Hej,
Någon som vet om en sådan gammal innerdörr till ett pannrum innehåller asbest?dörren är från 1971.
 
  • Informationsskylt på en dörrkant, Svensk Dörrteknik, säkerhetskod, träyta, skruv, delvis skymd dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Det man ser på din bild är trä. Sitter det någon skiva utanpå träet?
Klass B15 är inte mycket till brandskydd i sig: [länk]
Bakom dörren sitter en modern typ av brandskyddsskiva skruvad. Det jag undrar är om det inuti dörren kan sitta typ eternit eller liknande? Det märks att just pannrumsdörren är tjockare än övriga dörrar i källaren.
 
P
M Mapet890 skrev:
Hej,
Någon som vet om en sådan gammal innerdörr till ett pannrum innehåller asbest?dörren är från 1971.
Tänkte du såga eller borra i dörren ?
Annars spelar det ingen roll om det är lite eller mycket asbest i dörren.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Tänkte du såga eller borra i dörren ?
Annars spelar det ingen roll om det är lite eller mycket asbest i dörren.
Jag tänkte måla karm och dörr, vill helst skruva bort skivan bakom och även eventuellt såga av dörren i nedkant för luftspalt
 
BirgitS
M Mapet890 skrev:
Bakom dörren sitter en modern typ av brandskyddsskiva skruvad. Det jag undrar är om det inuti dörren kan sitta typ eternit eller liknande? Det märks att just pannrumsdörren är tjockare än övriga dörrar i källaren.
Eftersom dörren i sig bara står emot brand i 15 minuter har jag svårt att tro att den innehåller något brandskydd t.ex. asbest.
För övrigt håller jag med Peter787.
 
BirgitS
M Mapet890 skrev:
Jag tänkte måla karm och dörr, vill helst skruva bort skivan bakom och även eventuellt såga av dörren i nedkant för luftspalt
Ta prov för säkerhets skull om du ska såga i den. Det kostar under 1000 och då vet du säkert.
 
M Mapet890 skrev:
Jag tänkte måla karm och dörr, vill helst skruva bort skivan bakom och även eventuellt såga av dörren i nedkant för luftspalt
Kapa dörren utomhus och använd munskydd så är du säker. Möjligtvis kan skivan på insidan vara av eternit med asbest i.
 
M Mapet890 skrev:
Jag tänkte måla karm och dörr, vill helst skruva bort skivan bakom och även eventuellt såga av dörren i nedkant för luftspalt
Behöver inte dörren vara brandklassad längre?
Ingen ved-/oljepanna etc?
 
Tack för alla svar, kanske kan ta bort brickor för nyckelhålet och kolla om jag ser något,
Det finns ingen panna kvar i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.