Tänkte ge mig på att bygga bastulavar och funderar på om man bygger en stomme med vanliga reglar typ 45x70 och sedan klär in dom med lavar eller om man bygger allt av lavar?

Vad är enklast och vad blir snyggast 😉

Tar gärna emot massa bilder på hur ni byggt era lavar 👍

Träbeklädd inomhusrum under konstruktion eller renovering med stora fönster som vetter mot träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
zep
  • Laddar…
Ja det är så det brukar göras.
 
Byggde stomme av vanliga reglar. Sittytan blev avtagbar så man enkelt kunde lyfta ut och rengöra.
 
Jag gjorde som AndersS. Kört med svart bastuvax på allting. Fick bli 45x120 i och med att laven är 2,5 meter bred och frihängande.
 
45x90 ram med lös sittyta i asp. Ramarna ligger lösa på konsoler för att kunna få en 120cm sängbotten och för enkel städning. 2,2m frihängande.
Träbastu interiör med bänkar, hink, skopa och fönster, vattenbehållare på stativ framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas Ludde Lundell och 1 till
  • Laddar…
Gjorde ram av 45x90 sen skruvade jag fast lavarna. Tycker ofta att lavar som är byggda för att ”läggas” på glappar en del.
 
  • Träbänkar i bastu, mörka väggar, traditionell stil, avkopplingsplats, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbänkar i bastu, mörka väggar, golv syns, verktyg nere till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Andreas Ludde Lundell
  • Laddar…
Träpaneler, verktyg, pågående konstruktion, stativ, obestruket fönster, arbetsplats, inomhus, byggprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanel, inredning, fönster, verktyg, badrum i pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


45x70 reglar, satt kottlingar bakom panelen och håller hela konstruktionen sjukt stum även med sex tunga män på.
 
  • Gilla
Dingamazing och 1 till
  • Laddar…
Mörkt trärum med fönster, bänkar, hyllor och handduk; möjligtvis en bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk träbastu med lavar, hink och kåsa, avsaknad av människor, mysig avslappningsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
45x95 reglar. Lavarna går att lyfta upp i tre sektioner.
 
  • Gilla
Andreas Ludde Lundell
  • Laddar…
J JoMaV skrev:
Gjorde ram av 45x90 sen skruvade jag fast lavarna. Tycker ofta att lavar som är byggda för att ”läggas” på glappar en del.
Hur djupa är lavarna?
 
A Antropocen skrev:
Hur djupa är lavarna?
Översta är 60 och undre 50. Skönt när man vill ligga eller lägga upp benen. Nöjd i efterhand att jag gjorde den övre 60 djup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.