Har en vattenutkastare som läcker.
Den läcker längst fram vid nyckeln.
Huset är i från 79. Står VA på den. Tog isär den. Finns en packning längst in. Samt en "träpackning"eller papperspackning längst ut. Där läcker den lite också. Men det går ju fixa med gängtejp. I övrigt ser jag inga fler packningar borde det inte finnas nått vid gängan på bild 2?

Tips
Tack på förhand.
 
  • Hålls cykelventil, bakgrund: cykelverktyg på marken, släpvagn, grönt verktyg, avslappnade skor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en demonterad kran eller ventil, stenhusvägg och del av person i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
VA är förkortning av Vårgårda Armatur, ingår nu i Gustavsberg men har namnet Vatette.

Hur ser ventilkäglan ut från "andra hållet"?
Hur ser spindeln ut där du håller?
 
Demmpa Demmpa skrev:
VA är förkortning av Vårgårda Armatur, ingår nu i Gustavsberg men har namnet Vatette.

Hur ser ventilkäglan ut från "andra hållet"?
Hur ser spindeln ut där du håller?
 
  • En vattenkran ansluten till en grön trädgårdsslang mot en stenvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller vattenkran, bakgrund med grön slang, vita tegelväggar, två personer i sandaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svärdsliknande metallföremål med fjäder mot stenvägg, möjligtvis en del av lampstolpe eller konstinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallutlopp med ansluten grön trädgårdsslang mot en vitputsad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser nästan ut som att någon tidigare har bytt ventilkäglan och gjort ett litet hempatent.
Ser ut som att någon har sågat av pinnen på en vanlig ventilkägla samt borrat ett hål i käglan,
Mässingfärgad genomföring med svart gummitätning, möjligtvis till en bildörr eller kaross.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Står det något på sidan av ventilkäglan?
 
Inspirerad av tråden och vad jag trodde var en likadan läckande utkastare skruvade jag isär min, men här ser spindeln annorlunda ut.
Har jag en lös krankägla här? Den sitter hårt fast och jag vågar inte banka loss den utan att veta att jag får ihop det igen. Hand håller rostig metalldel framför vägg och ventil med orange handtag, grus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en rostig spik med två små keramikisolatorer, troligen en gammal telegraf- eller telefonledningsspik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en rostig spik eller bult, betongbakgrund, fokus på föremålet, otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en vattenkranadapter nära en slangenhet mot en vit vägg och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade en lös krankägla, och hittade dessutom en ny i en bra-att-ha-låda så nu är kranen betydligt enklare att stänga så den håller tätt.
Den läcker dock minst lika mycket som innan vid reglaget när kranen är öppen. Utomhuskran med dubbelkoppling och två anslutna trädgårdsslangar, droppande vatten, på grusgrund mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon lösning på det?
 
Fortsatte pilla med kranen och hittade en packning till, inuti hylsan. Letade i en annan bra-att-ha-låda och hittade en passande o-ring, så nu är kranen tät!

Närbild på finger som håller en metallisk objekt, möjligen en del av ett verktyg eller maskin, otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller ett slitet, öppet rör mot kameran, med suddig bakgrund som visar en fot och väska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lite pyssligt att peta ut, lyckades till slut med en sådan här bit.

Närbild av en hand som håller en SIM-kortutmatningsverktyg mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ledsen för trådkapning, men jag tror att det är den packningen du behöver byta för att täta kranen om den läcker där.
 
F fredrik.johansson skrev:
Fortsatte pilla med kranen och hittade en packning till, inuti hylsan. Letade i en annan bra-att-ha-låda och hittade en passande o-ring, så nu är kranen tät!

[bild][bild]


Lite pyssligt att peta ut, lyckades till slut med en sådan här bit.

[bild]

Ledsen för trådkapning, men jag tror att det är den packningen du behöver byta för att täta kranen om den läcker där.
Tack. Ska kolla om jag har en sådan packning. Såg ingen innan men nu vet jag vad jag ska öeta efter.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.