Vad är rimlig milersättning för hantverkare att ta ut nu?
 
J JannikeN skrev:
Vad är rimlig milersättning för hantverkare att ta ut nu?
Statlig milersättning + ev moms + 0-100% av arbetstidskostnad.
 
I mitt arbete ska bilen gå plus minus noll, vi höjde från 50 till 69:- milen för nått halvår sen, men måste höja igen för bilen kostar mer än så. Timpenningen för kund är 35% lägre när jag åker i bilen än när jag jobbar.
Men jag är servicetekniker, inte byggare, har mestadels småjobb, nån timme här och nån där.
 
  • Gilla
Tvålen
  • Laddar…
T Tcp skrev:
Statlig milersättning + ev moms + 0-100% av arbetstidskostnad.
Tro du att du kan få ut en hantverkare med att betala honom den statliga ersättningen. Lycka till.
Däremot så är den verkliga kostnaden för oss i hantverkarbranchen med bilar i företaget.
70:- / milen med dagens dieselpriser. Samt att tiden vi lägger ner under resan ska debiteras med minst 65% av den verkliga tim debiteringen.
Så om du är i behov av hantverkare så måste du inse kostnaderna vi har.
 
  • Gilla
mickekobbens
  • Laddar…
Vi tar fast kostnad för bil varje dag oavsett . samt arbetstid naturligtvis

Från 295 -495 ex moms beroende på kund
 
P perkag skrev:
Tro du att du kan få ut en hantverkare med att betala honom den statliga ersättningen. Lycka till.
Däremot så är den verkliga kostnaden för oss i hantverkarbranchen med bilar i företaget.
70:- / milen med dagens dieselpriser. Samt att tiden vi lägger ner under resan ska debiteras med minst 65% av den verkliga tim debiteringen.
Så om du är i behov av hantverkare så måste du inse kostnaderna vi har.
Hade servicetekniker ute för att serva och åtgärda garantifel på vår samfällighet igår. De vill fakturera 18kr/km! samt full timpeng 700 kr under restiden, till saken hör att de är leverantör av anläggningen som tittades till så vi kan inte välja annan utförare. Så att om man är i behov av hantverkare är man ibland ganska maktlös
 
T tummennivetvar skrev:
Hade servicetekniker ute för att serva och åtgärda garantifel på vår samfällighet igår. De vill fakturera 18kr/km! samt full timpeng 700 kr under restiden, till saken hör att de är leverantör av anläggningen som tittades till så vi kan inte välja annan utförare. Så att om man är i behov av hantverkare är man ibland ganska maktlös
Om dom skall åtgärda garantifel är det väl gratis ?
 
  • Gilla
redarn och 3 till
  • Laddar…
T tummennivetvar skrev:
Hade servicetekniker ute för att serva och åtgärda garantifel på vår samfällighet igår. De vill fakturera 18kr/km! samt full timpeng 700 kr under restiden, till saken hör att de är leverantör av anläggningen som tittades till så vi kan inte välja annan utförare. Så att om man är i behov av hantverkare är man ibland ganska maktlös
Garantifel? Om det går under garantin så är ju definitionen att de själva får stå för åtgärdandet och alla omkostnader.
 
Fast det står ”serva” och åtgärda garantifel.
 
H hempularen skrev:
Fast det står ”serva” och åtgärda garantifel.
Om de behöver servicebilen för att åtgärda garantidelen så ska kostnaden för bilen vara noll kronor.
 
T Tcp skrev:
Om de behöver servicebilen för att åtgärda garantidelen så ska kostnaden för bilen vara noll kronor.
Det är vi själva som hävdat att en del av servicen är garantiavhjälpande, inte fått fakturan än utan förhandsinfo om deras taxa inkl bilen för 200spånn med moms, fårse om de lyssnat när fakturan kommer...
 
P perkag skrev:
Tro du att du kan få ut en hantverkare med att betala honom den statliga ersättningen. Lycka till.
Däremot så är den verkliga kostnaden för oss i hantverkarbranchen med bilar i företaget.
70:- / milen med dagens dieselpriser. Samt att tiden vi lägger ner under resan ska debiteras med minst 65% av den verkliga tim debiteringen.
Så om du är i behov av hantverkare så måste du inse kostnaderna vi har.
Snart är det lågkonjunktur och då blir taxan annorlunda. Eller så börjar de gråta för pappa staten och tycker de har det så dåligt. Det går bra att skörda när tiderna är goda, men då får man svälta också när tiderna är dåliga
 
Många gnäller över vad hantverkarna idag kostar. Men har ni funderat vad ni själva kostar att anlita, oavsett bransch. det är inte bara lönekostnader somn skall täckas in. Fundera bara på vad ni själva kostar att ha anställd med ex kontor datorer mmm Kolla det först.
¨
 
  • Gilla
Träabetare och 3 till
  • Laddar…
J JannikeN skrev:
Vad är rimlig milersättning för hantverkare att ta ut nu?
Rimlig är nog inte ett alldeles enkelt begrepp. Det råder ju frihet att avtala nästan vad man vill (med lagstiftning om ocker åt ena hållet och fusk med ROT åt andra hållet i åtanke).

Det mest centrala anser jag är att priset är tydligt kommunicerat.

Med det sagt så har vi som mål att milkostnaden vi debiterar kunden skall täcka våra kostnader. Det går hittills ganska knackigt (nu kör vi förvisso mycket mindre än de genomsnittlige byggfirman så de fasta kostnaderna är fördelade över förhållandevis få mil per år). Vi tar 75kr ex moms per påbörjad mil. Till det kommer timpriset (ingen särskild taxa för restid) för den/de som åker. Det är en 10 år gammal skåpbil, nypris drygt 500'.

Kostnader för bilar som man som kund kanske inte tänker på (om vi nu pratar rimlighetsdiskussion med tanken att bilen ska gå +/- 0 för företaget) är text sådant som service, besiktning, däckbyte etc. Inte bara själva kostnaden för de olika momenten - utan också att exempelvis en besiktning innebär att en anställd är borta 1h på tid som ej går att fakturera.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 3 till
  • Laddar…
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Rimlig är nog inte ett alldeles enkelt begrepp. Det råder ju frihet att avtala nästan vad man vill (med lagstiftning om ocker åt ena hållet och fusk med ROT åt andra hållet i åtanke).

Det mest centrala anser jag är att priset är tydligt kommunicerat.

Med det sagt så har vi som mål att milkostnaden vi debiterar kunden skall täcka våra kostnader. Det går hittills ganska knackigt (nu kör vi förvisso mycket mindre än de genomsnittlige byggfirman så de fasta kostnaderna är fördelade över förhållandevis få mil per år). Vi tar 75kr ex moms per påbörjad mil. Till det kommer timpriset (ingen särskild taxa för restid) för den/de som åker. Det är en 10 år gammal skåpbil, nypris drygt 500'.

Kostnader för bilar som man som kund kanske inte tänker på (om vi nu pratar rimlighetsdiskussion med tanken att bilen ska gå +/- 0 för företaget) är text sådant som service, besiktning, däckbyte etc. Inte bara själva kostnaden för de olika momenten - utan också att exempelvis en besiktning innebär att en anställd är borta 1h på tid som ej går att fakturera.
75kr milen? Hur räknar du då?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.