Hej!

Har en kamin ifrån camina i huset jag flyttade till för 6 år sedan. De senaste 3-4 åren har vi inte eldat då det började lukta väldig massa rök ifrån kaminen när vi eldade en vinter.

Känner att det hade varit skönt att kunna använda kaminen. Första 1-2 vintrarna eldade vi och jag vet inte vad som hände för att det nästkommande vinter skulle börja lukta massa rök i huset vid användning. Kaminen är sotad för 2 år sedan och sotaren såg inget konstigt. När jag eldar så har jag följt alla tips jag fått över telefon ifrån camina. Det kommer ut mycket rök ur skorstenen men det luktar ändå massa rök i hela huset efter ca 30-60 minuter eldning. Så illa att man måste vädra med korsdrag en stund och då vädrar jag ju ut alla värme ändå..

En demonterad vedspis med synliga inre komponenter, och rökrör som leder uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rostigt rör i närbild, slitna ytor, metalliskt material, delar av konstruktion eller maskineri, inomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har börjat kolla närmare på rökanslutningen och tycker det ser lite konstigt ut. Det är dock svårt att se någon rök komma ut i rummen under eldning. Har även testat med några små ampuller man tänder eld på som röker en massa som tydligen används för täthets kontroll av eldstäder men såg ingen rök komma ut.

Någon som har några tips?
 
  • Svart skorstensrör ovanför en pelletspanna, handtag, skruvar, inomhus, ljus bakgrund, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Martin Lj skrev:
Har börjat kolla närmare på rökanslutningen och tycker det ser lite konstigt ut. Det är dock svårt att se någon rök komma ut i rummen under eldning. Har även testat med några små ampuller man tänder eld på som röker en massa som tydligen används för täthets kontroll av eldstäder men såg ingen rök komma ut.

Någon som har några tips?
Kan vara så att det inte läcker förrän kaminen och/eller skorstenen är varm.



Jag hade först gjort en plugg för att sätta i toppen på skorstenen, för att minska draget.
Börjat elda i kaminen med små vedträn så att de "snabbt" brinner ut, när det börjar lukta rök så hade jag först låta det brinna ut, dels lagt in en rökampull samt att en annan person hade stoppat i pluggen i skorstenen.
På så sätt tvinga ut röken från rökampullen ut ur kaminen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kan vara så att det inte läcker förrän kaminen och/eller skorstenen är varm.



Jag hade först gjort en plugg för att sätta i toppen på skorstenen, för att minska draget.
Börjat elda i kaminen med små vedträn så att de "snabbt" brinner ut, när det börjar lukta rök så hade jag först låta det brinna ut, dels lagt in en rökampull samt att en annan person hade stoppat i pluggen i skorstenen.
På så sätt tvinga ut röken från rökampullen ut ur kaminen.
Tack för tipset Demmpa!

Provade idag att först elda för att sedan täppa för skorstenen samtidigt som jag la in en rölampull men kunde tyvärr inte se något rökläckage nu heller. Illa luktade det i hela huset medans det brann i kaminen som innan.

Kan det vara något fel på kaminen? Min fru tycker vi ska sätta in en ny kamin men jag är rädd att det bara blir samma problem med en annan kamin och så har man gjort en massa jobb i onödan.
 
Kan ventilation dra in röken från skorstenen? Känns lite långsökt?
Innan du vidtar någon åtgärd bör du konstatera varför det luktar rök i huset vid eldning.
Det är inte så att det är grannens eldning som ni känner av via ventilation?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.