Grunden till huset närmast jorden har luckrats upp (troligtvis pga fukt). Min fråga är hur man ska göra för att ”täta” denna när den ligger i marknivå? Antar att det inte räcker med putsbruk när det är en blandning av stora stenblock och mindre stenar?
 
  • Grävspade vid husgrund, grävt hål, exponerad jord, skadad grund, underhållsarbeten antyds, grönt gräs, stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönmålad vägg, eroderad grund, synliga stenar och jord, grässtrån i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla, mörserade tegelstenar, slitet trä, spindelväv, liten planta, naturligt ljus, detalj av byggnad eller struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spola rent med vattenslangen och putsa igen med lämpligt bruk.
 
  • Gilla
MrIJ
  • Laddar…
useless useless skrev:
Spola rent med vattenslangen och putsa igen med lämpligt bruk.
Vad vore lämpligt bruk?
 
Känns mer som marken har försvunnit under huset än att bruket har luckrat upp sig, skulle i alla fall funderar på om så är fallet.
 
T topmount skrev:
Känns mer som marken har försvunnit under huset än att bruket har luckrat upp sig, skulle i alla fall funderar på om så är fallet.
Efter att bruket släppte när man slog i det så ville jag se vad man hade byggt grunden av, så jag ”dammade av” det lite, varför det ser naket ut. Det verkar som att första nivån består av stenar. Kanterna av sockeln stöttas upp av block, ev. lecablock eller mursten. Så jag tror inte marken har sjunkit undan. Sen tror jag att övrig konstruktion ev också är block.
 
Redigerat:
M MrIJ skrev:
Vad vore lämpligt bruk?
Stenar är hårda, så jag hade kört med vanlig enkel betong.
 
Kör på vanligt A bruk om resten av sockeln upplevs som hård med hög hållfasthet, dvs det ska knappt repas med överdrivet våld, annars kör på B bruk. Du kan även köpa en säck med ren cement och blanda till en soppa att använda som primer att putsa på. Konsistensen ska vara mellan soppa och smoothie som du penslar ut på fuktat underlag och putsningsarbetet påfördes direkt.
 
N
Skulle säga hyfsat styv finbetong, och tryck in med smal slev.
Och sen avsluta med cementbruk A sista cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.