Det är snudd på omöjligt här där vi bor att få tag på en elektriker. Ändå är det rätt enkelt det vi planerar: gräva ner en kabel till ett förråd på tomten. Där ska det sättas upp uttag och lite belysning. Så nu tänkte jag skaffa kabel, gräva ner den och försöka få hit någon som kan koppla in den. Några förslag på vilken slags kabel som ska användas? Eller ska jag gräva ner polyetenslang och dra kabeln efter det?
 
Storlek på kabel beror på vad du ska ha där, samt avstånd, ett 3-fas uttag är inte fel. Så en 5X2,5 m2 tror jag du kommer att klara dig länge på. Ger 16 amp till förrådet. Lägg ner en gul slang, finns dom som är 30 mm och släta invändigt och dragtråd. Sen tar du in en elektriker med allt annat.
 
  • Gilla
robelu
  • Laddar…
Hur mycket räknar du med att uttagen ska belastas? Elbilsladdare eller mobilladdare?
3-fas med elcentral i förrådet?
Koppla från mätarskåpet eller från husets elcentral?
Hur lång sträcka?
Vad har du för förimpedans?
En kabel av typen n1xv eller aceflex dyker ofta upp i sådana här sammanhang, men som du ser av alla frågorna ovan så är det mycket att ta hänsyn till även för ett så ”enkelt” jobb som att dra en kabel till ett förråd.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
R robelu skrev:
Det är snudd på omöjligt här där vi bor att få tag på en elektriker. Ändå är det rätt enkelt det vi planerar: gräva ner en kabel till ett förråd på tomten. Där ska det sättas upp uttag och lite belysning. Så nu tänkte jag skaffa kabel, gräva ner den och försöka få hit någon som kan koppla in den. Några förslag på vilken slags kabel som ska användas? Eller ska jag gräva ner polyetenslang och dra kabeln efter det?
Och tänker du handla grejerna hos någon annan så blir det troligen än svårare att få tag på en elektriker.
 
  • Gilla
robelu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.