F
J Josth skrev:
Ja är det Älvsbyhus så är det säkert ettrörssystem. Finns också fler husföretag som använder det och det fungerar utmärkt när det är rätt dimensionerat. Problem uppstår dock lätt när någon börjar ändra i husets ursprungliga värmesystem. Folk bygger ut sina hus och anlitar byggfirman Fix & Trix KB som bara kopplar på 30 nybyggda kvadratmeter där det satt en gammal radiator utan ha konsulterat någon VVS-konstruktör. Blir problem oavsett 1-rör eller 2-rör. Sedan mitten på 80-talet är det lågtemperade värmesystem som gäller nya hus och för radiatorer alltså 55/45/20 grader.

Antar att du har ett 1½-planshus och att en slinga går uppåt också? Annars vore det väldigt lite med bara två slingor på 130 kvm 1-planshus. När det är 22 mm rör från värmepumpen till förgreningen räcker det till klart mer än 130 kvm när det är ett modernt mycket välisolerat hus. Cirkulationspumpen ska räcka till men om själva värmepumpen är lagom dimensionerad även för även det nya förrådet är något man bör titta närmare på. Säkert finns en el-patron som kan ge den extra värme som behövs men i längden är det ju bra om den bara används ytterst lite.
Jag förstår! Nej det är 1 plans hus och bara två slingor. En för husets vänstra sida och en för högra sidan antar jag. Jag pratade med firman om "utbyggnaden" och de sa att den skulle vara tillräcklig för det också. 👍 Ja elpatronen ligger på 9kw, användes dock aldrig vid värme förra vintern vad jag såg. Skånska vintrar är milda för det mesta. Sen eldar vi i kaminen när det är som kallast. Men kaminen är långt från elraddarna idag.
 
Ok, bra att du kollade upp kapaciteten på värmepumpen. Vilken framledningstemperatur behöver ni då köra ut i värmesystemet när det är t.ex. -12 °C ute ett par dagar och för att klara hålla 20-21 grader inne i sådana rum som inte nås av värmen från kaminen? -12 °C ser ut att vara dimensionerande vinterutetemperatur på en ort mitt i Skåne.
 
F
J Josth skrev:
Ok, bra att du kollade upp kapaciteten på värmepumpen. Vilken framledningstemperatur behöver ni då köra ut i värmesystemet när det är t.ex. -12 °C ute ett par dagar och för att klara hålla 20-21 grader inne i sådana rum som inte nås av värmen från kaminen? -12 °C ser ut att vara dimensionerande vinterutetemperatur på en ort mitt i Skåne.
Vi har öppen planlösning och kaminen sitter mitt i huset och har inbyggda fläktar så man får rätt bra spridning förutom egentligen till rummet med elradiatorerna. Vi fick VP i februari och sedan dess har det inte varit kallare än några få minus och då var framledning ca 35 grader. Dock tycker jag värmekurva är rätt knepigt att ställa in så hade nästan tänkt köpa innegivaren. Särskilt när vi eldar så är det en viss tröghet innan värmepumpen sänker tempen. Således satt vi och svettades en del. Jag tänker att innegivaren kan lösa det?

Dock är det kanske dumt om man eldar och pumpen sänker temp, då blir det kallt i extratummet kanske? 🧐
 
Ja en innegivare kan passa om man har en kamin men samtidigt kan det som sagt bli lite kallt i rum som inte nås av värmen från kaminen.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
J Josth skrev:
Ja en innegivare kan passa om man har en kamin men samtidigt kan det som sagt bli lite kallt i rum som inte nås av värmen från kaminen.
Ja precis, svårt. 🤯 Isåfall är nog 2 zons mojängen en lösning men betalar inte 12k för det.

Åh andra sidan eldar vi mest på kvällen och då används inte rummet mycket ändå. Och har man dörrarna öppna så når ju värmen dit så småningom.
 
En 2-zons mojäng kan man behöva om man har både radiatorer och golvvärme i huset då de jobbar med olika framledningstemperaturer. Det du kan göra är att installera en rejäl arbetstank som värmepumpen får arbeta mot och sedan har ytterligare en cirkulationspump ut mot värmesystemet. Då kan du använda termostater precis som du vill på alla radiatorer. Blir enkelt att strypa värmen i alla rum som nås av värmen från kaminen medans termostaten i förrådsrummet, badrum, toalett etc. kommer att hålla öppet och ge värme där.
 
Redigerat:
F
J Josth skrev:
En 2-zons mojäng kan man behöva om man har både radiatorer och golvvärme i huset då de jobbar med olika framledningstemperaturer. Det du kan göra är att installera en rejäl arbetstank som värmepumpen får arbeta mot och sedan har ytterligare en cirkulationspump ut mot värmesystemet. Då kan du använda termostater precis som du vill på alla radiatorer. Blir enkelt att strypa värmen i alla rum som nås av värmen från kaminen medans termostaten i förrådsrummet, badrum, toalett etc. kommer att hålla öppet och ge värme där.
Jaha okej. Ja, har hört innan att en tank kan vara bra men tyvärr saknar vi plats för det. 😳
 
Ok. Nästa gång du byter värmepump så kan du satsa på t.ex. CTC i255 eller NIBE VVM 310 som har arbetstanken inbyggd och slingberedare istället. Då går det bra att ha termostaterna som man vill och det passar bra ihop med en vedkamin.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
J Josth skrev:
Ok. Nästa gång du byter värmepump så kan du satsa på t.ex. CTC i255 eller NIBE VVM 310 som har arbetstanken inbyggd och slingberedare istället. Då går det bra att ha termostaterna som man vill och det passar bra ihop med en vedkamin.
Ska tänka på det nästa gång! ☺️

Men tillbaka till ursprungsfrågan. Så om jag ska sammanfatta det så jag bör jag kolla med min rörmockare för lite större radiatorer och grövre rör helt enkelt samt strypning på nya och existerande slinga?
 
Först bör man göra en energiberäkning på förrådsrummet. Känner man till alla mått och byggnadens konstruktion i detalj kan man använda sajten www.energiberakning.se som hjälp. Då får man fram transmissionsförlusterna. Sedan måste man fundera på hur rummet ska ventileras och vilken effekt som behövs för det. Tycker man det är för krångligt själv kan det vara idé att anlita en expert på energiberäkning.

Därefter kan man välja lämplig vattenburen radiator/-er till rummet i enlighet med 55/45/20-tabellen. Det räcker säkert med 15 mm kopparrör från fördelningspunkten bredvid värmepumpen och det är ju bara en kort sträcka. Normalt har man instrypningsventiler på varje 1-rörsslinga men i detta fall kanske man klarar sig utan det. Har ni aldrig upplevt några problem med olika värme i husets östra respektive västra halvskepp så fungerar det ju bra där. Ibland har man tur att värmebehovet överensstämmer. I förrådsrummet kan man använda moderna radiatorventiler med förinställning som ger ett lämpligt grundflöde istället för instrypningsventil på den lilla "slingan".
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Angående vedkamin måste man också tänkta på att ett modernt mycket välisolerat hus bara behöver en ganska liten värmeeffekt för att hålla rumstemperatur. En braskamin kan snabbt ge 6-7 kW om man drar igång en rejäl brasa och tycker om att se och höra det spraka. Då blir det snabbt för varmt i huset även om man stänger av alla radiatorer. Man får elda små brasor. Bäst är egentligen en kakelugn som bara ger runt 2 kW men å andra sidan kan ge den värmen i väldigt många timmar till skillnad mot en braskamin som nästan svalnar direkt.
 
F
J Josth skrev:
Först bör man göra en energiberäkning på förrådsrummet. Känner man till alla mått och byggnadens konstruktion i detalj kan man använda sajten www.energiberakning.se som hjälp. Då får man fram transmissionsförlusterna. Sedan måste man fundera på hur rummet ska ventileras och vilken effekt som behövs för det. Tycker man det är för krångligt själv kan det vara idé att anlita en expert på energiberäkning.

Därefter kan man välja lämplig vattenburen radiator/-er till rummet i enlighet med 55/45/20-tabellen. Det räcker säkert med 15 mm kopparrör från fördelningspunkten bredvid värmepumpen och det är ju bara en kort sträcka. Normalt har man instrypningsventiler på varje 1-rörsslinga men i detta fall kanske man klarar sig utan det. Har ni aldrig upplevt några problem med olika värme i husets östra respektive västra halvskepp så fungerar det ju bra där. Ibland har man tur att värmebehovet överensstämmer. I förrådsrummet kan man använda moderna radiatorventiler med förinställning som ger ett lämpligt grundflöde istället för instrypningsventil på den lilla "slingan".
Tack! Ska sätta mig ner när jag har tid och se om jag lyckas räkna på det. Ventilation blir bara en vanlig friskluftsventil. Huset i övrigt har ganska små radiatorer överlag men där är det ju bättre isolering också.

J Josth skrev:
Angående vedkamin måste man också tänkta på att ett modernt mycket välisolerat hus bara behöver en ganska liten värmeeffekt för att hålla rumstemperatur. En braskamin kan snabbt ge 6-7 kW om man drar igång en rejäl brasa och tycker om att se och höra det spraka. Då blir det snabbt för varmt i huset även om man stänger av alla radiatorer. Man får elda små brasor. Bäst är egentligen en kakelugn som bara ger runt 2 kW men å andra sidan kan ge den värmen i väldigt många timmar till skillnad mot en braskamin som nästan svalnar direkt.
Jo så är det ju. Har bott i enbart vedeldat hus tidigare så jag har säkert eldat lite för mycket ibland också. Fläktarna är dock jättebra men väsnas lite mycket. En kakelugn eller täljsten hade varit shysst men inget vi bytar i dagsläget. ☺️

Tack för all rådgivning! 👏
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.