Har en liten ouppvärmd glasad veranda i sommarstugan där jag skulle vilja sätta liggande vit pärlspont på fasadväggen.

För att det ska bli så enkelt som möjligt har jag funderat på att bara sätta panelen rakt över läkten. På väggen går en elkabel som kommer från en gäststuga och går upp i en dosa och sen vidare in i huset via vinden.

Kan jag sätta panelen så att kabeln går bakom pärlspontpanelen även om det saknas rör runt kabeln. Är tanken med rör bara för att skydda om man skulle få för sig att spika där eller fyller den någon annan funktion?

Uppe vid dosan blir det isåfall ett litet skåp med en ventil för tilluften som sitter bredvid med en lucka man kan öppna.

Kabeln är så hårt dragen att jag är tveksam till om det går att dra den utanpå panelen då det bygger nån cm plus att det skulle bli finare att gömma den bakom.

Två bilder som visar hur jag menar…
Utomhusbild, röd trävägg, infraröd värmare, kablar, vita plaststolar, trägolv, tygbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vertikala röda träplankor med överkorsande svart kabel och horisontellt svart träslå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tommty
kabeltyp EKK/EKLK (EXQ/EQLQ) får dras dolt utan rör. skulle rekommendera EKLK som även har visst mekaniskt skydd om det i framtiden skulle spikas/skruvas.

högra Kabeln du har på bild ser ut att vara någon form av anslutningskabel, men kan se fel. Är det någon kabeltyp ovan så kan du montera panel.
Är det en anslutningskabel så får den inte döljas.

Den vänstra kabeln får inte döljas.
 
Tommty Tommty skrev:
kabeltyp EKK/EKLK (EXQ/EQLQ) får dras dolt utan rör. skulle rekommendera EKLK som även har visst mekaniskt skydd om det i framtiden skulle spikas/skruvas.

högra Kabeln du har på bild ser ut att vara någon form av anslutningskabel, men kan se fel. Är det någon kabeltyp ovan så kan du montera panel.
Är det en anslutningskabel så får den inte döljas.

Den vänstra kabeln får inte döljas.
Tack för svar, det är den högra som är aktuell. Den vänstra är bara en skarvkabel som ska bort.

Vad innebär anslutningskabel? Kabeln försörjer gäststugan med el och ligger nedgrävd mellan stugorna.
 
Tommty
J JoMaV skrev:
Tack för svar, det är den högra som är aktuell. Den vänstra är bara en skarvkabel som ska bort.

Vad innebär anslutningskabel? Kabeln försörjer gäststugan med el och ligger nedgrävd mellan stugorna.
Anslutningskabel = Kabel som är gjord för stickproppsanslutnings. Vanligt att dessa klipps utomhus och monteras fast i en dosa. Exempelvis infravärmare som du hade på bilden.

Installationskabel = Kabel för fast montering.
 
  • Gilla
JoMaV
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.