Jag har två stycken SB-800 externa blixtar från Nikon. En vill jag sätta på kameran i command/Master-läget, och nr 2 har jag satt på sidan i "Remote"-läget. Så långt är allt OK. Både i kamerans och i Master-blixtens inställningar har jag stängt av att huvudblixten ska agera - dvs Mastern kommer sända en IR-signal bara - men detta får jag inte att fungera då Mastern skickat iväg en blixt. Jag har även i kameran stängt av "model-flash" som är en förblixt.

Den inbygda lilla blixten vet jag ej kan skicka IR, utan den sänder en svag blixt som triggar de andra blixtarna, trots att man "stänger av" den i menyerna. Men nu pratar jag om SB-800 som KAN skicka ut IR-signal.

Min fråga är om det trots allt ska komma en blixt från Mastern trots att den skickar IR? ...har väldigt svårt att tro det. Det måste vara nåon annan inställning som för mig är fel. Hjälp!

(I nedan bild ser du blixmenyerna, där M (master) är avstängd - - - )

Två bilder av Nikon Speedlight SB-800-blixtens LCD-panel, visar olika inställningslägen, markeringar röda cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"
 
Nu kan jag minnas fel men SB800 kommunicerar väl alltid genom att skicka ut blixtar men kan ta emot IR-signal?
Kommunikationsblixtarna ska dock inte påverkar resultatet i någon nämnvärd utsträckning då dom är betydligt svagare än dom vanliga blixtarna.
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
J jonko skrev:
Nu kan jag minnas fel men SB800 kommunicerar väl alltid genom att skicka ut blixtar men kan ta emot IR-signal?
Kommunikationsblixtarna ska dock inte påverkar resultatet i någon nämnvärd utsträckning då dom är betydligt svagare än dom vanliga blixtarna.
tack. jag googlade som en galning och jag tror det stämmer det du säger, även om jag inte kunde få det helt bekräftat. Jag tyckter det är ologiskt att en blixt kan ta emot IR men inte sända, varför användaren måste köpa en speciell IR-sändare för att lyckas med det jag var ute efter. Men jag kommer köra på "blixt signal" och hoppas det blir bra nog.
 
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
tack. jag googlade som en galning och jag tror det stämmer det du säger, även om jag inte kunde få det helt bekräftat. Jag tyckter det är ologiskt att en blixt kan ta emot IR men inte sända, varför användaren måste köpa en speciell IR-sändare för att lyckas med det jag var ute efter. Men jag kommer köra på "blixt signal" och hoppas det blir bra nog.
Su-800 är nikons sändare, annars funkar det fint med godox radiosändare också (kör dom till både studioblixtar och mina sb910).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.