Hej!
Vet inte riktigt var jag ska placera den här texten men behöver verkligen hjälp av någon som kan sina grejer angående avlopp o företag. Äger en gård med olika fastigheter på byggda allt från slutet av 1800-talet o framåt.

I slutet av juni 2011 började avloppsvatten bubbla upp ur marken på kortsidan av ett av husen. Kommunalt avlopp anslöts till huset hösten 2010. Försäkringsbolaget kontaktades i tron om att ett avloppsrör var trasigt. Försäkringsbolaget i sin tur kontaktade ett företag som kom till gården för att gräva och felsöka.

Det visade sig att avloppet från badrummet är kopplat till det kommunala men inte avloppet från köket i huset. Avloppet från köket gick till en gammal avrinnigsbrunn vi inte visste fanns och denna visade sig vara överfull samt ett stopp i köksavloppet. Gropen som företaget grävde utgår till ca 1 gånger 2 meter och grävdes med en minigrävare. Ett spolföretag kallades in av mig själv för att spola rent osv. Grävningen av gropen kan ha tagit med en minigrävare.. tja max en halvtimma? Spolningen som jag beställde fick jag faktura på kort efter på 1500 kr för en timmes arbete. Helt okej och jag betalade.

Nu till problemet. I slutet av april 2012, alltså nästan ett år senare damp en faktura ner i min brevlåda på 14 505 kronor för detta arbete. Man hävdar på fakturan att det varit två man här på gården och arbetat i 8 timmar, varav bara grävmaskinen använts i 5 timmar (för en grop på 1 gånger 2 meter!!) och det är debiterat för spolning av avlopp för 2000 kr av ett helt annat företag. Man har också lagt på arbetsledning för detta extremt omfattande arbete, igenfyllning, grus, utläggning av plank samt assistans till detta. Vi lät inte företaget fylla igen gropen ifall det skulle blir fortsatta problem med stenbrunnen så de la bara över ett plank. Flyttning av grävmaskinen var också debiterat för 2 timmar när företaget ligger 15 min härifrån.

Jag tog en offert på vad det skulle kosta att ansluta köksavloppet till det kommunala eftersom det var fel lutning och en omfattande grävning av hela gårdsplanen skulle då krävas. Jag fick en prisuppgift på grävning, arbetskostnad, rör, anslutning och allt ingick i priset på 15 000 kronor. Då undrar jag vad detta företaget sysslar med som kan debitera 14 505 för ett såhär litet jobb som hade tagit mig en timme att gräva själv för hand? Jag tackade nej till deras offert om påkoppling.

Vi blev medvetna om att detta inte var ett försäkringsärende då röret inte var av och var väl medvetna om att det skulle kosta att gräva här. Men är detta verkligen rimligt för det arbete som utförts?

Företaget själva är inte samarbetsvilliga alls och påstår att de debiterat alldeles korrekt. Ingen annan jag pratar med håller med om den saken. Jag har bestridit till företaget och de gör allt för att dra ut på tiden, ringer inte tillbaka och skickar till slut luddiga specifikationer på det arbete som utförts.

Jag har tröttnat och skällde ut dessa ordentligt i fredags. De lovade att återkomma på måndag med färska uppgifter och hävdar bestämt att vi ska lösa detta ändå. Ärendet är påväg till inkasso och de pratar bara runt alltihop och ringer inte tillbaka när de säger att de ska. Jag är övertygad om att de försöker lura sina kunder ordentligt och tror man är helt bortkommen bara för att man är kvinna.. :mad:

Alla tips och all hjälp tas tacksamt emot! Ska jag polisanmäla eller kontakta jurist? För dessa stora pengar för detta lilla arbetet kommer de då aldrig se röken av från min sida! Tacksam för alla svar!
 
Du har bestridit fakturan så därmed kommer den inte till Inkasso. (har du gjort det tydligt och skriftligen?)
Vad du bör göra är att betala det belopp du anser skäligt med klara specar, var inte dumsnål när det gäller några minuter hit o dit.
Sedan är det upp till firman om dom vill dra det vidare till tingsrätten eller inte.
 
I bästa fall kan det vara så att de helt enkelt förväxlat dig med en annan kund. Jag har själv beskådat hur den administrativa personalen på ett större gräv-företag förtvivlat försökte para ihop de ganska svårtydda arbetsrapporterna de fått från grävarna med de olika jobben och kunderna. Det måste blivit fel ganska ofta.
 
Oh jag har ju bestridit deras faktura muntligt bara eftersom vi har haft telefonkontakt och de lovat kolla upp ärendet och återkomma. Vilket de aldrig gör... Ska genast bestrida skriftligt och göra det korrekt!

Prislistan var till stor hjälp här, tack så mycket!

Nej de har liksom inte förväxlat mig med annan kund. Efter att de tagit fram lite uppgifter och "specifikationer" tyckte de att de påvisat det omfattande arbete som detta innebar och att två man varit här i 4 timmar var och grävaren var visst använd i 5 timmar. (Enkel matematik säger ju mot sig själv att det då fattas en timme?)
De hävdar bestämt sin rätt att grävningen, plus arbetskostnad, och det enorma arbetet att lägga ut plank över hålet plus assistans och arbetsledning av det sistnämnda visst uppgår till den korrekta summan av 14 505 kr. I morgon är det måndag och de skulle höra av sig till mig. Får väl se vad de säger annars kanske jag skulle kontakta någon sakkunnig någonstans redan i morgon? Tack för all hjälp, fortsättning följer... :)
 
Krilleman
Hur slutade detta?

Eller rättare sagt hur går det med ärendet?
 
Krilleman: Ja du var ska jag börja? Företaget hävdar sin rätt och påstår att alla fakturorna stämmer efter rundringning. Ingen av dem har ens velat lyssna på VAD det är vi menar inte stämmer. Vi har bestridit fakturan skrifligt till företaget efter råd från konsumentrådgivningen. Vi har fått olika offerter från företag på allt från 1950:- till 2600:- för samma jobb. Vi har fått inkassokrav där företaget även yrkar ränta för varje dag vi inte betalar.
Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra nu. Blir väl att bestrida skriftligt till inkasso med och bifoga kopian på bestridan som jag skickade till företaget med. Jag ska betala in ett rimligt pris med offerterna som underlag här. Vet bara inte hur jag ska betala för att kunna specificera exakt vad jag betalar för. Hjälper banken till med detta kanske? Blir så arg och frustrerad för de fortsätter köra över mig helt.. :(
 
  • Gilla
Affe61
  • Laddar…
Angående inkasso bolaget så räcker det att ringer eller skriver till dem att du har bestridit fakturan så kommer de att lägga ner ärendet . Om det är ett seriöst bolag.

När du betalat vad du anser är skäligt så är det upp till bolaget att stämma dig itingsrätten. Var inte rädd för det eftersom att det handlar om ett småmål så ansvarar var och en för sina rättegångskostander, kolla även med hemförsäkringen om du har rättskydd för då kan de hjälpa till med advokatskostnaderna.
 
Thewolf: tack så mycket för infon! Ringde till gratis juridisk rådgivning och fick rådet att skriva till inkassobolaget och sedan bifoga samma brev jag skrev till företaget. Så har jag ryggen fri på alla plan. I morgon ska jag betala in för vad jag anser rimligt plus lite i överkant (vilket inte ens uppgår till halva summan på fakturan) så får de göra som de vill.
Alla företag jag haft ute att titta på det arbete de utfört har sagt samma sak: det är skojerier och fantasisummor. Alla offerter och företag har sagt max 2 timmar med grävare. Detta företag skulle enligt fakturan ha 5 timmar grävmaskin á 600kr per timme PLUS arbetskostnad för 2 man i 4 timmar var, plus flyttning, lastning, arbetsledning med mera med mera... Jag frågade dem om det var Samhall jag anställt om de nu tog hela 5 timmar på sig för detta lilla jobb...
 
Göran.W
betala in 2600 kr skyndsamt och bestrid inkasso kravet.
Drar dom det till tingsrätten lär gräv firman få en väldigt tung uppförsbacke för du har ju varit generös och betalt in det högsta offererade beloppet.
Det hela borde sluta i en förlikning för gräv firman står för sina egna kostnade och det kostar dom väldigt mycket om dom inte vill förlikas utan envisas med att vilja ha hela beloppet.
 
Hej allihop!
Vill meddela förloppet i denna härva....
Jag och min man räknade ut och betalade in en summa på ca 6600kr för grävare, transport och spolning av avloppet. Vi specificerade noga vad vi betalat för och är medvetna om att detta är ett ordentligt överpris på det utförda arbetet. I kontakt med företaget kvarstår kraven och i kontakt med företagets jurister föreslogs en förlikning där vi ombads betala in ca 4500kr till... Det skulle då bli över 11000kr för detta arbete. Juristen tjatade och försökte övertala mig att betala men jag står fast vid ett blankt nej och hänvisar till det jag och min man redan betalat!
Min make är den som står som beställare på faktura och nu har grävföretaget skickat krav via Kronofogden i både min makes namn och mitt namn?!
Vi kommer förmodligen bli stämda till tingsrätten nu. Så himla trött på detta! Nu ska företaget ha kostnader för inkasso, kronofogde och ränta med plus det återstående beloppet... Någon som känner till liknande fall som gått till Tingsrätt? Någon som har några bra råd? :) Tack. Ger mig icke!!
 
Göran.W
Bestrid fodran hos fogden så måste dom ta det till tinget vilket verkar synerligen korkat eftersom det blir ett små mål där parterna står för sina egna kostnader.
Deras jurist kostnad lär ju överstiga fodran
Bestrider ni fodran hos fogden får ni ingen betalnings anmärkning utan dom avslutar bara ärendet så gräv firman måste antingen lägga ner det eller ta det till tinget.
 
Är väl ganska små förhoppningar att användaren finns kvar på forumet efter 8år, men om hon gör det, hur slutade det? :O
 
Senast online
2013-01-20
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.