På min några år gamla inglasning så sitter gångjärnen till två av dörrarna fast. Det rör sig om dörrarna i de skurna hörnen som uppenbarligen är mer utsatta för saltet från havet än de andra dörrarna som sitter mitt på väggarna.

Jag har testat att smörja med WD40 för att ha något lättflytande som letar sig in i alla vrår utan lycka. Jag tänker mig klisterolja så snart jag fått isär dem, men inte än då den lär blockera lättflytande smörjmedel.

Jag har även försökt lyfta dörrarna med en kofot för att lätta på gångjärnen den vägen, men inte heller detta fungerar.

Eftersom gångjärnen består av två likadana delar med en mitt-tapp, dvs det finns inga vänster/höger gångjärn, så har jag även försökt att med en bult och hammare knacka isär delarna underifrån (för att med våld separera dem), men utan lycka.

Dörrarna har tre gångjärn var, det är de två övre (som rimligtvis inte borde vara lika utsatta som det nedersta) som sitter fast.

Till saken hör att dörrkarmarna är rätt veka, så jag vågar inte använda så mycket våld heller. Hade det varit en ytterdörr så hade jag bara tagit i, men vekare konstruktioner som denna behöver mer kärlek...

Har någon några fler tips?

Dörrstängare monterad på dörrkarm, slitna väggar, krackeleringar i färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dörrar kan sitta bra hårt men det brukar gå med en kofot men det kan krävas en del kraft innan de släpper så något som skyddar är att rekommendera.
Vad är det för gångjärn? Kan du lossa gångjärnen?
Det är ovanligt men det förkommer dörrar som inte kan lyftas av då gångjärnen har tappningen från varsitt håll och då måste man skruva loss det felvända gångjärnet.
 
1 123abc skrev:
Dörrar kan sitta bra hårt men det brukar gå med en kofot men det kan krävas en del kraft innan de släpper så något som skyddar är att rekommendera.
Vad är det för gångjärn? Kan du lossa gångjärnen?
Det är ovanligt men det förkommer dörrar som inte kan lyftas av då gångjärnen har tappningen från varsitt håll och då måste man skruva loss det felvända gångjärnet.
Jag håller med, be någon hjälpa, lossa alla skruvar ett varv, skruva loss alla utom en per gångjärn som du sparar till sist. Så blir det inte sålänge din kompis behöver hålla fönstret stadigt.
 
Nu är ju problemet att jag inte kommer åt skruvarna då dörren sitter fast i stängt läge. Jag lyckades till slut få loss den ena dörren och där rör sig gångjärnen som om de vore upp-och-ned, dvs tappen har rostat fast i den övre halvan av gångjärnen. Jag misstänker att jag lyckades med detta efter att jag slagit med en bult som mellanlägg ännu en gång, dvs jag lyfte gångjärnet en aning med det våldet.

Jag har skickat in en fråga till företaget jag köpte ifrån om gångjärnen finns som reservdelar. Om de gör det så kan jag kapa dem för att få loss dörren.
 
En del arbete och smörjning utan lösning. Använde då våld, vilket ledde till att ett av gångjärnen gick av. Jag fick inte isär delarna ens på skruvstädet....

Har efterfrågat reservdelar från säljaren, men har ännu inte fått svar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
En del arbete och smörjning utan lösning. Använde då våld, vilket ledde till att ett av gångjärnen gick av. Jag fick inte isär delarna ens på skruvstädet....

Har efterfrågat reservdelar från säljaren, men har ännu inte fått svar.
Så kan det bli ibland inte så vanligt men det förekommer.
Ett tips är att dra isär dom långsamt i skruvstycket och hela tiden öppna och stänga det så brukar de gå isär utan att gå av.
Detta har jag upplevt på importerade partier där gångjärnen är utvecklade för ett annat klimat och därför rostat sönder invändigt, ett tips är att fetta in gångjärnstappen.
 
1 123abc skrev:
Så kan det bli ibland inte så vanligt men det förekommer.
Ett tips är att dra isär dom långsamt i skruvstycket och hela tiden öppna och stänga det så brukar de gå isär utan att gå av.
Detta har jag upplevt på importerade partier där gångjärnen är utvecklade för ett annat klimat och därför rostat sönder invändigt, ett tips är att fetta in gångjärnstappen.
De var oljade, men det räckte inte. Det blir infettning när jag får reservdelar...
 
Blanda aceton och växellådsolja 50/50 och smörj med. Tränger in otroligt bra. Wd40 och liknande är bara skit.
Blanda i en glasflaska, aceton är som bekant lättflyktigt och smälter dom flesta material.
 
Två gångjärn gick inte att få igång. Det ena böjde jag sönder och det andra böjde jag bara. Fick tag i nya gångjärn från Skånska Byggvaror efter mycket tjat, de hävdade först att de inte hade dem. Bytte på bägge dörrarna och sparade gångjärnen som fungerar till framtiden.

Flertalet grå metallfästen spridda, några med rost, på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har dessutom skruvat loss och fettat in alla gångjärn (nya som gamla). Inte alla gick att få loss tappen från bägge sidorna, men så länge en sida fungerar så...

Som synes så var det dags, mer på vissa än på andra. Verktyg och skruvar på smutsigt pappershandduk, underhåll eller reparation, rost och användning synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En dörrstopp, skruv, använd siliconetub och skruvmejsel på en pappershandduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även skruvarna hade börjat rosta på de gångjärn som var mest utsatta.

En hög olika skruvar utspridda på en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut på plats. Det är gångjärnen närmast hörnen på inglasningen som rostat mest. De är mest utsatta. Gångjärnen är i lättmetall och tappen är förzinkat stål.

Glasdörröppning, dörrkarm, tröskel, metallskenor, trätrall utomhus, inomhus träimitationsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tips till andra, de som installerar er inglasning fettar ofta inte in gångjärnen, så det är bara att skruva loss dem och göra det själv. Att jag droppat olja uppifrån på gångjärnen har vara snitt ena halvan av tappen, fett är det enda som fungerar.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Åsa Lund
pacman42 pacman42 skrev:
Två gångjärn gick inte att få igång. Det ena böjde jag sönder och det andra böjde jag bara. Fick tag i nya gångjärn från Skånska Byggvaror efter mycket tjat, de hävdade först att de inte hade dem. Bytte på bägge dörrarna och sparade gångjärnen som fungerar till framtiden.

[bild]

Har dessutom skruvat loss och fettat in alla gångjärn (nya som gamla). Inte alla gick att få loss tappen från bägge sidorna, men så länge en sida fungerar så...

Som synes så var det dags, mer på vissa än på andra.[bild]
[bild]

Även skruvarna hade börjat rosta på de gångjärn som var mest utsatta.

[bild]

Så här ser det ut på plats. Det är gångjärnen närmast hörnen på inglasningen som rostat mest. De är mest utsatta. Gångjärnen är i lättmetall och tappen är förzinkat stål.

[bild]

Ett tips till andra, de som installerar er inglasning fettar ofta inte in gångjärnen, så det är bara att skruva loss dem och göra det själv. Att jag droppat olja uppifrån på gångjärnen har vara snitt ena halvan av tappen, fett är det enda som fungerar.
Aluminium och stål... 🤔

Testa aluminiumpasta (fett) från Biltema?

Jag fick rådet av min bilmekaniker att ta det eller kopparpasta på mina lättmetallfälgar när jag behövde lämna in bilen till honom för att få loss hjulen i samband med byte till vinterdäck.
 
ingen aluminium eller kopparpasta på dylika ställen........Ska man använda fett så går det lika bra med vanligt fett eller nån annan vattenbeständig produkt. Annars går det nog lika bra med en droppe olja regelbundet. Allt rörligt kräver regelbunden service, inget är statiskt på det viset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.