Hej,
Jag undrar om det är att ta sig vatten över huvudet att flytta detta uterum - dvs att på ett säkert sätt demontera det från fasaden och ställa på mark 10 m längre bort - på plint till exempel. Känns dumt att slänga så mycket råvaror för ett helt fungerande uterum. Huset ska få en permanent tillbyggnad.

Och hur skulle det göras rent tekniskt? Ingen lift kan komma åt pga läget. Sitter ca 150 cm upp från mark, är ca 4 m djup och 10 m långt..
 
  • Träutbyggnad med genomskinligt tak, stödd på stolpar, ansluten till grönt hus, omgiven av grönska och kuperad trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte demontera och märka upp delarna ordentligt? Så gjorde jag när jag var tvungen att temporärt flytta mitt uterum.
 
  • Gilla
btc999 och 2 till
  • Laddar…
Irrelevant, jag vet.
Men jag måste fråga, är det där hela grunden eller har du redan demonterat något under?

4*10m är på tok för tungt att hantera utan maskiner.
Plocka bort tak och glas.
Ramverket för taket och golvet kan du kapa på långsidorna så du får hanterbara "fack" som du kan flytta till rätt plats. Väl på plats kan du skruva facken i en ny bärlina utanpå den gamla.
Möjligtvis spika ihop med spikplåtar men jag tror det skulle bli ganska krokigt.

Men personligen skulle jag nog montera ner hela altanen, bit för bit.
 
  • Gilla
btc999
  • Laddar…
Tack för bra svar!

För att svara på frågan så verkar det som att det är allt, ja. Ingen demontering har gjorts innan. Den verkar vara fast i fasaden - tak och längs golv förutom de stödpelare som finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.