Hej! Som många vet gäller andra lånekrav vid köp av en ”bebyggd lantbruksenhet” (typkod 120 hos Skatteverket). Jag och min sambo vill köpa en fastighet med några ekonomibyggnader och lite mark. Ekonomibyggnaderna och marken medger ingen lantbruksverksamhet. Är i princip ett hus med en stor trädgård och nån lada.

Jag har hört att folk ändå fått låna 85%. Har ni några tips när man förhandlar med banken? Finns det någon bank som oftare än andra medger lån även om fastigheten har typkod 120?
 
Storbankerna ska väl klara av det. Annars är Landshypotek och Länsförsäkringar ofta bra val.

Det är oftast högre ränta på lantbruksfastigheter, så om det verkligen bara är en villa, ett par ekonomibyggnader och några tusen kvadratmeter kan det vara värt ansträngningen att få det omtypat till 200-serien.
 
  • Gilla
blade122222 och 1 till
  • Laddar…
P
LF kan det där med typ 120.
Hade Danske Bank innan men de gjorde att vi tappade en affär.
LF hade andra nivåer på amortering när det var typ 120. Ring och hör.

En notis om typ 120.
Med typ 120 så är ni automatiskt näringsidkare och skatteverket kommer vilja att ni skickar NE blanketten varje så. Dom vill alltså veta värdet på byggnaderna etc.
Sen är de också lite kinkiga med att sätta solceller på andra byggnader än bostaden om ni nu tänker er att lyfta bidrag.....
 
  • Gilla
blade122222 och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Det låter ju inte omöjlig i alla fall. Ska ringa Länsförsäkringar👍
 
Vi köpte fastighet med typkod 120 och fick vanligt lån hos Handelsbanken. På vår fastighet värderas enligt taxeringsvärdet tomtplatsen med bostadshuset klart högre än både jordbruksmarken och ekonomibyggnaderna tillsammans. Banken hade inga invändningar mot vanligt lån.
 
G Geografica skrev:
Vi köpte fastighet med typkod 120 och fick vanligt lån hos Handelsbanken. På vår fastighet värderas enligt taxeringsvärdet tomtplatsen med bostadshuset klart högre än både jordbruksmarken och ekonomibyggnaderna tillsammans. Banken hade inga invändningar mot vanligt lån.
Hej,
Vad har ni för ränta i dag på eran fastighet.
Hur stor är eran fastighet?
Jag har en fastighet med typkod 120 på totalt 12ha, 8ha åker och 4ha betesmark + lite skog.
Med nybyggt boningshus och flera ekonomibyggnader, lite utanför Halmstad.
Banken säger att räntan är ca 20-30 punkter högre för att det kostar banken mer att låna ut till en 120 fastighet mot vad det gör mot ett "vanligt lån" 220 typkod. detta känns konstigt!

Grattis till er:)
/ Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.