tommib
Jag håller på och gräver ändå för att leda bort vattnet från ett korkat placerat stuprör och tänkte då grena av dagvattenröret två meter och sätta en brunn under vattenutkastaren, bara just in case om utkastaren skulle gå sönder av en eller annan anledning.

Till saken hör att jag planerar att ansluta utkastaren "fast" till en PEM-slang som ska till en friggebod längre bort i trädgården. Således ska utkastaren alltid vara öppen och vattnet regleras istället borta vid friggan. Isärkoppling sker endast till vintern då PEM-slangen inte kommer ligga frostfritt. Jag vet att detta inte är den bästa idén men ändå.

Så, hur gör man för att sätta en brunn där? Det jag hittat hittills är en spygatt i gjutjärn som skulle kunna funka utomhus men anslutningen på den är endast 75mm och orange markavloppsrör kommer inte i den dimensionen. Jag vet att man inte ska köra med gråa delar utomhus men jag ser inte så mycket alternativ här.

Eller har någon en bättre idé. Att gräva ner en hel dagvattenbrunn är inte aktuellt, bl.a. för att dagvattenröret i sig kommer ligga väldigt ytligt (berg väldigt ytligt) och mynna i en slänt 20m från huset.
 
Gråa delar kommer funka utmärkt för detta (y)
Du behöver ju bara en förminskning.
 
Jag tänkte fixa en brunn till min vattenutkastare då det känns dumt att vattnet rinner in mot huset. Har tittat på gjutjärnsspygatten från gustavsberg som ts länkar men funderar på om inte denna hade funkat lika bra? Nån som vet hur kvalitén är? Är ju förhållandevis stor prisskillnad. Amazon känns som helt fel ställe att handla sånt här på egentligen, men å andra sidan varför inte?

https://www.amazon.se/Gårdsbrunn-kä...82-b93c-65dbb67d9a3c&pd_rd_i=B006BZF2PG&psc=1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.