V Villaägarenr1 skrev:
Säg de till honom när han dyker upp nästa arbetsdag, "jag tänker endast betala 60 timmar, de har hallå konsument sagt"

Om han jobbat hela tiden skulle jag skämmas om jag var du!
Om jag var du hade jag inte kunnat sitta efter att ha blivit totalt rövknullad av alla tjänsteutförare. Om jag var du hade jag skämts över konsumentföraktet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Davidbagare
Vad är hans förklaring att det drar ut på tiden?
 
S Stubai skrev:
Min erfarenhet säger att uterum och växthus som kommer i byggsatsform ofta har riktigt usel monteringsanvisning.
Bara att förstå datorlversättningen från ryska brukar vara två dagars jobb.

När jag missbedömt tidsåtgången när jag lämnat ett pris så brukar jag försöka medla.
Som exempel så hade jag lämnat pris på att klä in två skorstenar med plåt. Mkn beräknade tid var 3 dagar och materialåtgången 8 m2 plåt.
Innan jag var klar hade 5 dagar gått och 12 m2 plåt var förbrukad.
Mycket berodde på att skorstenarna var i sämre skick än väntat.
När jag var klar så sa jag till kunden att min beräkning inte höll, så jag undrade om jag kunde få ta betalt för förbrukat material och en dags arbete till. Jag var väl medveten om att kunden kunde säga nej, men han godtog mitt förslag.

Min åsikt är alltså att om man lämnat ett pris så är det rent krasst det som gäller, men om kalkylen inte håller tycker jag att man ska kunna prata med kunden men är man den som lämnat pris får man vara ödmjuk över det faktum att man räknat fel.
Jag skulle personligen aldrig lämna pris på att montera en byggsats om jag inte byggt exakt samma sak förut. Jag skulle istället erbjuda kunden hjälp i t ex 3 dagar för att sedan göra en utvärdering på vad som mer behöver göras.

Jag tycker helt klart att du ska prata med hantverkaren och försöka komma överens.
Mina takter, helt rätt resonerat.
Efter en förhandling skall bägge parter vara lite missnöjda, typ.

/W
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Som jag ser det är det inte ett problem ännu. TS har en offert som säger en uppskattning om Max 60 timmar. Den får avvika med Max 15%.

Än så länge är inget fakturerat. Hantverkaren har inte sagt att han kommer fakturera mer än så. TS har inte pratat kostnad, endast tid, med hantverkaren.

Så, ta upp frågan om kostnad med hantverkaren istället för tid. Red ut allt direkt med hantverkaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Som jag ser det är det inte ett problem ännu. TS har en offert som säger en uppskattning om Max 60 timmar. Den får avvika med Max 15%.

Än så länge är inget fakturerat. Hantverkaren har inte sagt att han kommer fakturera mer än så. TS har inte pratat kostnad, endast tid, med hantverkaren.

Så, ta upp frågan om kostnad med hantverkaren istället för tid. Red ut allt direkt med hantverkaren.
När jag pratade med Konsumentverket sa de att 15% överskridning endast gäller ifall hantverkaren endast anger en uppskattad tidsåtgång och utelämnar uppskattad maximal tidsåtgång. Iom att denna maximala tidsåtgång är angiven i vårt avtal är det denna utan avvikelse som gäller.

Jag frågade också Konsumentverket angående pris- vs. tidsangivelser. De sa då att eftersom avtalet anger kostnad/timma samt uppskattad maximal tidsåtgång är detta att likställas med att ett maxpris i kronor har angivits.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Oavsett så vet du fortfarande inte om hantverkaren planerar att fakturera tiden eller inte? Eller hur? Börja där.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Precis, vet inte än.

Kan nämna att i tisdags upptäckte vi att Willab garden missat att skicka med en mkt viktig detalj. Därför är arbetet just nu pausat sedan i tisdags - för att återupptas när detaljen kommit.
Har därför inte haft tillfälle att träffa honom.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Är väl bara att jobba på och få det klart.
Kommer fakturan och det är på mer än 60 timmar, så betalar du för 60 och bestrider resten.
Om du nu har det svart på vitt att det är 60 timmar som är max då alltså.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Mina takter, helt rätt resonerat.
Efter en förhandling skall bägge parter vara lite missnöjda, typ.

/W
Det som är viktigt är komunikationen. Om hantverkaren har bedömt fel i timmar pga oförutsedda problem. Och kan förklara det för kunden. Och gärna tidigt när problemen nyligen upptäcks. Så borde hantverkaren har ryggen fri. Vill sen inte kunden förstå detta. Då kan inte hantverkaren göra mer.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Mina takter, helt rätt resonerat.
Efter en förhandling skall bägge parter vara lite missnöjda, typ.

/W
Ja precis, klockren slutsats.
Är någon part nöjd har den andre blivit lurad!
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Att bygga tar alltid längre tid än man tror.
Nu är ju inte det någon relevant ursäkt, men du tog det på löpande räkning.
Kan du beskriva om hantverkaren "såsar" eller om han jobbar på duktigt och om det är kvalitet på hans hantverk.
När man bygger skall saker packas upp, tas fram, läsas instruktioner, byggas, städas osv, så det finns många parametrar som påverkar i slutänden.
Är hantverkaren duktig och du nöjd med insatsen så får du på sin höjd påtala att det "drog iväg" lite mer än det var tänkt, så kan vi justera slutsumman lite så slutstädar jag, typ så.
Så är du nöjd med bygget så ska du inte känna dig lurad tycker jag, och var glad att du hittat en riktig hantverkare.

/W
Så konsument ska acceptera att betala mycket mer än vad man trodde för att hantverkaren åtminstone inte klantat till det fullständigt? Säger ganska mycket om branschen.
 
M Mortsken skrev:
Är väl bara att jobba på och få det klart.
Kommer fakturan och det är på mer än 60 timmar, så betalar du för 60 och bestrider resten.
Om du nu har det svart på vitt att det är 60 timmar som är max då alltså.
Precis, se till att jobbet görs klart och betala sedan för avtalad maximal tidsåtgång. Att hantverkaren jobbar de sista timmarna gratis är hans problem.
 
V Villaägarenr1 skrev:
Säg de till honom när han dyker upp nästa arbetsdag, "jag tänker endast betala 60 timmar, de har hallå konsument sagt"

Om han jobbat hela tiden skulle jag skämmas om jag var du!
Gör inte det. Låt honom jobba klart först. Därefter betalar du för 60 timmar.
 
Är det bara jag som tolkar avtalet att efter 60h måste hantverkaren stämma av om de ska fortsätta eller avbrytas? Inte att han måste göra klart det obetalt..
 
S
E eztoril skrev:
När jag pratade med Konsumentverket sa de att 15% överskridning endast gäller ifall hantverkaren endast anger en uppskattad tidsåtgång och utelämnar uppskattad maximal tidsåtgång. Iom att denna maximala tidsåtgång är angiven i vårt avtal är det denna utan avvikelse som gäller.

Jag frågade också Konsumentverket angående pris- vs. tidsangivelser. De sa då att eftersom avtalet anger kostnad/timma samt uppskattad maximal tidsåtgång är detta att likställas med att ett maxpris i kronor har angivits.
Det komplicerar saken att TS varit med i projektet och ev. sölat bort tid. Verkligen förvånad att Konsumentverket svarar så, men frågan kanske vinklats och lite fakta utelämnats...tex att TS varit med och byggt hela tiden.
Hoppas verkligen att snickaren/företagaren läser här och ser hur TS planerar att låta honom jobba klart, och sedan innehålla resterande belopp.
Vi har ännu ej (?) fått redovisat vilket Willab Garden uterum det handlar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.