Hej!

Vi ger precis dränerat om (isodränmetoden) och fyllt igen med befintliga massor som är en blandning av jord, lite lera och små sten. Som djupast ligger dräneringsrör ca 2,5 meter under marknivå. Dagvattenrör ligger 1,5 meter djupt på makadam och ovanför det är det varsamt packat. Under dagvattenrör är det kört ordentligt med padda.

Vi ska lägga gatsten (10x10) runt huset nu. Vi har fått en del olika råd för hur länge vi ska vänta med att lägga marksten sa att marken sjunker klart innan. Har fått höra från 3 månader till 12 månader (fyra årstider).

Är det någon här som har koll på hur länge man ska vänta?

Tack på förhand!
 
U
Vänta minst en vintersäsong. Alltså dränerad du vår så får du vänta till våren efter. Men dränerar du höst kan du göra det redan första våren.
Så 6-12mån beroende på när du dränerat.
 
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
Sticker ut hakan och säger att det tar betydligt längre än ett år för marken att sätta dig men det finns mängder av faktorer som spelar in.
Saker som typ av massor, djup, temperaturer över året, hur mycket man komprimerar massorna efteråt m.m.

Min erfarenhet är först när jag bytte avlopp och dränerande 2010.
Vi försökte trycka så gott det gick med grävmaskinen och vi återfyllde med befintliga massor.

Trädgård med uppriven mark, person på verandan, hus i bakgrunden, grå molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter en vinter tyckte jag det hade satt sig och la marksten.

Stentrappa, kakelgång, grönt gräs, buskar, utomhus, soligt, grå vit arkitektur, dagsljus, skuggor, trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det såg fint ut några år men efter många år satte det sig mer rakt över avloppsröret.

En lång vit metallbalk ligger på gränsen mellan en gräsmatta och en stenlagd yta utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En annan sak jag märkt är där regnet inte kommer år så tar det längre tid för marken att sätta sig.
Jag har relativt långt takutskjut och även under balkongen märker jag att det tar mycket lång tid för marken att sätta sig.
2013 dränerande jag framsidan och under balkongen.

Hus med balkong, grävmaskin gräver i trädgården, högar av jord, grävarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



När jag grävde lite där under för något år sedan så märktes hur lös marken var och jag har knappt sett att det satt sig något alls.

En annan gång grävde vi ner ett rör för ett breddavlopp för den gamla grävda vattenbrunnen.
Fyllde igen på våren och sådde gräd men efter en torr sommar så satte det sig mycket så fort regnet kom på sensommaren.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
Tack för utförliga svar. Det gör dock att jag blir osäker om jag ska våga lägga stenen nästa sommar. Bra input om ytor som inte får regn, det får jag lösa.

sjunker markstenen där jag dränerar börjar även marken luta mot huset vilket är riktigt kasst…
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
Det låter ju som du packat ganska bra och ett alternativ är ju att lägga lite extra fall ut från huset så gör det inte så mycket om det sätter sig något.
Som du ser på min bild så handlar det om ca 20mm.
 
Den tanken har slagit mig också. Att lägga lite extra högt närmast huset.
 
P Mikael Nils skrev:
Den tanken har slagit mig också. Att lägga lite extra högt närmast
P Mikael Nils skrev:
Tack för utförliga svar. Det gör dock att jag blir osäker om jag ska våga lägga stenen nästa sommar. Bra input om ytor som inte får regn, det får jag lösa.

sjunker markstenen där jag dränerar börjar även marken luta mot huset vilket är riktigt kasst…
Vad innebär "varsamt packat"?
Har ytan paddats med markvibrator?
Om så hur stor?

Principiellt går det utmärkt att lägga gatsten och vilken annan ytbeläggning som helst direkt även om man har grävt ner till ett par meters djup.
Förutsatt att man har packat till ordentligt efter hand.
Har man inte packat till ordentligt så är risken stor för sättningar.
 
Claes Sörmland
Jag som har lera vill nog att minst tre vintrar hinner passera. Först sjunker det mycket, andra vintern lite mindre och efter tredje vintern så är vi tillbaka på startnivå. Sen rör det sig bara lite de kommande vintrarna.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Vad innebär "varsamt packat"?
Har ytan paddats med markvibrator?
Om så hur stor?

Principiellt går det utmärkt att lägga gatsten och vilken annan ytbeläggning som helst direkt även om man har grävt ner till ett par meters djup.
Förutsatt att man har packat till ordentligt efter hand.
Har man inte packat till ordentligt så är risken stor för sättningar.
Yes en markvibratot från Husqvarna på 96 kg användes. Men ovanför dagvattenrör användes den sparsamt och inte alls intill Isodränskivorna. Tryckte till med grävskopan löpandes när massorna lades dit också
 
P Mikael Nils skrev:
Hej!

Vi ger precis dränerat om (isodränmetoden) och fyllt igen med befintliga massor som är en blandning av jord, lite lera och små sten. Som djupast ligger dräneringsrör ca 2,5 meter under marknivå. Dagvattenrör ligger 1,5 meter djupt på makadam och ovanför det är det varsamt packat. Under dagvattenrör är det kört ordentligt med padda.

Vi ska lägga gatsten (10x10) runt huset nu. Vi har fått en del olika råd för hur länge vi ska vänta med att lägga marksten sa att marken sjunker klart innan. Har fått höra från 3 månader till 12 månader (fyra årstider).

Är det någon här som har koll på hur länge man ska vänta?

Tack på förhand!
Har gjort en dränering som var packad med endast tryck av skopa, dock med en L60, redan vid höstregnet började sättningar uppstå som fick efterfyllas, vår mark bestod mestadel av morän. Jag skulle säga att de vore lämpligt att sätta plattor efter våren då marken torkat upp.
 
  • Gilla
Pularen1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.