D
Har upptäckt två bon hemma, vet inte skillnaden på de olika arterna. Om någon vet vore det bra men är mest fundersam över vad som bör göras. Har hört olika, gör på kvällen, gör på vintern. Kan de bli ”för” stora om man inte gör nåt?
Ena boet är i friggeboden, den andra är på vinden, är det vanligt eller finns det något där uppe som jag bör åtgärda (förutom att ta bort boet då)?
Tacksam för all hjälp!

 
Totte_S
Sitter de illa till så kan du kolla med ditt försäkringsbolag så kan du få det åtgärdat gratis eller nån hundring.
Bålgetingar är inte på något sätt farligare eller argare än vanliga getingar, det är en myt. Däremot är de rödlistade och bör lämnas ifred om möjligt.
Getingbon som är lite större kan vara stökigt att ge sig på själv, men allt går…
Ja, nattetid, tidig morgon är de lite lugnare, och de flesta individer är i boet. Är man äventyrligt lagd så stänger man in familjen, klär ut sig till astronaut med täta kläder, Regnställ är bra, storr hatt och myggluva, tjocka handskar och en svart sopsäck. Sedan plockar man ner boet.
Du ska inte spraya Radar på ett bo, då blir det tråkigt. Radar sprutar man på enstaka getingar.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Bålgetingar är inte på något sätt farligare eller argare än vanliga getingar, det är en myt. Däremot är de rödlistade och bör lämnas ifred om möjligt.
Skrämmande men fredliga skulle jag säga. Jag avskyr getingar, men mina bålgetingar låter jag vara i fred med en tyst överenskommelse om att de håller andra getingar i schack. (Tyvärr har jag knappt sett några bålgetingar i år, så nu har de "vanliga" passat på.)
 
  • Gilla
DanielB1 och 1 till
  • Laddar…
N
Som flera skrivit - Bålgetingen är väldigt lugn och fredlig. Inget jag skulle komma på tanken att försöka bli av med.
Vad gäller vanliga getingar skall det mycket till innan jag bryr mig om att "åtgärda" deras närvaro också.
Har under alla år jag bott på landet (snart 40 år) aldrig blivit getingstucken och då har jag ofta haft getingbon i de områden jag ofta rör mig i. Så även i år.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
D
Härligt, stort tack allihopa för svar. Om getingbo, kan det vara bra att vänta till vintern för borttagning för att vara helt "safe" på att det är tomt eller kan boet växa mycket på kort tid?
 
Getingbon behöver i allmänhet inte åtgärdas, undantag om någon i familjen är allergisk. Jag har alltid låtit getingarna vara ifred och tydligen har de gjort samma bedömning av mig.

Nu på hösten dör alla getingar i boet, endast drottningen övervintrar på någon skyddad plats. Boet återanvänds inte.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
N
D DanielB1 skrev:
Härligt, stort tack allihopa för svar. Om getingbo, kan det vara bra att vänta till vintern för borttagning för att vara helt "safe" på att det är tomt eller kan boet växa mycket på kort tid?
D DanielB1 skrev:
Härligt, stort tack allihopa för svar. Om getingbo, kan det vara bra att vänta till vintern för borttagning för att vara helt "safe" på att det är tomt eller kan boet växa mycket på kort tid?
Till hösten är boet tomt. Det är bara drottningen som övervintrar och hon övervintrar inte i boet.
Så här års kan boet fortfarande växa en del men i och med att dagarna blir kortare och årets sommarväder inte är så gynnsamt går nog tillväxten inte med så rasande fart.
Edit: Tvåa på bollen.
 
  • Gilla
DanielB1
  • Laddar…
Friggeboden används nog av dig och där är mindre kul att ha ett. Det kan tas ned som sägs på natten när dom är inne. En större plastpåse träs över om det går. Klämmer till på uppsidan snabbt och det är i påsen som knyts, efter det kan man spya med medel genom ett litet hål. Däremot om du eller grannar har odlingar, speciellt kål, ska du vara rädd om dom, getingar har en förkärlek till kålmaskar att ta hem till boet.
 
  • Gilla
DanielB1
  • Laddar…
Skadedjur hanteras av skadedjursbolag som ditt försäkringsbolag bekostar via din villaförsäkring. Vilket skadedjursbolag du ska ringa står i ditt försäkringsbrev. Getingar som är hotfulla och stör tycker jag man ska ta bort. Dock ingår inte friggeboden i saneringen. Getingar är tro det eller ej nyttodjur.
 
  • Gilla
DanielB1
  • Laddar…
Är getingar skadedjur?
Jag ser det som rätt orimligt att jag ska betala för att folk vill bli av med getingar.
Sådant bör man nog klara av som fastighetsägare.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är getingar skadedjur?
Jag ser det som rätt orimligt att jag ska betala för att folk vill bli av med getingar.
Sådant bör man nog klara av som fastighetsägare.
"Skadedjur eller ohyra är ett allmänt uttryck för oönskade djur som kan innebära skada på egendom, obehag eller sjukdomsrisker. Enligt miljöbalken 9 kap 9 § är det fastighetsägaren som har ansvar över att bostäder och lokaler är fria från skadedjur."
Jag håller delvis med dig. Min syn på "skadedjur" skiljer sig ganska mycket från andras. Men i premien vi betalar till försäkringsbolagen varje år går en viss procent till ett skadedjursbolag som tar hand om problemen. Undrar om man kan förhandla bort den procenten?😀
 
Därför premierna är höga. Så fort det är det allra minsta så ska det ringas till försäkringsbolaget 🙄
Vill man bli av med ett getingbo så tar man det på natten eller ber en biodlare om hjälp (eller lånar hens skyddskläder).
Lätt som en plätt.
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Getingbon med dess invånare kan i juli och augusti förstöra utomhuslivet om bona sitter nära uteplatsen. Antalet individer växer exponentiellt och de är aggressiva när de försöker få tag på sötsaker dessa månader.

Så efter många års erfarenhet och huvudbry har jag hittat den lösning på problemet som jag tycker fungerar bäst. I maj dyker de ensamma drottningarna upp i sökandet efter ny boplats.
Drottningarna är ganska långsamma och klumpiga och det är lätt att få en fullträff med ett badmintonracket. Sen slipper man att på olika sätt ha ihjäl 10-1000 individer i juni eller ännu fler i juli och augusti.

Köp ett billigt racket på en loppis och ha med det på trädgårdarundorna i maj så är det upplagt för en getingfri sommar.
 
  • Gilla
DanielB1 och 1 till
  • Laddar…
Getingbona dödas enklast genom att vakta på den och spruta Radar (eller liknande) på de som kommer och går. 30 minuter brukar döda ett bo. Sedan kan man riva boet ett par veckor senare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag brukar ta bort dom med dammsugaren. Getingar och hela boet, funkar hur bra som helst.

(Bålgetingar är som sagts fredliga, och ger sig inte på oss människor normalt. Jag fick dock två stick en gång när jag fällde ett träd med ett bo i, det var ingen lek hur länge det kliade och var irriterat, flera veckor…:))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.