Inte riktigt bilrelaterat men tänker att ni bör ha lite koll. Har skaffat en ny plåt till klippdäcket på gräsklipparen och skulle vilja rostskydda det med något innan montering. Kommer troligtvis vara lite dålig på att bättra på skyddet dom kommande åren så något som sitter kvar länge är att föredra.
 
Någon typ av epoxi eller kanske temadur 20, tror jag den heter, rostskydd och färg i ett
 
Vad är det för klippare du har - märke och modell?

Klippo, i vart fall från senare årtionden, har haft chassien av aluminium som aldrig kan rosta. Men det är väl rent allmänt en fördel att i vart fall förvara dom inomhus så de inte bara står utomhus i ett fuktigt uthus. Detta gäller väl i princip alla trädgårdsredskap med motorer som går på bensin eller batteri/el.
 
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Vad är det för klippare du har - märke och modell?

Klippo, i vart fall från senare årtionden, har haft chassien av aluminium som aldrig kan rosta. Men det är väl rent allmänt en fördel att i vart fall förvara dom inomhus så de inte bara står utomhus i ett fuktigt uthus. Detta gäller väl i princip alla trädgårdsredskap med motorer som går på bensin eller batteri/el.
En stiga ready, åkgräsklippare.
 
Du måste spola rent under, det klippta gräset sätter sig som ett våtvarmt omslag under i skyddet. Då kommer rosten snabbt. Vet inte om det fungerar med tectylmassa, samma som under bilarna.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du måste spola rent under, det klippta gräset sätter sig som ett våtvarmt omslag under i skyddet. Då kommer rosten snabbt. Vet inte om det fungerar med tectylmassa, samma som under bilarna.
Plåten är målad med någon grå färg, troligtvis pulverlackad, måste man slipa bort det eller använda någon primer innan man kör på typ tectyl? Eller går det att applicera direkt på färgen?
 
Tectylmassa är F-N så kletigt, inte säker men kan gå att värma den i en pyts med varmvatten så blir den snällare. Så du behöver nog inte göra något, finns i burkar, ta ingen spray. Du får söka på Tectylmassa så du kan köpa.
 
Kommer inte ihåg vad jag målade med 😚 slät Hammarlack(troligtvis) eller POR15 men hållt bra sedan det gjordes sommaren 2018. Skrapar dock bort mycket gräsklet efter varje klippning med en pinne

Svart metall snöskovel för fordon, robust, paddlar fastsatta, står i verkstad, redskapsfäste synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Finns sprutbar massa som torkar, kallas body eller tröskelmassa på svenska. Sen skulle jag måla över den med blank färg.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog lagt tvärtom. Först slipa/putsa lite lätt så färgen fastnar och sedan på med grundfärg/hammarlack eller likvärdig och sedan på rostskyddsprimer, body eller tröskelmassa.

Minns inte namnet men det finns en ruskigt bra grundfärg av typ "hammarlack" som Lantmännen säljer som bönderna använder på sina maskiner som är en pärla i sammanhanget. Kan leta upp namnet om jag hittar det.
 
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Jag skulle nog lagt tvärtom. Först slipa/putsa lite lätt så färgen fastnar och sedan på med grundfärg/hammarlack eller likvärdig och sedan på rostskyddsprimer, body eller tröskelmassa.

Minns inte namnet men det finns en ruskigt bra grundfärg av typ "hammarlack" som Lantmännen säljer som bönderna använder på sina maskiner som är en pärla i sammanhanget. Kan leta upp namnet om jag hittar det.
Det hade varit uppskattat
 
P Prodigys skrev:
Det hade varit uppskattat
Jag var tvungen att både leta både i min egna färgsamling och på mina hårddiskar för att äntligen finna bilderna till "supergrundfärgen". :)

Den är helt outstanding!!!

isoguard-pansar.png
isoguard-grund.png

Lycka till!
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Jag var tvungen att både leta både i min egna färgsamling och på mina hårddiskar för att äntligen finna bilderna till "supergrundfärgen". :)

Den är helt outstanding!!!

[bild]
[bild]

Lycka till!
Pansarfärg låter lovande 😄
 
galento
P Prodigys skrev:
Pansarfärg låter lovande 😄
Ja den bilden blir att spara 👍 en annan hållbar färg är väl sån man har i pickupflak men kanske inte lämpar sej till detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.