Ska till å flytspackla i mitt badrum.

- Tjocklek ca 30 mm.
- Elektrisk golvvärme.

Har nu lagt en 22 mm spånskiva, ska prima och lägga armeringsnät samt limma fast kabeln.

Men i vilken ordning???

Primar jag innan jag lägger kabeln? Ska kabeln ligga under eller över armeringsnätet?

Har sett både användandet av vanligt armeringsnät (100x100 dia 4 mm) och punktsvetsat nät (20x20 dia 0,4 mm). Vilket ska man ha?

/V
 
Prima först, enligt leverantörens anvisningar, sedan nätet och sist slingan. Nätet ska ha godstjocklek på minst 2,5 mm och ruta på 50-100 mm. Alltså det första om man ska välja mellan de du nämner.

Tänk på att det inte får gå för lång tid mellan primning och spackling.
 
jaså slinga skall vara ovanpå nätet..... hur sätter man fast den på bästa sett, najar eller buntband?
 
jon_h skrev:
Tänk på att det inte får gå för lång tid mellan primning och spackling.
Inte för lång tid...

Hur lång tid kan det vara? Kan jag prima och lägga nät och kabel under helgen och sedan gjuta på måndagen eller rör det sig bara om timmar man får ha det "öppet"?

/V
 
Smältlim brukar funka bra.

Nja, lite beroende på hur dammigt det är i lokalen och så, men helst ska det inte gå mer än ett dygn mellan primning och spackling. Det vill säga, lägg slinga och spackla samma dag, prima kvällen före.
 
jon_h:
skall man lägga någon form av distanser mellan golvet och nätet, som man gör när man gjuter betong med armeringsnät? eller det är helt onödigt i och med att det är så lite man gjuter?

en annan fråga angående primer på golvspån enligt vad jag har förstått skall man bland 5:1 alltså 5 delar primer 1 del vatten när man skall prima en golvspån. Detta innebär att det skulle gå åt i runda slängar 7,5dl/m2 primer för golvspån! stämmer detta ??
 
Nej, den ska inte läggas på distanser, utan ska ligga direkt på spånet.

Primern späds enligt anvisningarna från leverantören, det varierar hur mycket mellan olika fabrikat. Det är som att fråga hur mycket man späder saft.. Normalt ska primern inte spädas särskilt mycket på golvspån, Finjas till exempel ska spädas 1+1 mot 1+3 på betong. Med Finja ska man dessutom strö spackelpulver som borstas in i den våta primern. Finjas MSA på golvgips ska spädas 5+1, det är kanske det du råkat läsa?
 
nä detta är LIP's primer, skulle jag ju självklart lagt till. kan faktiskt inte hitta någon instruktion som säger annat än 1+3, men primern är väl främst till för att binda damm och stänga porer samt att inte spånet skall suga så mycket vatten från spacklet, eller?
 
Ja, det är den. Men det innebär inte att det inte är noga med spädningen, om det var det du menade.. Är det Primer 54 du har så ska den spädas 5:1, precis som du skrev tidigare. Men var har du fått åtgången 0,75 liter/m2 från?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.