Hej!
Här spöregnar det och jag inreder ett förvaringsrum i källaren från 40-talet.

Finns golvbrunnar i flera av rummen och nu lyfte jag på ett (varit täckt av stålplåt plus sand i många många år). Alltså inte använd.

Betyder det här att brunnen är "aktiv" i brist på ett bättre ord? Vill ju helst plugga den.

Varning för bilderna hehe.
 
  • Rostig, sliten cirkulär öppning med falnande grönt ytskikt och korniga vita avlagringar på mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten golvbrunn utan lock, skräp, rost och skadat grönt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Emelie5 skrev:
Hej!
Här spöregnar det och jag inreder ett förvaringsrum i källaren från 40-talet.

Finns golvbrunnar i flera av rummen och nu lyfte jag på ett (varit täckt av stålplåt plus sand i många många år). Alltså inte använd.

Betyder det här att brunnen är "aktiv" i brist på ett bättre ord? Vill ju helst plugga den.

Varning för bilderna hehe.
Här kommer en bild från ett annat rum. Här var det torrt och sandig konsistens.
 
  • Sliten gatubrunn med trasig betong och synligt rör, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Vill du vara helt säker på att inget regnvatten trycker upp "bakifrån" så bilar du fram brunnarna och kapar anslutande rör.

Proppa med JET-koppling eller övergångskoppling typ Fernco, i kombination med gjutjärnspropp.

= Klart!

Metallklamma med skruvar för fäste eller justering, möjligen en slangklämma eller rörklämma, inrättningsteckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart gummikoppling med metallklämmor, röranslutning, isolerad vit bakgrund, VVS-komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart cylinder, dimensionerade höjd (A) och diameter (Dim), vit bakgrund, teknisk ritning eller illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan även montera en backventil på inkommande avlopp för att skydda hela huset från bakvatten.

3D-illustration av en orange brandsläckningsventil utan anslutna slangar mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Vill du vara helt säker på att inget regnvatten trycker upp "bakifrån" så bilar du fram brunnarna och kapar anslutande rör.

Proppa med JET-koppling eller övergångskoppling typ Fernco, i kombination med gjutjärnspropp.

= Klart!

[bild]
[bild]
[bild]

Man kan även montera en backventil på inkommande avlopp för att skydda hela huset från bakvatten.

[bild]
Stort tack! Ska undersöka. Låter som ett större projekt men som ska göras så småningom. Baserat på bilderna: kan jag fortsätta med att täcka brunnarna tills dess? Med gott samvete? Verkar inte ha svämmat över tidigare.
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.