25 069 läst · 113 svar
25k läst
113 svar
Hantverkare överskider avtalade tiden med råge - vad göra nu?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 873 inlägg
Om jag var du hade jag inte kunnat sitta efter att ha blivit totalt rövknullad av alla tjänsteutförare. Om jag var du hade jag skämts över konsumentföraktet.V Villaägarenr1 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 3 862 inlägg
Mina takter, helt rätt resonerat.S Stubai skrev:Min erfarenhet säger att uterum och växthus som kommer i byggsatsform ofta har riktigt usel monteringsanvisning.
Bara att förstå datorlversättningen från ryska brukar vara två dagars jobb.
När jag missbedömt tidsåtgången när jag lämnat ett pris så brukar jag försöka medla.
Som exempel så hade jag lämnat pris på att klä in två skorstenar med plåt. Mkn beräknade tid var 3 dagar och materialåtgången 8 m2 plåt.
Innan jag var klar hade 5 dagar gått och 12 m2 plåt var förbrukad.
Mycket berodde på att skorstenarna var i sämre skick än väntat.
När jag var klar så sa jag till kunden att min beräkning inte höll, så jag undrade om jag kunde få ta betalt för förbrukat material och en dags arbete till. Jag var väl medveten om att kunden kunde säga nej, men han godtog mitt förslag.
Min åsikt är alltså att om man lämnat ett pris så är det rent krasst det som gäller, men om kalkylen inte håller tycker jag att man ska kunna prata med kunden men är man den som lämnat pris får man vara ödmjuk över det faktum att man räknat fel.
Jag skulle personligen aldrig lämna pris på att montera en byggsats om jag inte byggt exakt samma sak förut. Jag skulle istället erbjuda kunden hjälp i t ex 3 dagar för att sedan göra en utvärdering på vad som mer behöver göras.
Jag tycker helt klart att du ska prata med hantverkaren och försöka komma överens.
Efter en förhandling skall bägge parter vara lite missnöjda, typ.
/W
Som jag ser det är det inte ett problem ännu. TS har en offert som säger en uppskattning om Max 60 timmar. Den får avvika med Max 15%.
Än så länge är inget fakturerat. Hantverkaren har inte sagt att han kommer fakturera mer än så. TS har inte pratat kostnad, endast tid, med hantverkaren.
Så, ta upp frågan om kostnad med hantverkaren istället för tid. Red ut allt direkt med hantverkaren.
Än så länge är inget fakturerat. Hantverkaren har inte sagt att han kommer fakturera mer än så. TS har inte pratat kostnad, endast tid, med hantverkaren.
Så, ta upp frågan om kostnad med hantverkaren istället för tid. Red ut allt direkt med hantverkaren.
När jag pratade med Konsumentverket sa de att 15% överskridning endast gäller ifall hantverkaren endast anger en uppskattad tidsåtgång och utelämnar uppskattad maximal tidsåtgång. Iom att denna maximala tidsåtgång är angiven i vårt avtal är det denna utan avvikelse som gäller.Bart skrev:
Som jag ser det är det inte ett problem ännu. TS har en offert som säger en uppskattning om Max 60 timmar. Den får avvika med Max 15%.
Än så länge är inget fakturerat. Hantverkaren har inte sagt att han kommer fakturera mer än så. TS har inte pratat kostnad, endast tid, med hantverkaren.
Så, ta upp frågan om kostnad med hantverkaren istället för tid. Red ut allt direkt med hantverkaren.
Jag frågade också Konsumentverket angående pris- vs. tidsangivelser. De sa då att eftersom avtalet anger kostnad/timma samt uppskattad maximal tidsåtgång är detta att likställas med att ett maxpris i kronor har angivits.
Precis, vet inte än.
Kan nämna att i tisdags upptäckte vi att Willab garden missat att skicka med en mkt viktig detalj. Därför är arbetet just nu pausat sedan i tisdags - för att återupptas när detaljen kommit.
Har därför inte haft tillfälle att träffa honom.
Kan nämna att i tisdags upptäckte vi att Willab garden missat att skicka med en mkt viktig detalj. Därför är arbetet just nu pausat sedan i tisdags - för att återupptas när detaljen kommit.
Har därför inte haft tillfälle att träffa honom.
Är väl bara att jobba på och få det klart.
Kommer fakturan och det är på mer än 60 timmar, så betalar du för 60 och bestrider resten.
Om du nu har det svart på vitt att det är 60 timmar som är max då alltså.
Kommer fakturan och det är på mer än 60 timmar, så betalar du för 60 och bestrider resten.
Om du nu har det svart på vitt att det är 60 timmar som är max då alltså.
Det som är viktigt är komunikationen. Om hantverkaren har bedömt fel i timmar pga oförutsedda problem. Och kan förklara det för kunden. Och gärna tidigt när problemen nyligen upptäcks. Så borde hantverkaren har ryggen fri. Vill sen inte kunden förstå detta. Då kan inte hantverkaren göra mer.Workingclasshero skrev:
Så konsument ska acceptera att betala mycket mer än vad man trodde för att hantverkaren åtminstone inte klantat till det fullständigt? Säger ganska mycket om branschen.Workingclasshero skrev:
Hej
Att bygga tar alltid längre tid än man tror.
Nu är ju inte det någon relevant ursäkt, men du tog det på löpande räkning.
Kan du beskriva om hantverkaren "såsar" eller om han jobbar på duktigt och om det är kvalitet på hans hantverk.
När man bygger skall saker packas upp, tas fram, läsas instruktioner, byggas, städas osv, så det finns många parametrar som påverkar i slutänden.
Är hantverkaren duktig och du nöjd med insatsen så får du på sin höjd påtala att det "drog iväg" lite mer än det var tänkt, så kan vi justera slutsumman lite så slutstädar jag, typ så.
Så är du nöjd med bygget så ska du inte känna dig lurad tycker jag, och var glad att du hittat en riktig hantverkare.
/W
Precis, se till att jobbet görs klart och betala sedan för avtalad maximal tidsåtgång. Att hantverkaren jobbar de sista timmarna gratis är hans problem.M Mortsken skrev:
Det komplicerar saken att TS varit med i projektet och ev. sölat bort tid. Verkligen förvånad att Konsumentverket svarar så, men frågan kanske vinklats och lite fakta utelämnats...tex att TS varit med och byggt hela tiden.E eztoril skrev:När jag pratade med Konsumentverket sa de att 15% överskridning endast gäller ifall hantverkaren endast anger en uppskattad tidsåtgång och utelämnar uppskattad maximal tidsåtgång. Iom att denna maximala tidsåtgång är angiven i vårt avtal är det denna utan avvikelse som gäller.
Jag frågade också Konsumentverket angående pris- vs. tidsangivelser. De sa då att eftersom avtalet anger kostnad/timma samt uppskattad maximal tidsåtgång är detta att likställas med att ett maxpris i kronor har angivits.
Hoppas verkligen att snickaren/företagaren läser här och ser hur TS planerar att låta honom jobba klart, och sedan innehålla resterande belopp.
Vi har ännu ej (?) fått redovisat vilket Willab Garden uterum det handlar om.