värre med nyckeln till port, cykelrum, tvättstuga. Gemensamma utrymmen alltså. Då behövde jag kontakta styrelsen. De hade ett system att de direkt mejlade låsfirman på gatan att de godkände att jag kopierade upp en nyckel. Var sen bara att gå dit och hämta nyckeln.
 
  • Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
B Badrumsrenovering skrev:
Du har säkert redan fått svar men jag gjorde detta nyligen :) Dörrnycklar kan man bara kopiera inga problem. Värre med nyckeln till port, cykelrum, tvättstuga. Gemensamma utrymmen alltså. Då behövde jag kontakta styrelsen. De hade ett system att de direkt mejlade låsfirman på gatan att de godkände att jag kopierade upp en nyckel. Var sen bara att gå dit och hämta nyckeln.
Och nyckeln ser exakt ut som TS nyckel i inlägg 14?
https://www.byggahus.se/forum/threads/fritt-fram-att-kopiera-lgh-nyckel.494376/post-5327672
Och kan du gå till vilken låsfirma som helst å få nyckeln kopierad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.