Behöver sex stycken 15 cm patchkablar (UTP med RJ45-kontakt.) för att underlätta min internet/tele/TV-dragning hemma.

Finns det någon snäll själ som har ett pressverktyg och kan tänkas sig att sno ihop ett par sladdar? Jag kan skicka ner kabel om det behövs.
 
Har du allt material så blir det nog billigare att köpa en tång själv på typ Kjell o Co art nummer 40184. Postens frakt blir ju endel att sända kabel och kontakter fram och åter.
 
Du kan ju titta förbi hos mej. Ta med en bulle eller kaka! :D
 
Du bör inte köra kortare än 0.5 meter. Detta på grund av att du kan få "lustiga" timingfenomen annars. Det brukar funka men....
 
0.5 meter om man kopplar ihop två apparater skulle jag säga. I en panel som sedan kabel fortsätter ifrån så spelar det ingen roll. Däremot börjar man väl närma sig vad som mekaniskt är praktiskt. Kortaste färdiga kablar jag har är 0,3m.
 
Helt rätt. Jag tänkte atomatiskt pryl-pryl
 
Kan meddela att mats_o har rätt i att man inte bör ha kortare patchkablar än 0,5m i panelen. Jag skulle nog sätta gränsen vid 1m. Det går att påvisa större transmissionsförluster med mätinstrument ju kortare patchkabeln är. Hela grejen med TP-kabel är att tvinningen skall vara så intakt som möjligt från A till B. Vid varje kontaktdon tvinnas kabeln upp och ligger två punkter alltför tätt blir det en flaskhals.

Vid installationer med HPs bättre ProCurve Gigabitswitchar, går det in princip inte att använda 0,5m-patchar. Switchen går ner på 100MBit eftersom den inte får sync på Gigabit pga just transmissionsförluster. Nu är i och för HPs dyrare switchar överkänsliga, men de tyder ändå på att kablaget inte är helt "godkänt" ur mätsynpunkt.
Vi använder aldrig kortare än 1 m, oftast 2m-patchar.

För hemmanätverk spelar det dock ingen större roll eftersom som flertalet användare kanske inte ens är betjänta av 100MBit internt.
 
Tycker att det låter som om HP som vanligt inte lyckats speciellt bra med sin konstruktion... Hur många kontaktpunkter har ni på era ledningar utan regenerering? Och hur ofta byter ni kabelfabrikat på vägen? CAT6 standarden anger ingen minimilängd men 'close proximity connections' är normalt inget stort problem om man andvänder bra/rätt grejer.
 
Nu blev jag intresserad. Finns det alltså anledning att vara återhållsam med korta patchkablar mellan exempelvis mitt adsl-modem och router? Som det ser ut nu så har jag (sunkig ascii);

teleuttag
|
modem
L - Router
L - Bredbandstelefonswitch
L - Digital-TV

Jag hade tänkt sätta 15 cm patchkabel på härvorna akom modemet för att slippa dammsamlande skatbon men det kanske inte är tillrådigt? Detta är ju strikt för hemmabruk så jag använder absolut inte all bandbredd.
 
Eftersom det bara är en kort förbindelse är risken för problem små. Jag har flera switchar (3com) kopplade med 'för korta' kablar och har inga som helst problem. Korta kablar kan ju vara ett problem när man börjar närma sig maxgränsen på en kabel och kanske har lite för många kopplingspunkter. I normen för CAT6 räknar man med 125m som längsta längd och då med 15m patch + 95m fast mellan panel och uttag + 15m anslutning.
 
Nej, några 125 meters dragningar blir det inte i mitt lilla hus. Ska ha en cat till en server som står i hallen men dit är det nog bara fem meter och resten av kablarna ska vara 15 cm eller dryga halvmetern. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.