F
Har ett 10-tal vattenburna radiatorer i ett ettrörssytem med en luftvattenvärmepump samt 2 elradiatorer. Har en tanke på att byta ut de två elradiatorerna till vattenburna istället men funderar lite på lämplig inkoppling. Elradiatorerna sitter i ett rum med 2 tunna ytterväggar på 15 kvadrat så jag tänker att det inte krävs så mycket värme?

Frågan är då, bör dessa två element kopplas först på ettrörsslingan eller sist? Eller bör man skaffa sånt där 2 zons kit så de får en egen slinga?
 
En bostad med isoleringsstandard 60-/70-tal brukar man säga behöver 70-100 W/m².

15 m² med två tunna ytterväggar "förbrukar" ca 1500 W.

Om det går att koppla in sig på befintlig 1-rörsslinga eller inte beror bla på om de befintliga radiatorer har justerbara eller fasta bypasser.
Beror även på hur många och stora radiatorer det är på slingan idag.
 
F
Demmpa Demmpa skrev:
En bostad med isoleringsstandard 60-/70-tal brukar man säga behöver 70-100 W/m².

15 m² med två tunna ytterväggar "förbrukar" ca 1500 W.

Om det går att koppla in sig på befintlig 1-rörsslinga eller inte beror bla på om de befintliga radiatorer har justerbara eller fasta bypasser.
Beror även på hur många och stora radiatorer det är på slingan idag
Kåken är från 2005 och idag lägger vi ca 5000kwh på värmen totalt per år. Men rummet där vi har elraddarna har tunnare väggar än resten av huset, typ 100mm isolering eller något. Det är ämnat som förråd.

Vi har 10 vattenburna idag i lite varierande storlek men de är ganska små. Det är ett mindre hus på 130 kvadrat.

Bypass vet jag inte riktigt vad det är. Går det att se?
 
Det låter absolut som det rummet bör ha sin helt egen slinga. Tunna ytterväggar kräver stora kraftiga radiatorer och tillräckligt grova rör för att kunna matcha resten av värmesystemet i huset så att man kan hålla samma värmekurva.
 
F
J Josth skrev:
Det låter absolut som det rummet bör ha sin helt egen slinga. Tunna ytterväggar kräver stora kraftiga radiatorer och tillräckligt grova rör för att kunna matcha resten av värmesystemet i huset så att man kan hålla samma värmekurva.
Okej, såpass? Var ute och mätte nu, ytterväggarnas totala yta är drygt 12 kvadratmeter. De två elraddarna är på 1000w var, men sen går de ju inte konstant. Innerväggarna är mycket tjocka.

Jag har ett problem med min värmepump också att den gör många start och stopp och har lågt flöde ibland. Tänkte kanske att större volym på slingan kunde förbättra det en aning.
 
Redigerat:
Jag anser att det skulle bli alldeles fel att koppla in sig på någon befintlig slinga. De är dimensionerade exakt för vad som behövs i respektive rum enligt den ursprungliga ritningen.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
När huset är från 2005 så bör det vara justerbara bypasser i radiatorkopplerna.

Men som Josth skriver så bör det vara separat slinga.

Genom en separat slinga så behöver troligen inte de befintliga radiatorerna injusteras, utan bara själva slingstammen.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
J Josth skrev:
Jag anser att det skulle bli alldeles fel att koppla in sig på någon befintlig slinga. De är dimensionerade exakt för vad som behövs i respektive rum enligt den ursprungliga ritningen.
Ja okej. Kanske får fundera ett varv till då. 2 zons mojängen kostar 12000kr. Sen plus raddar och rör så hamnar jag på runt 30k.Lär ta 40 år innan jag tjänar på att byta till vattenburet. 🤔

https://www.polarpumpen.se/varmepum...mp/mitsubishi-electric-tva-zons-kit/p-1215474
 
F
Demmpa Demmpa skrev:
När huset är från 2005 så bör det vara justerbara bypasser i radiatorkopplerna.

Men som Josth skriver så bör det vara separat slinga.

Genom en separat slinga så behöver troligen inte de befintliga radiatorerna injusteras, utan bara själva slingstammen.
Hmm hur menar du injusteras? Förra ägarna har plockat bort en radiator innan och gömt kopplingen under golvet pga estetiska skäl och jag får ibland varningar om lågt flöde. Kanske det är något som går att åtgärda? 🤔
 
F Fideliox skrev:
Ja okej. Kanske får fundera ett varv till då. 2 zons mojängen kostar 12000kr. Sen plus raddar och rör så hamnar jag på runt 30k.Lär ta 40 år innan jag tjänar på att byta till vattenburet. 🤔

[länk]
Om du gör en ordentlig dimensionering ska du inte behöva någon 2-zons mojäng alls. Bara man har strypventil på respektive slinga i huset så ordnar det sig. De befintliga slingorna är förmodligen 15 mm koppar radisol eller motsvarande dimension PAL eller liknande. De klarar då normalt att ge 1,5 kW per slinga i ett 55/45/20-system. Och plötsligt tänker du skarva in 2 kW i en sådan slinga. Problem problem med värmen i den delen av huset sedan.
 
Ett värmesystem behöver injusteras så att det blir "rätt" flöde/difftemperatur/tryckfall över varje radiator samt så att alla radiatorer får den värme som behövs samt att pannan (värmepumpen) bara behöver leverera den temperatur som behövs i framledningen, ju lägre framledningstemperatur ju bättre driftekonomi.
 
F
J Josth skrev:
Om du gör en ordentlig dimensionering ska du inte behöva någon 2-zons mojäng alls. Bara man har strypventil på respektive slinga i huset så ordnar det sig. De befintliga slingorna är förmodligen 15 mm koppar radisol eller motsvarande dimension PAL eller liknande. De klarar då normalt att ge 1,5 kW per slinga i ett 55/45/20-system. Och plötsligt tänker du skarva in 2 kW i en sådan slinga. Problem problem med värmen i den delen av huset sedan.
Ja okej, vet inte om jag hänger med helt. Stryper man flöder på existerande slinga? 🤔 Såhär ser det ut vid framledning och retur idag. Det är på andra sidan väggen rakt fram de nya radiatorerna ska in.
Kopparledningar, ventiler och mätare i ett utrymme, troligtvis för vatten- eller värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demmpa Demmpa skrev:
Ett värmesystem behöver injusteras så att det blir "rätt" flöde/difftemperatur/tryckfall över varje radiator samt så att alla radiatorer får den värme som behövs samt att pannan (värmepumpen) bara behöver leverera den temperatur som behövs i framledningen, ju lägre framledningstemperatur ju bättre driftekonomi.
Jag förstår. Trodde inte det var något man justerar per radiator direkt. Killarna som bytade värmepumpen gjorde inget sådant. Känns som att det kanske är något som borde justeras när jag egentligen saknar en radiator? Som sagt har jag lite dåligt flöde, kanske det stryps?
 
Redigerat:
Ser inte ut att sitta några strypventiler på returen där som det annars brukar vara på ettrörssystem. Men det är ju toppen om den/de nya radiatorn bara ska sitta på andra sidan väggen. Då blir det ju jätteenkelt att dra nya rören dit. Är det det 22 mm rör som kommer ner från taket? Rören till slingorna som går ner i golvet ser smala ut och deras kapacitet är klart begränsad i ett 55/45/20-system. Tryckfallet blir jättestort om man vill tvinga fram ett högt flöde och det kan också skada rören på insidan.
 
Redigerat:
F
J Josth skrev:
Ser inte ut att sitta några strypventiler på returen där som det annars brukar vara på ettrörssystem. Men det är ju toppen om den/de nya radiatorn bara ska sitta på andra sidan väggen. Då blir det ju jätteenkelt att dra nya rören dit. Är det det 22 mm rör som kommer ner från taket? Rören till slingorna som går ner i golvet ser smala ut och deras kapacitet är klart begränsad i ett 55/45/20-system. Tryckfallet blir jättestort om man vill tvinga fram ett högt flöde och det kan också skada rören på insidan.
Jag tror bara det är ett ettrörsystem men är inte helt säker. Läst nånstans att det är standard på Älvsbyhus? Ja precis, blir superbra att bara göra hål i väggen där och dra rör igenom. ☺️ Har inget skjutmått men med tumstock ser det ut att vara 22mm rör från pumpen. Slingorna i golvet är nog typ 16mm. Systemet är ursprungligen gjort för en Nibe 310.

Enligt manualen till min VP vill den ha ett flöde på 10.8-25.8l/min men enligt displayen är det snarare 8l/min. Så min VP är väl överdimensionerad? Men jag tänker väl att det är väl nåt installatören räknat på, hur ska jag kunna veta något om sådant? 🤔
 
Ja är det Älvsbyhus så är det säkert ettrörssystem. Finns också fler husföretag som använder det och det fungerar utmärkt när det är rätt dimensionerat. Problem uppstår dock lätt när någon börjar ändra i husets ursprungliga värmesystem. Folk bygger ut sina hus och anlitar byggfirman Fix & Trix KB som bara kopplar på 30 nybyggda kvadratmeter där det satt en gammal radiator utan ha konsulterat någon VVS-konstruktör. Blir problem oavsett 1-rör eller 2-rör. Sedan mitten på 80-talet är det lågtemperade värmesystem som gäller nya hus och för radiatorer alltså 55/45/20 grader.

Antar att du har ett 1½-planshus och att en slinga går uppåt också? Annars vore det väldigt lite med bara två slingor på 130 kvm 1-planshus. När det är 22 mm rör från värmepumpen till förgreningen räcker det till klart mer än 130 kvm när det är ett modernt mycket välisolerat hus. Cirkulationspumpen ska räcka till men om själva värmepumpen är lagom dimensionerad även för även det nya förrådet är något man bör titta närmare på. Säkert finns en el-patron som kan ge den extra värme som behövs men i längden är det ju bra om den bara används ytterst lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.