Har ett plommonträd som jag borde hjälpt på traven tidigare, men har bara glatt mig åt att i år verkar det bli mycket frukt.

Nu ser jag att grenar knäcks / håller på att knäckas för att de är så tunga. Se bilder.

Några råd om vad jag ska göra för att rädda årets skörd?
Den grenen som är nästan helt knäckt (andra bilden) funderar jag på att såga av och offra. De övriga har nog näringstillförsel fortfarande, borde jag stötta dem genom att ställa en pinne på marken och binda fast i grenen kanske?

Undrar även vad jag bör göra till kommande år?

Tack på förhand för tips och idéer



Ett överbelastat plommonträd med grenar som böjer sig under tyngden av frukten framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brytpunkt på en gren av ett plommonträd med tung fruktlast, grenen vilar på en annan gren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan knäckt gren på ett plommonträd överbelastad med omogna plommon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Överbelastad gren på plommonträd med omogna frukter och synligt brott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plommonträd med grenar fulla av omogna frukter mot himlen, vissa grenar ser böjda ut under vikten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Gallra bort hälften av plommonen innan det går så långt.
 
  • Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…
Det verkar vara Viktoria-plommon som brukar ge alltför riklig skörd. Det räcker nog inte med att gallra hälften - jag brukade ta bort 75%. Resterande blir då väldigt mycket godare.
TS sågar snyggt av de skadade grenarna nu, efter skörden. Visst kan trädet ytterligare beskäras nu - men jag skulle avvakta då det blir snyggare med naturlig växt - såvida det årligen gallras jättehårt.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Samma visa här och mitt 12-åriga Victoria-träd fick tyvärr tas ner helt, trots att jag rensat bort 80% av karten. Hela stammen brast i två delar. Dessa sorter (Opal, Victoria, m.fl.) är sönderförädlade och klarar inte av att bära sin egen frukt längre.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
... mitt 12-åriga Victoria-träd fick tyvärr tas ner helt
Viktoria är ett mycket smakrikt plommon och gallrar man det noga fr o m när det börjar ge skörd och därigenom hindrar stamfläkning tycker jag inte man ska avstå från denna sort.
 
yonna yonna skrev:
Viktoria är ett mycket smakrikt plommon och gallrar man det noga fr o m när det börjar ge skörd och därigenom hindrar stamfläkning tycker jag inte man ska avstå från denna sort.
Håller med om smaken, men jag har skött minutiöst efter rekommendationer utan att lyckats hålla det oskadat. Får höra samma sak från bekanta också. Hade Victoria suttit på en svagväxande grundstam hade det mått bättre. Det får blir Reine Claude d'Oullins nästa plommonträd
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Tack för svar.

Hur beskär ni? Tar ni bort 50-75 % av smågrenar från en större gren innan frukten börjar komma över huvud taget (på våren)? Eller klipper man bort knippen av frukt med sekatören precis när den börjar komma?

Frågan är om jag kan rädda de grenar som bara delvis är fläkta, med tanke på årets skörd, om jag tar bort hälften eller mer av de ännu icke mogna plommonen?
 
Det är inte smågrenarna utan plommonkarten som ska tas bort. Ca fingrars bredd mellan varje kart. Såga snyggt av alla de grenar som har skada liksom de grenar som är delvis fläkta. Rätt tid är nu.

Nu när frukten börjar bli mogen är det också lämpligt att gallra, även om det eg är försent.

Städa marken under trädet efter gallringen (för att undvika ohyra/getingar).
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Vi är novis på plommon efter inflytt i nytt hus. Fyra stora grenar med hundratals plommon har redan knäckts. Ställde barnvagnen under (bra skugga) dagen innan den första grenen gick av. Som tur var så hände inget.

Vi har renskurit de grenar som gått av samt stöttat upp med reglar på riskställen. Än så länge så har det klarat de skånska vindarna.
Till nästa år så ska vi gallra rätt hårt.
 
Bilden också..
Trädgårdsbild som visar blommande buskar, ett stort träd och en steg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Samma problem med mitt opal, som planterades för tre eller fyra år sedan. Jag såg problemet redan i juni och började kartgallra men jag tog alldeles för lite. Snålheten bedrar visheten och det där. Till slut fick jag bygga en bur över trädet av några gamla brädor och hänga snören ifrån som stöttar grenarna. Och det funkar, jag äter plommon just nu så jag mår dåligt. Men jag kommer nog att korta in de längsta grenarna nästa sommar när trädet vilar från frukt, opal får ju bara vartannat år.
 
M martinradbo skrev:
Har ett plommonträd som jag borde hjälpt på traven tidigare, men har bara glatt mig åt att i år verkar det bli mycket frukt.

Nu ser jag att grenar knäcks / håller på att knäckas för att de är så tunga. Se bilder.

Några råd om vad jag ska göra för att rädda årets skörd?
Den grenen som är nästan helt knäckt (andra bilden) funderar jag på att såga av och offra. De övriga har nog näringstillförsel fortfarande, borde jag stötta dem genom att ställa en pinne på marken och binda fast i grenen kanske?

Undrar även vad jag bör göra till kommande år?

Tack på förhand för tips och idéer



[bild] [bild]

[bild] [bild] [bild]
 
Skratta inte nu men ta brett silvertejp ett par varv tills plommonen är mogna. Sedan bör du såga av grenar till hösten så det kan ta nya skott till våren
 
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Skratta inte nu men ta brett silvertejp ett par varv tills plommonen är mogna. Sedan bör du såga av grenar till hösten så det kan ta nya skott till våren
Jag tänkte själv på att inte ta bort nåt nu, och istället laga/stötta trädet tills skörden är klar. Men, jag valde ändå att såga bort allt som var skadat nu, mest för att jag inte trodde på att frukten som satt på de grenarna skulle få tillräcklig näring för att mogna.

Å framför allt, så känns det som att mognaden kommer väldigt sent jämfört med många andra. Så magkänslan sa mig att de stora mängden frukt gör att kanske ingenting orkar mogna ordentligt.

Så nu är allt skadat bortsågat, och kvarvarande grenar har jag rensat bort lite omogen frukt från så får vi se senare i höst om det var rätt beslut.
 
  • Älska
Ann-lousa
  • Laddar…
Önskar jag läst denna tråd innan detta hände :(
För 3 år sen gick botten raden av grenar av och i år gick de 3 sista av hade gallrat massor och dessutom kapat av en hel del grenar för att förebygga men räckte vist inte.
Jag bor på zon 3 och skulle vilja ha fler frukt träd några rekommendationer?
Jag har äpple körsbär, biggarå och päron skulle vilja bygga ut med andra frukter några tips?
 
  • Trädgrenar på marken, grönt gräs, klar himmel, rött hus i bakgrunden, trätrumma nära.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solig dag, grönt gräs, nedbruten gren, röd lada, trädblad, klar blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Jonobe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.