Förbereder flytt till fritidshuset och söker tips på underhållsvärme av 3 småstugor (f.n offgrid) Sovstuga 25kvm, Allrum/kök 25kvm och Tvätt/Dusch 15 kvm (kommer bo utomlands minst halva vintrarna)

Min tanke är att koppla in mig på elnätet och ha 1st element i vardera stuga för underhållsvärme 10-15g. Dom 2 större stugorna kommer det eldas i vedkaminer och tvättstugan gasolkamin vid behov. Samtliga stugor kommer vara isolerade med träfiberisolering, och lite extra i tvättstugan.

Är det lönt att koppla in värmepumpar i mina småstugor eller har ni andra råd/tips?

Bor i Västra Götaland
 
  • Rött trähus, veranda, svenska flaggan, vedskjul, träd, molnig himmel, utomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det finns olika åsikter om det behövs underhållsvärme överhuvudtaget.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns olika åsikter om det behövs underhållsvärme överhuvudtaget.
Ja det gör ju det :)

Det finns ingen tillstymmelse av fukt i min stuga (-2021) som isolerades med träfiberisolering för att kunna kallställas, men jag hade behövt någon form av grundvärme även när jag bor i stugan :)


Om jag fortsättningsvis skall kallställa stugorna när jag är utomlands så blir det en Wallasvärmare som komplement när jag bor i stugan
 
Redigerat:
Uppskattningsvis skulle du kunna spara runt 3000 kWh/år med en luftluftvärmepump om du hela året höll 21 °C i en stuga på 25 kvm i Göteborgstrakten.

Om du bara håller 10 °C under hela uppvärmningssäsongen i en stuga på 25 kvm så skulle en luftluftvärmepump spara runt 1400 kWh/år.
 
Redigerat:
  • Gilla
JPL70
  • Laddar…
J Josth skrev:
Uppskattningsvis skulle du kunna spara runt 3000 kWh/år med en luftluftvärmepump om du hela året höll 21 °C i en stuga på 25 kvm i Göteborgstrakten.
Det låter väldigt mycket :) Min permanentbostad ligger några mil utanför Göteborg och där hade jag en årsförbrukning på 8000 kWh förra året (villa 130kvm +element 5g i friggebod) men då eldade jag ca 8 kubik

Hur mkt drar en liten värmepump ungefär om man bara vill ha underhållsvärme/grundvärme på 10-15g? Känns som att stugorna är för små för att man skall kunna räkna hem 3st värmepumpar jämfört med element när man eldar mycket och är bortrest 2-3mån under vintrarna.. men jag ställer frågan eftersom jag är osäker :)
 
Du kan ju köpa några begagnade elradiatorer för en billig peng och testa ett år och se vad utfallet blir. Därefter lätt att räkna på lönsamheten i tex luft-luft VP.
 
  • Gilla
JPL70
  • Laddar…
Ja har man gratis ved och eldar mycket så påverkar det givetvis hur mycket lutftvärmepumparna måste arbeta och därmed besparingen. Man kan jämföra med direktverkande el-radiatorer utan att elda på något sätt.
 
  • Gilla
JPL70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.