P Putte 9497 skrev:
Varför mejla hantverkaren? Du har jobbat ihop med honom i över 60 timmar och borde rimligen kunnat pratat med honom om dina synpunkter.
Vi har smsat en del. Mail är också optimalt om man vill visa bilder, länkar osv. Bra att ha saker skriftligt också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Har hantverkaren sagt att han kommer debitera överskjutande tid? Jag kanske har missat nåt, men han har väl bara sagt hur lång tid det kommer ta?
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vet inte. Han kanske återkommer och håller med oss. Eller så har han en annan åsikt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bra, men ändå bättre (mer enligt lagen) hade ju varit om du hade tagit upp saken med kunden direkt du märkte att skorstenen var i sämre skick än du hade förväntat dig och du kunde anta att 3 dagar inte skulle räcka.
Ja, kanske det. Min målsättning var att skorstenarna skulle bli klara, oavsett hur lång tid det skulle ta.
Jag hade ändå inte kunnat ge kunden en rimlig uppskattning på hur lång tid jag skulle behöva så någon ny preliminär kostnad hade han inte fått ändå.

Om jag ber om mer pengar när jag är klar är det tydligt för kunden att den har makten att säga nej.
Ber jag om mer pengar innan jag är klar tänker jag att kunden kanske känner sig tvingad att betala för att jag ska göra klart.

Men jag brukar komma överens med mina kunder även de ggr jag räknat fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
E eztoril skrev:
Vi har smsat en del. Mail är också optimalt om man vill visa bilder, länkar osv. Bra att ha saker skriftligt också.
Precis, men tycker ju att du kunde pratat muntligt med hantverkaren när du ändå jobbade med honom och påtala att du tycker att det drar iväg i tid och säga att du inte tänker betala mer än vad som står i kontraktet.

Varje gång du frågat om tiden som återstår skulle du påminna honom. När du nu inte gjort det kanske han tror att det är ok från din sida.

Att då mejla och smsa i efterhand känns ju fegt från din sida. Men det är bara min åsikt.
 
  • Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
F
Varför ska det alltid vara amatören som ska agera proffsigt? Är det inte bättre att den erfarne hantverkaren i god tid meddelar att det tyvärr kommer ta lite längre tid än uppskattat men vi har ett takpris så du behöver inte oroa dig för att det ska kosta mer än så.

Edit: stafvel
 
  • Gilla
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
En hantverkare som inte är helt tappad bakom en vagn, vet att efter ett bra utförande så är priset den viktigaste faktorn gentemot kund. Att då hålla på och fippla som det nu är beskrivet är mycket dålig kundhantering imho.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E eztoril skrev:
Jag menar att det inte var ngn okänd faktor som skulle vara anledningen till den dåliga tidsuppskattningen.

Om en hantverkare ger oss en tidsuppskattning på 40 timmar, max 60 timmar, anser jag att han får på ngt vis stå för vad han säger.
Därav mitt ena förslag: maxtiden som han själv sa, 60 timmar minus den tid han själv säger sig behöva för att färdigställa, alltså 49 timmar. Vi har ju inte fått det vi beställt på hans maxtid, därav avdraget.

Man kan också vända på det. Vad är hans bedömning av tidsåtgång skriven i kontraktet värd isåfall om man kan utan konsekvens överstiga maxtiden med hur mkt som helst?
Enligt min åsikt ligger det på hantverkaren att flagga för att det drar iväg. När han säger max 60 så är det max 60. Sätt ner foten nu och fråga han om hur han ser på vad max 60 timmar betyder. Gäller avtalet eller inte. Du får fundera över vad som kan hända efter när du frågat. Min gissning är att pakar ihop och drar. Så du är beredd på det. Bor du på landet? Det har stor betydelse. Ryktet har stor betydelse. Om du berättar på "stan". Vet du vad som hände mig... Ojdå, vem var det? Kanske inte så bra för snickaren. Så fungerar det där jag bor. Folk har koll. Och alla vet det senaste....
 
  • Gilla
sturnus och 2 till
  • Laddar…
V
E eztoril skrev:
Saken är att han inte bara givit oss en uppskattad tid (40h) utan även ett maxtid (60h). Därför tror jag att vi kan hänvisa till konsumentverkets hemsida enligt min bild ovan, som säger att arbetet inte får kosta mer än takpriset.
Säg de till honom när han dyker upp nästa arbetsdag, "jag tänker endast betala 60 timmar, de har hallå konsument sagt"

Om han jobbat hela tiden skulle jag skämmas om jag var du!
 
  • Gilla
Almedals och 5 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Säg de till honom när han dyker upp nästa arbetsdag, "jag tänker endast betala 60 timmar, de har hallå konsument sagt"

Om han jobbat hela tiden skulle jag skämmas om jag var du!
Hur är det, har du läst konsumenttjänstlagen än?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
V
F Freddedan skrev:
Varför ska det alltid vara amatören som ska agera proffsigt? Är det inte bättre att den erfarne hantverkaren i god tid meddelar att det tyvärr kommer ta lite längre tid än uppskattat men vi har ett takpris så du behöver inte oroa dig för att det ska kosta mer än så.

Edit: stafvel
Istället för att sitta på byggahus kan man ju föra dialog med hantverkaren!
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Istället för att sitta på byggahus kan man ju föra dialog med hantverkaren!
Eller så frågar man här för att få hjälp och råd.

Vissa är inte bara här för att klanka ner på osäkra köpare av hantverkartjänster.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Düsseldorff
V Villaägarenr1 skrev:
Istället för att sitta på byggahus kan man ju föra dialog med hantverkaren!
Vad är det för kul med det?

Som gammal domare kan jag ju bidra med att detta är fullständigt värdelöst att tvista om. Lös skiten istället.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
T
Ska bli intressant att läsa vad hantverkaren svarar 😊
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Precis, men tycker ju att du kunde pratat muntligt med hantverkaren när du ändå jobbade med honom och påtala att du tycker att det drar iväg i tid och säga att du inte tänker betala mer än vad som står i kontraktet.

Varje gång du frågat om tiden som återstår skulle du påminna honom. När du nu inte gjort det kanske han tror att det är ok från din sida.

Att då mejla och smsa i efterhand känns ju fegt från din sida. Men det är bara min åsikt.
Du vet inte vad jag gjort/sagt. Nu är det så att jag efter ca 32 timmar sa till honom på morgonen när han kom: "Du nämnde för mig att ca 2-3 dagar återstår. Det skulle betyda att vi är klara ungefär mitt på dagen måndag? På tisdag eftermiddag beräknar jag att vi kommer upp i 60 timmar. Hinner vi detta? Vi har taket och glaspartier kvar." Han sade då inte mkt mer än "vi får jobba på". Han var för övrigt rätt tyst.

Även under första veckan, onsdagen, sade jag "kommer vi vara klara denna vecka?" Då fanns fortfarande en liten förhoppning om att fixa allt inom de 40 timmar han bedömde.

Så, jag har varit den enda som under arbetets gång försökt lyfta ämnet tidsåtgång. Därför har jag inget dåligt samvete.

Dessutom har jag, som jag skrivit tidigare, färdigställt saker på egen hand, alltid med hans godkännande, allt för att minimera hans lagda tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.