Hej på er, min veranda och balkong är i behov av renovering, och jag funderar lite på material...?

Den yttre delen av verandan samt balkongen är gjord 1954.
Den inre delen av verandan (från stolparna och in) är äldre.

Trappstegen ska gjutas upp på nytt med cement har jag tänkt.

Men jag vet inte vad jag ska göra med den spruckna och fula ytan på verandan...
Hela ytan på verandan (och hela trappen) har tidigare varit täckt (med någon sorts puts gissar jag), men det sprack upp när det trängde in vatten under det.
Så nu är det borthackat.

Frågan är vad man ska ta istället?
Putsa igen, men hyra "hackspett" och skapa en grov yta som det fäster bättre på?
Flytspackel?
Någon sorts epoxi som fyller upp sprickorna? (Jag har ändå tänkt måla trappen efteråt)

Sen funderar jag över hur man bäst lagar stolparna till balkongen?
Några av dem har börjat vittra i nederkant.
Jag funderade på cement, men det krymper väl när det stelnar?
Vore murbruk bättre?
Eller något annat?

Jag vill ju undvika framtida frostsprängningar, så bra om allt är tätt och sitter fast...

Tacksam för tips och råd!
 
  • Vitt tvåvåningshus med veranda, blomlådor, stentrappa, grusgång och grönska i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uteplats med stolar, bord, skor och blomkrukor framför dubbla dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den enkla vägen är att laga och lappa förutsatt att nuvarande konstruktion är i ok skick? Är stolparna också gjutna förresten?

Jag hade övervägt att laga/ gjuta med A bruk som är hårt nog om inte belastningen är så hög, annars finbetong på stegen.

Knacka bort allt som sitter löst och spola bort damm och smuts.

Du får bygga enkla gjutformar till dom mest ansatta trappstegen. Innan du gjuter stegen ska du pensla ut ett tunt lager med en cementvälling som agerar primer för bästa vidhäftning, dvs ren cement och vatten med en konsistens som pannkakssmet.

Resten av skadorna kan du spackla/ putsa med A Bruk. Använd en lätt fuktad svamp för att arbeta in och snygga till lagningarna.

När allt har fått brinna ca en vecka eller mer ska du blöta ner hela verandan och så blandar du till färg av cement och vatten och målar hela klabbet. Tänk på att det lätt blir färgskiftningar så allt ska målas i ett tag.
 
C Carl Johansson skrev:
Den enkla vägen är att laga och lappa förutsatt att nuvarande konstruktion är i ok skick? Är stolparna också gjutna förresten?

Jag hade övervägt att laga/ gjuta med A bruk som är hårt nog om inte belastningen är så hög, annars finbetong på stegen.

Knacka bort allt som sitter löst och spola bort damm och smuts.

Du får bygga enkla gjutformar till dom mest ansatta trappstegen. Innan du gjuter stegen ska du pensla ut ett tunt lager med en cementvälling som agerar primer för bästa vidhäftning, dvs ren cement och vatten med en konsistens som pannkakssmet.

Resten av skadorna kan du spackla/ putsa med A Bruk. Använd en lätt fuktad svamp för att arbeta in och snygga till lagningarna.

När allt har fått brinna ca en vecka eller mer ska du blöta ner hela verandan och så blandar du till färg av cement och vatten och målar hela klabbet. Tänk på att det lätt blir färgskiftningar så allt ska målas i ett tag.
C Carl Johansson skrev:
Den enkla vägen är att laga och lappa förutsatt att nuvarande konstruktion är i ok skick? Är stolparna också gjutna förresten?

Jag hade övervägt att laga/ gjuta med A bruk som är hårt nog om inte belastningen är så hög, annars finbetong på stegen.

Knacka bort allt som sitter löst och spola bort damm och smuts.

Du får bygga enkla gjutformar till dom mest ansatta trappstegen. Innan du gjuter stegen ska du pensla ut ett tunt lager med en cementvälling som agerar primer för bästa vidhäftning, dvs ren cement och vatten med en konsistens som pannkakssmet.

Resten av skadorna kan du spackla/ putsa med A Bruk. Använd en lätt fuktad svamp för att arbeta in och snygga till lagningarna.

När allt har fått brinna ca en vecka eller mer ska du blöta ner hela verandan och så blandar du till färg av cement och vatten och målar hela klabbet. Tänk på att det lätt blir färgskiftningar så allt ska målas i ett tag.
Tack för svaret!
Stolparna är gjutna med ett grovt järnrör i mitten som armering, och de är rätt dåliga nertill...
Funderar på att gjuta en sockel runt basen på dem, och som går upp några dm, som extra förstärkning...
 
G Grottulf skrev:
Tack för svaret!
Stolparna är gjutna med ett grovt järnrör i mitten som armering, och de är rätt dåliga nertill...
Funderar på att gjuta en sockel runt basen på dem, och som går upp några dm, som extra förstärkning...
 
  • Solbelyst trädgård med verktyg, skadad pelare, nedslitna ytor och sprickor, viss vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Soligt ute, vit pelare med flagande färg, sprickor vid basen, utemöbler, dörr i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En utomhusbild av en slitna pelare med flagnande färg, betonggolv, skuggor, och delar av utemöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fordonsdel täckt med plast vid betongpelare och en liggande skruvmejsel på mossbeväxt trottoarkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ang stolparna är det tyvärr ganska typiskt att tjocka rör som agerar armering i betong/ mark sväller av rostangrepp och spränger betongen.

Är betongen väldigt smulig runt stolparna eller håller den ihop? I så fall kan du laga, men bäst hade nog varit att fälla in nya stolpar.

Se till att prima med ”cementfärg” på fuktat underlag ( alltid blöta/ fukta för vidhäftning på stenmaterial) innan gjutning och putsning så ger du förlängt liv till terrassen och stolparna.
 
C Carl Johansson skrev:
Ang stolparna är det tyvärr ganska typiskt att tjocka rör som agerar armering i betong/ mark sväller av rostangrepp och spränger betongen.

Är betongen väldigt smulig runt stolparna eller håller den ihop? I så fall kan du laga, men bäst hade nog varit att fälla in nya stolpar.

Se till att prima med ”cementfärg” på fuktat underlag ( alltid blöta/ fukta för vidhäftning på stenmaterial) innan gjutning och putsning så ger du förlängt liv till terrassen och stolparna.
Jag har inte velat gräva för mycket i stolparna innan jag har avlastat dem med domkrafter...
Men, jo...det är rätt poröst dessvärre...😕
Kanske vore bäst att gjuta upp nya stolpar då...?

Hur gjuter man enklast nya stolpar?
Jag antar att man bygger en gjutform och tar en i taget, och avlastar med domkrafter under tiden.
Men hur fyller man på cement när det är en balkong ivägen...?😳
Kanske bättre att gjuta den liggande o exakt rätt längd, och sedan resa den så den kilas fast...?
Men hur f-n löser man att få ihop armeringen med både trappan och balkong...?

Kanske vore lika bra att ersätta stolparna med fyrskäringar i trä...?

Jag kommer att ta in hjälp till detta, då jag har för dålig koll på gjutning, men jag tar gärna emot tips på hur man kan göra
 
Jag kanske ska tillägga att planen är att i slutänden glasa in balkongen, samt bygga ut altanen med trädäck på båda sidor, samt sätta upp tak över altanen.
Så betongbalkongen och stolparna kommer att vara mer skyddad mot vatten i framtiden.
 
  • 3D-modell av ett hus med veranda, tak, gångtrapp och synliga konstruktionslinjer, datordesign, ingen färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag kanske ska tillägga att planen är att i slutänden glasa in balkongen, samt bygga ut altanen med trädäck på båda sidor, samt sätta upp tak över altanen.
Så betongbalkongen och stolparna kommer att vara mer skyddad mot vatten i framtiden.
 
  • Gilla
FamiljenOlssonPersson
  • Laddar…
Hmm, går det öht att gjuta dem på plats...?
Det borde bli svårt att vibba det i botten misstänker jag...
Eller gör man det i flera etapper då?
 
Ja du knackar bara på formen men en hammare eller vibra, går finfint.
 
Det är omöjligt att lämna fullständiga och riktiga bedömningar över nätet, men jag hade lagat och lappat på enklaste sätt fram tills det är dags att bygga altanen, och då övervägt att göra om allt i sten eller trä.

Att tillverka nya stolpar i betong är ett stort och dyrt projekt om du väljer att leja ut arbetet.

Om du bedömer att korrosionen av rören i stolparna inte utgör en direkt fara hade jag valt att kleta på någon rosts-stopper och sedan putsat igen i väntan på en fullständig renovering.

Ska försöka hitta bilder på en gammal trapp jag lagade på liknande vis så får du se. Nu efter 4-5 år behöver trappen en ny översyn då gamla materialet börjat ge med sig, det nya sitter fortfarande på plats vad jag känner till 😀.
 
Med tanke på allt du vill göra runtomkring med tak/inglasning så hade jag nog övervägt att börjat på slät duk, dvs plocka bort både trapp och balkong.

Att bredda altanen med trall (ser det ut som på sketchup-bilden) och sedan lappa/laga befintlig kommer troligen se lite halvdant ut.

Då hade jag som sagt nog tyckt det vore bättre att börja om helt, göra hela farstun i trall, likaså trappa och sedan byggt en ny balkong, även den i trä. Betong känns ju även något främmande i konstruktionen då ni har träfasad.

Balkongen hade jag då gjort något djupare så att den livar med farstuns framkant och lagt antingen ett sadeltak alternativt valmat tak ovanpå. Då får ni en större balkong som ni kan nyttja mer + att ni få en takutformning som värnar mer om husets ursprungsarkitektur :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
Det är omöjligt att lämna fullständiga och riktiga bedömningar över nätet, men jag hade lagat och lappat på enklaste sätt fram tills det är dags att bygga altanen, och då övervägt att göra om allt i sten eller trä.

Att tillverka nya stolpar i betong är ett stort och dyrt projekt om du väljer att leja ut arbetet.

Om du bedömer att korrosionen av rören i stolparna inte utgör en direkt fara hade jag valt att kleta på någon rosts-stopper och sedan putsat igen i väntan på en fullständig renovering.

Ska försöka hitta bilder på en gammal trapp jag lagade på liknande vis så får du se. Nu efter 4-5 år behöver trappen en ny översyn då gamla materialet börjat ge med sig, det nya sitter fortfarande på plats vad jag känner till 😀.
Tack, posta gärna bilder om du hittar dem 🙂
 
Jag har förresten pratat med min mor, och balkongen är äldre än vad jag trodde.
Det var min morfars far som byggde den på 20- eller 30-talet.
Min morfar breddade sedan och förlängde trappen på 50-talet.

J Jarlsgård skrev:
Med tanke på allt du vill göra runtomkring med tak/inglasning så hade jag nog övervägt att börjat på slät duk, dvs plocka bort både trapp och balkong.

Att bredda altanen med trall (ser det ut som på sketchup-bilden) och sedan lappa/laga befintlig kommer troligen se lite halvdant ut.

Då hade jag som sagt nog tyckt det vore bättre att börja om helt, göra hela farstun i trall, likaså trappa och sedan byggt en ny balkong, även den i trä. Betong känns ju även något främmande i konstruktionen då ni har träfasad.

Balkongen hade jag då gjort något djupare så att den livar med farstuns framkant och lagt antingen ett sadeltak alternativt valmat tak ovanpå. Då får ni en större balkong som ni kan nyttja mer + att ni få en takutformning som värnar mer om husets ursprungsarkitektur :)
Jag förstår vad ni menar, men jag bävar för att riva balkongen, och är rädd att rivningen skulle bli dyrare är att bygga en ny...
Den är ihopbyggd med huset, som är timmrat.

Kanske om jag hade gjort det för några år sen, samtidigt som jag tilläggsisolerade och brädfordrade om.
Men nu är den ju ännu mer inbyggd i huset...

Vad menade du med sadeltak förresten, var det över balkongen du menade?

Angående att dra ut balkongen längre, så skissade jag lite på en liknande lösning.
Dvs att ha balkongen i mitten, och ett snedtak på vardera sidan.

Men det tyckte jag såg konstigare ut.
Men när jag lät taket sticka ut framför balkongen så tyckte jag det såg bättre ut, då det ser ut mer som ett helt snedtak, men med en balkong i mitten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.