E elmont skrev:
Och sedan skicka in färdiganmälan till nätägaren (måste vara en auktoriserad som skickar in papperet)
Varför det? Det är vid byte av säkringsstorlek eller arbeten kring servisen?

Men jag har aldrig hört att någon fått ett sådant brev heller.

Sätt i en passdel. Är nätbolaget inte nöjd så får TS väl ringa ut en elektriker som byter passdelen och sköter kontakt med nätägare.
 
För byte av passdel för huvudsäkring så accepterar inte nätägaren en anmälan från någon som inte är auktoriserad installatör. När bytet är utfört så vill ju nätägaren veta det, det är ungefär som om man vill ha ändra huvudsäkringen, endast en auktoriserad godtas av nätägaren.
Ps
Vem som byter själva pasdelen har nätägaren inga problem med utan det är färdigamälan som ska lämnas in som alltid då man rotat i den inkommande anläggningen. Då vet nätägaren att jobbet är utfört och kan om dom så önskar komma och kolla.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Fast nu var det ju byte av en trasig eller saknad passdel - Inget byte av säkringsstorlek. Behöver man verkligen anmäla nånting då? Det är väl normalt underhåll av anläggningen.
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Har nätägaren påpekat felet är det inte osannolikt att dom vill ha ett "kvitto" på att det är åtgärdat. Och där duger knappast en privatperson ord. Det vore ju skillnad om nätägaren inte stött på.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Blir så jävla trött på sån här skit. Hej, jag köpte ett hus och nu är nåt fel, det måste väl va nån annans ansvar att fixa?! 🤪
Ja vi lever ju i de hjälplösas tid. Hur ska jag äta, träna, sova, skita, det finns experter för det mest grundläggande idag. Men en annan femma är att ta reda på hur man gör något och sedan utföra det, det om något respekterar jag. Till trådstartaren, det enklaste är att du köper en passdelsnyckel och åtgärdar det, det sparar dig både tankekraft och tid, dessutom blir du en erfarenhet rikare och du blir innehavare av en passdelsnyckel.
 
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Har nätägaren påpekat felet är det inte osannolikt att dom vill ha ett "kvitto" på att det är åtgärdat. Och där duger knappast en privatperson ord. Det vore ju skillnad om nätägaren inte stött på.
Jag hävdar ändå att man kan byta/sätta dit en passdel själv och fortfarande sova gott. Elbolaget lär knappast stänga av strömmen och skulle dom mot förmodan fråga så får man väl säga att elektrikern måste ha glömt att rapportera.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Vi har väl olika erfarenheter helt enkelt.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag saknar helt erfarenhet av trådens frågeställning.
 
E elmont skrev:
För byte av passdel för huvudsäkring så accepterar inte nätägaren en anmälan från någon som inte är auktoriserad installatör. När bytet är utfört så vill ju nätägaren veta det, det är ungefär som om man vill ha ändra huvudsäkringen, endast en auktoriserad godtas av nätägaren.
Ps
Vem som byter själva pasdelen har nätägaren inga problem med utan det är färdigamälan som ska lämnas in som alltid då man rotat i den inkommande anläggningen. Då vet nätägaren att jobbet är utfört och kan om dom så önskar komma och kolla.
Byte är när du går från exempelvis 16 till 20 Ampere.

Det här är ju inget byte. Det är att laga el-anläggningen, "underhåll" på fikonspråk. Har du något som styrker ditt påstående att det skulle krävas en färdiganmälan eller sitter du och killgissar?

Nu har vi ingen aning om hur det ser ut i TS anläggning. Men är det så enkelt som att bara skruva in en passdel och säga att det är klart så är det ju bara att testa. Det kostar nästan inget alls. Skulle det skita sig så ring till en elektriker som får komma och byta den då.
 
När det gäller el och hur nätbolagen fungerar har jag lite att falla tillbaka på så jag behöver inte gissa.
Jag överlåter till andra att tro och ha önskedrömmar om hur det brukar fungera.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
O
E elmont skrev:
Jag överlåter till andra att tro och ha önskedrömmar om hur det brukar fungera.
Antag att jag byter passkontakten själv.

Antag att nätbolaget kontaktar mig.

Antag att jag svarar: "Den är utbytt! Jag köpte en passdelsnyckel och ny passkontakt på Biltema"

Antag att kommunikatören i kundtjänst börjar förklara att ajabaja sånt får du inte göra sjäv, osv, osv.

Antag att jag svarar: Ojoj, nä det hade jag ingen aning om. Är det verkligen sant? Låter ju helt orimligt! Hur kan ett så enkelt jobb som tar 5 minuter för vem som helst kräva att man är elektriker? Jaja, nu sitter den i varje fall där.

Nu vill jag att du som vet hur det fungerar och inte har varken tro eller önskedrömmar förklarar för oss vanliga dumma lekmän exakt vad nätbolagen gör i en sådan situation?
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
Skit i vad andra säger, vad står det för säkring på fakturan, varför fattas det någon/ra passdelar ? Står det 16 amp på fakturan så sätter du dit passdel ( grå ) för 16 amp. Annars rätt sort för rätt säkring Det kommer inte att bli något snack i framtiden alls.
 
Och jag är rätt säker på att det inte fattas passdel utan att den är trasig, det brukar ofta ske om man har för liten säkring och behöver större. Lätt fixat med en skruvmejsel och hammare. Att passdelar går sönder utan våldsverkan är ytterst ovanligt,
 
Jepp och är porslinet väck så måste man veta hur man tar bort sexkanten utan att få en smäll, det är konstant spänning i botten. Inget jobb för ett blåbär som inte vet något.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera dig att fundera på om du behöver elektriker till några fler jobb.
Så blir det lite mer värt att ta ut elektrikern
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.