Skall bygga en Smålandsvilla Nybro. Funderar på att bygga källare istället för krypgrund, vad tror ni om detta? Enkla anledningen är att man aldrig får för lite förvaringsutrymmen.... (kommer inte ha garage de första åren). Källaren kommer inte vara en 100% bebolig variant, utan mer en grövre variant för verkstad, hobbyrum. Ev biorum med element och några fler plusgrader än de andra rummen (värm upp vid behov eller nått).

Tänkte att man kommer åt källaren via en trapp på utsidan.

Synpunkter?
 
RoTe
Gör en riktig källare...
Annars kommer du bara ångra dig.
 
håller med Rote....
Ingen snålvariant ,gör istället krypgrund och ett redigt garage då.......
 
Det är ju för all del inte så stor skillnad mellan en "riktig" källare och en enkle. Lägg utvändig isolering utanför källarväggarna samt isolering under plattan så är du hemma i stort sett! Om du sedan dessutom vill gjuta in golvvärme så är det ju inte nödvändigt att ta den i bruk med en gång. Lika dant med avlopp, det är väl inte fel att ha tänkt så att man kan inreda tvättstuga eller hemmaspa vid senare tillfälle utan att få stora problem med avlopp då.

Problemet med källare är dock att det ofta är svårt att få bygglov för det i samhällena iom att kommunen måste gräva ner t.ex. dagvatten och avlopp djupare om någon ska ha källare. Ev går det att lösa med någon form av pumpanordning, men det vet jag inget om.
 
Vad menar ni med "riktig källare"? Ingång från insidan eller isolerat?

Isolerat skall det självklart vara, var kanske otydlig i mitt inlägg.

Avlopp har vi inte tänkt på, bra idé! Det måste vi ha.

Vi har eget avlopp och vatten och tomten ligger inte i något samhälle så förhoppningsvis blir det inga problem med bygglov, vi får se. :)

/Karin
 
Vi var i samma situation. Vi upptäckte att det var mer prickad mark än vad vi fick reda på av mäklaren så då vi inte fick plats med garage så valde vi att göra en källare mad 2,4 m takhöjd samt dubbelgarage och förråd. Vidare så kommer vi inte gjuta platta i den övriga delen ca 80 kvm utan vänta med det tills vi vet vad vi vill göra med utrymmet. Vi kommer istället använda den delen som varmgrund med 20 cm eps-isolering.Men jag håller med övriga,gör en riktig källare med full takhöjd. Kolla in sundolitt KUB som väggar
 
jerk skrev:
Vi var i samma situation. Vi upptäckte att det var mer prickad mark än vad vi fick reda på av mäklaren så då vi inte fick plats med garage så valde vi att göra en källare mad 2,4 m takhöjd samt dubbelgarage och förråd. Vidare så kommer vi inte gjuta platta i den övriga delen ca 80 kvm utan vänta med det tills vi vet vad vi vill göra med utrymmet. Vi kommer istället använda den delen som varmgrund med 20 cm eps-isolering.Men jag håller med övriga,gör en riktig källare med full takhöjd. Kolla in sundolitt KUB som väggar
Vi har nu fått en offert och det blir lite för dyrt för oss. Din idé med att ha varmgrund och grus i en stor del låter lockande, för då har man chansen att i framtiden göra något av det. Men vad gör man sen när man vill använda utrymmet? Räcker det med att ta in betong via ett rör och fylla upp innifrån? Eller måste man regla upp och greja?

Berätta gärna mer om er grund, är den stängd till övriga delen? Och hur menar du med varmgrund?
 
Förresten, källaren skall ha fullhöjd eller iaf 220 cm. Vara byggd & isolerad enligt konstens regler osv. Dock kommer den inte inredas (inte till en början iaf) med gips och vanliga golv osv.... "Grovkällare" betyder nog något annat för er än för mig och min man. :D
 
Källare ska ALDRIG ha gips om man inte vill ha problem i framtiden! En källare mår dessutom bra av att inte vara målad och inredd, då får man väldigt lite problem. Om man vill inreda den bör man välja material som kan tillåta fukttransport, t.ex. klinker utan fuktspärr på golvet och diffusionsöppen färg på väggarna (kalk-, puts-, eller äkta silikatfärg).
 
snysop - jag vet inte vad ni fick för offert men det kan säkert vara värt att kolla flera firmor. När vi tänkte bygga hus fick vi offert på inredd källare (trappa både utifrån och inifrån, innerväggar, kaklat badrum med badkar och golvvärme och kaklad tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare) för 500.000:-. Jämför man detta med vad en gjuten platta + garage skulle kosta är källaren enligt vår mening betydligt mer prisvärd.
 
AnnaKanin, OJ! Hur stor är den? Känns som att vårat pris ligger lite högt då... Våran skulle vara helt tom (dock med innerväggar) men utan värme, trappor osv.

På onsdag skall vi få en ny offert från firma nummer 2. Håller tummarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.