Elbolaget meddelar i brev att det ”saknas 16 A passdel” i elskåpet på utsidan av huset. Dom påstår att det är mitt ansvar att åtgärda. Detta är ett skåp nätbolaget installerat och jag aldrig öppnar. Är det inte nätbolagets ansvar? Borde vara felmonterat från början tänker jag.
 
  • Gilla
Stofis
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mr_s skrev:
Elbolaget meddelar i brev att det ”saknas 16 A passdel” i elskåpet på utsidan av huset. Dom påstår att det är mitt ansvar att åtgärda. Detta är ett skåp nätbolaget installerat och jag aldrig öppnar. Är det inte nätbolagets ansvar? Borde vara felmonterat från början tänker jag.
Det är vanligen anläggningsinnehavarens ansvar, d v s ditt. Står i avtalet du har med nätbolaget. Kolla!
 
Det är elektrikern som har att sätta rätt sorts passdelar vid montage av skåpet, för rätt abonnemang 16,20 eller 25 amp. Närbolaget har nog inte installerat det, utan en elfirma. Ditt ansvar att det sitter rätt passdelar i det.
 
Düsseldorff
Blir så jävla trött på sån här skit. Hej, jag köpte ett hus och nu är nåt fel, det måste väl va nån annans ansvar att fixa?! 🤪
 
  • Gilla
  • Haha
Berthramb och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl bara att skruva dit rätt passdelar? 40:- för ett trepack:
[länk]

Har du inte en nyckel så blir det en hundring till:
[länk]
Och sedan skicka in färdiganmälan till nätägaren (måste vara en auktoriserad som skickar in papperet)
 
Vad händer om man skiter i det? Nästa gång nätbolaget är ute på inspektionsrunda sitter rätt passdelar där. Ställer dom några frågor så får man väl säga elektrikern måste ha glömt att skicka in anmälan.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad händer om man skiter i det? Nästa gång nätbolaget är ute på inspektionsrunda sitter rätt passdelar där. Ställer dom några frågor så får man väl säga elektrikern måste ha glömt att skicka in anmälan.
Jag håller med. Det finns ju inget att anmäla till elbolaget om kunden redan har 16A i sitt avtal.
Bara att skruva i själv om man vet hur man gör. Vet man inte ber man om hjälp.

Hade en kund ringt mig om detta hade jag skruvat i passdelarna och åkt hem och fakturerat. Ser inte vad det är som ska anmälas till elbolaget om man inte höjer eller sänker säkringarna.
 
Mätarskåpet är kundens inte nätbolagets. Nätbolaget äger kabeln fram till huvudsäkringarna och mätaren. Allt annat hör till fastigheten.
 
Vi vet ju inte exakt vad som står i brevet, är det bara en passdel eller alla tre som saknas?
Finns ju en potentiell risk att TS blir debiterad för 25A om inte en anmälan om utförd åtgärd görs den rätta vägen.
 
Ja, det saknas en del detaljer. Är det en ny anläggning? Saknas passdelar eller har en gått sönder så porslinet har ramlat bort?
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Mätarskåpet är kundens inte nätbolagets. Nätbolaget äger kabeln fram till huvudsäkringarna och mätaren. Allt annat hör till fastigheten.
Den delen är inte helt sann.
Nätbolaget äger kabel in. Denna plintas oftast 20cm in i skåpet, därefter är det anläggningsinnehavarens ansvar. Även bakom plombering.
Jag blev utringd till en kund som saknade en fas. Mätte i pk->jord 5v. Felanmälde och sa servissäkringen har löst.
De skickade ut en tekniker och rkn mellan huvudsäkringen och mätaren, hade varit dålig kontakt och bränts av. Detta kostade kunden 2000kr av eon. Jag fick åka dit dagen efter igen. Numera klipper jag alltid plomberingen och kollar där direkt.
 
Ja, finns det en skarv innan säkringen är det ju den som gäller.
 
Tack för input alla som svarat. Kan tillägga att vi ägt huset i 16 år och för ca.10 år sedan byttes mätaren av nätbolaget utan anmärkning. Tar det vidare med elfirman på orten.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M mr_s skrev:
Tack för input alla som svarat. Kan tillägga att vi ägt huset i 16 år och för ca.10 år sedan byttes mätaren av nätbolaget utan anmärkning. Tar det vidare med elfirman på orten.
Jag skulle tro att det kostar en eller två timmar i arbetstid/restid och några kronor i matr. Då vet du att det blir OK och att det inte kommer nått surt efter samt att dom troligen inte "bråkar" om den tid som varit.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.